۰ نفر

جذب سرمایه‌گذاری‌خارجی ۳ میلیارد دلاری در کرمان

۲۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۱۰
کد خبر: 187606
جذب سرمایه‌گذاری‌خارجی ۳ میلیارد دلاری در کرمان

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان گفت: این استان در سه سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است.

جعفر رودری روز پنجشنبه در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان کرمان که با حضور وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استانداری برگزار شد افزود: سرمایه گذاری داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته و حدود 76 هزار میلیارد تومان تفاهمنامه در این مدت فقط در بخش داخلی به امضا رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی بیان کرد: با اجرای 21 هزار میلیارد تومان از این تفاهمنامه های سرمایه گذاری 20 هزار شغل جدید در استان ایجاد شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان گفت: 500 میلیون دلار تفاهمنامه با بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی منعقد شده که قرار است برای راه اندازی 750 هکتار گلخانه در استان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به تاکید مدیریت استان بر مردمی کردن اقتصاد مقاومتی افزود: نخستین بار در استان کرمان طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در منطقه محروم قلعه گنج کلید خورد و امروز در این منطقه بیش از 70 درصد جرائم خشن کاهش و امید به زندگی افزایش یافته است.

رودری اظهار کرد: امروز 21 موسسه اقتصادی کمک کننده توسعه استان در بخش های مختلف هستند، صادرات غیر نفتی در استان کرمان 71 درصد رشد داشته و کرمان از نرخ تورم کشوری پایین تر است.

وی گفت: متوسط اشتغال استان کرمان در سال 85، 12 هزار و 700 نفر بود در حالی که سال گذشته برای 32 هزار و 802 نفر اشتغال جدید فراهم شده است.

وی با بیان اینکه تعداد شاغلان استان کرمان 792 هزار و 295 نفر است اظهار کرد: امروز اشتغال ناقص استان 74 هزار نفر است در حالی که سال 93 این اشتغال 115 هزار نفر بوده است.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با اشاره به احداث نیروگاه های برق و گازرسانی به برخی مناطق استان خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته در استان کرمان بیش از 297 میلیارد تومان در بخش گازرسانی هزینه شد که افزایش 45 هزار مشترک جدید را به همراه داشت.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان کرمان در حوزه گردشگری اظهار کرد: در این راستا تعداد یکصد اقامتگاه سنتی و بوم گردی برای استان کرمان پیش بینی شد که تاکنون با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان برای 500 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

رودری به واگذاری پروژه های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در این راستا 323 پروژه شناسایی شد که برای تکمیل آنها سه هزار و 500 میلیارد تومان نیاز داشتیم و در دولت یازدهم یکهزار و 300 میلیارد تومان از این پروژه ها واگذار شده است.

وی با اشاره به جلسات کمیته رفع موانع تولید افزود: از محل پرداختی مربوط در سامانه حدود چهار میلیارد تومان پرداخت شده و منابع داخلی بانک ها در این طرح 563 میلیارد تومان بوده که در مجموع یکهزار و 218 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک های استان پرداخت شده است.

وی گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان 225 مصوبه داشته و در کمیته های ذیل این ستاد 429 پروژه به تصویب رسیده که 73.6 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان خاطرنشان کرد: 156 پروژه ملی، 141 پروژه استانی و 132 پروژه مربوط به بخش خصوصی بوده که در سطح استان توزیع شد و مجموعا یکهزار و 612 پروژه در سطح شهرستانها تعریف شده است.

وی افزود: مسئله آب همواره یکی از تنگناهای اساسی استان کرمان بود و بر این اساس یک طرح ابتکاری تحت عنوان همیاران آب در کرمان اجرا شد که در این حوزه بیش از 560 میلیارد تومان جذب سرمایه داشتیم و همچنین با اجرای این طرح، صرفه جویی مطلوبی در مصرف آب استان رقم خورده است.

در این نشست 17 تفاهم نامه طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) در حوزه ICT با 64 پروژه به ارزش سه هزار میلیارد ریال امضا شد.