۰ نفر

کریمی قدوسی:طیب نیا را وزیری صالح و سالم می‌دانم

۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵
کد خبر: 186999
کریمی قدوسی:طیب نیا را وزیری صالح و سالم می‌دانم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی قانع شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه با 82 رای موافق، 94 رای مخالف، 4 رای ممتنع از 195 نماینده حاضر در جلسه دو سوال جواد کریمی قدوسی از علی طیب نیا وزیر اموراقتصادی و دارایی را وارد ندانسته و پاسخ های طیب نیا به این دو سوال را قانع کننده دانستند.

علی مطهری که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: آقای کریمی قدوسی از پاسخ های وزیر درباره موسسه میزان و مشکلات به وجود آمده قانع شد اما درباره دو سوال دیگرش که موضوع بلوکه کردن اموال ایران در دادگاه های کانادا و آمریکا و قاچاق رسمی کالا از مناطق آزاد بود را قانع کننده ندانست و خواستار به رای گذاشتن این سوال ها است.

نمایندگان مجلس نیز با رای خود اعلام کردند که پاسخ های وزیر امور اقتصادی و دارایی قانع کننده بود.

**کریمی قدوسی: در فساد امیر منصور آریا برخی همکاران در مجلس هشتم دست داشتند

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس و در بخش اول سخنان خود با تشریح سه سوالش از علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از زمان طرح سوال خود در کمیسیون اقتصادی تا طرح آنها در صحن علنی یک سال می گذرد، این در حالی است که از بین 6 سوال مطرح شده تنها 3 سوال امکان طرح در صحن را پیدا کردند.

وی با بیان این که مصادره اموال ملت ایران در بانک های خارجی به صورت اوراق و ارز در حالی است که قرار بود یکی از دستاوردهای برجام، آزادی اموال ایران باشد، افزود: این موضوع به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. اما پس از برجام شاهد مصادره 2 میلیارد دلار اموال ملت ایران براساس کیفرخواست دادگاه های آمریکا بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: هر چند پس از آن نیز یک ونیم میلیون دلار توسط کانادا و در دو ماه گذشته یک میلیارد و 600 میلیون دلار از پول ایران توسط یک دادگاه در لوگزامبورگ مصادره شده، بنابراین از وزیر می خواهم این موضوع را توضیح دهد.

وی با یادآوری این که مگر قرار نبود اموال ایران پس از برجام آزاد شود؟، اظهار داشت:‌ اگر دوباره بخشی از اموال کشور مصادره شد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد چه جوابی دارند؟

عضو جبهه پایداری خاطرنشان کرد: در کمیسیون به من پاسخ دادند که آمریکا تا 80 میلیارد دلار علیه ایران کیفرخواست صادر کرده است؛ سؤال این است که چرا این موضوع را در برجام مدیریت نکردید؟ که به بنده پاسخ دادند که اموال ما در خارج از کشور در دسترس است؛ «در دسترس است» یعنی اینکه شما حداکثر می‌توانید به آن تبرک بجویید اما نمی‌توانید آنها را بازگردانید.

وی در بخش دوم سخنانش با قدردانی زا اقدامات وزارت اقتصادو دارایی که طیب نیا درباره آن گزارشی ارایه کرد و گفت: مجموع دارایی‌ها و سپرده‌گذاری‌های مؤسسه میزان قابل توجه بود، در استان خراسان اگر تمامی سپرده‌ها بازمی‌گشت، به رقم قابل توجهی می‌رسیدیم که برای بانک صادرات باقی می‌ماند و از پاسخ‌های وزیر درباره مؤسسه میزان قانع شدم.

کریمی قدوسی با تشریح دومین درباره مصادره اموال ایران اظهار داشت:13 میلیون دلار از اموال ایران مصادره شده است و سؤال من این است که درباره حفظ دارایی‌های کشور بعد از برجام چه اقداماتی انجام شده است.

وی ادامه داد:ما معتقدیم مصادره اموال ایران نقض برجام است، اما سؤال اینجاست که برای جلوگیری از این اتفاق چه کارهایی کرده‌اید؟

نماینده مردم مشهد در مجلس خاطر نشان کرد: ما پیش از این هشدار داده‌ایم و اکنون نیز هشدار می‌دهیم که غربی‌ها درصدد مصادره دارایی‌های ایران هستند، به همین دلیل باید فکری در این زمینه کرد.

کریمی قدوسی گفت: ما برای دستیابی به برجام هزینه‌های زیادی از طریق صنعت هسته‌ای داده‌ایم و من از پاسخ‌های وزیر درباره این موضوع قانع نشدم.

وی به تشریح سومین سوالش درباره قاچاق کالا پرداخت و اظهار داشت: رهبر انقلاب در 10 تیرماه سال 1380 جمله‌ای گفتند که امسال نیز در شهر مشهد مجدداً آن را بیان فرمودند. رهبری در آن تاریخ گفتند باید با پدیده قاچاق به معنای حقیقی کلمه مبارزه شود. پدیده قاچاق ضربه به هویت کشور است و این موضوع حرام شرعی است. رهبر معظم انقلاب .

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان این که رهبر معظم انقلاب امسال هم همین مسئله را در سخنرانی‌شان در شهر مشهد گفتند، تصریح کرد: با اطلاعات دقیق، فتوای حرام بودن قاچاق را اعلام کردند که باید برای اجرای این فتوا قدم‌های انقلابی برداریم.

وی اظهار داشت:‌ درصد قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشورمان به قاچاق کالا بازمی‌گردد و قاچاق کالا باعث تعطیلی تولید و در پی آن، کاهش اشتغال شده است به همین دلیل دشمن از طریق جنگ اقتصادی تا درون تهران نفوذ کرده است. باندهای قاچاق هم بدانند این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست همانطوریکه ملت ایران مقابل دشمنان در جنگ تحمیلی ایستاد، مقابل قاچاقچیان هم خواهند ایستاد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درمورد هشدار به قاچاقچیان گفت: از این کار دست بردارید که در غیر این صورت با پاسخ قاطع مردم و مسئولان مواجه خواهید شد، اما متاسفانه شاهراه کالای قاچاق، گمرکات است. این حرف من نیست و گزارش دستگاه‌های امنیتی و سازمان‌های مربوطه است.

وی تصریح کرد: آخر مگر کول‌ برها می‌توانند 25 میلیارد دلار کالای قاچاق حمل کنند؟ البته مناطق آزاد هم در این بین سهمی دارند، ولی مگر چقدر از مناطق آزاد قاچاق می‌شود؟ مشخص است که این حجم از قاچاق از طریق گمرکات انجام می‌شود، در عین حال سهم دو تابعیتی‌ها در قاچاق کالا نباید فراموش شود، زیرا این افراد با تأسیس شرکت‌های صوری در کشورهای خارجی، موضوع کالای قاچاق را دنبال می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیگیری‌های مجالس گذشته در مورد قاچاق کالا اظهارداشت: در دوره های قبلی کمیسیون امنیت ملی از قرارگاه مبارزه با قاچاق بازدید می‌کرد، در آن زمان 160 باند قاچاق توسط وزارت اطلاعات شناسایی شده بود و اطلاعات مربوط به این باندها نکات قابل توجهی در پی داشت.

وی ادامه داد: قاچاق گسترده کالا و حدود 400 میلیارد دلار توسط یک تاجر در کشور کره جنوبی به کشورمان انجام می شود که 50 میلیارد دلار از آنرا رشوه داده و در این قاچاق، اسکله‌ها مشخص، کشتی‌ها مشخص، تریلی حامل کالا مشخص، راننده‌ها مشخص و گلوگاه‌ها مشخص است، اما چرا مقابله نمی‌شود؟ چه دستی در کار است که برخورد صورت نمی‌گیرد؟

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد:‌ باید با باند کالای قاچاق مبارزه شود، باید مبارزه به سمت باندهای قاچاق کالا برد و نه اینکه برویم و به رهبر معظم انقلاب با یک نقره فروش در بازار رضا برخورد کنیم نه اینکه پول‌های موجود در کشور به جای ثبت در تولید، زیر کالای قاچاق ذبح می‌شود.

وی با بیان این که با قاچاق به آن صورت که باید برخورد نمی‌شود به همین دلیل تولید ما با مشکل مواجه است، اظهار داشت:‌ همین ترامپ دیوانه بعد از رأی آوردن، تعرفه کالای چینی از 20 به 35 درصد افزایش داد، اما چرا در ایران این اقدام انجام نمی‌شود؟ دست چه کسانی در کار است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به وجود معاملات مشکوک 25 تا 30 میلیاردی در بحث قاچاق اشاره کرد و یادآور شد: در سال گذشته حدود 1000 صرافی غیرقانونی تأسیس شده است و همین موضوع نشان می‌دهد که این صرافی‌ها در جابجا کردن این پول‌ها نقش دارند، البته برخی بانک‌ها و مؤسسات نیز در این زمینه فعال هستند.

علی مطهری که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت پس از اعلام نام برادر یکی از مسوولان کشور توسط نماینده مشهد، گفت: آقای کریمی قدوسی! شما یک حق قانونی را برای دیگران قائل می‌شوید؛ تا زمانی که اتهام کسی ثابت نشده، نباید اسمش را بیاورید.

کریمی قدوسی خطاب به مطهری گفت: این حق قانونی من است و من در سؤالم این موضوع را بیان کرده‌ام؛ بنده برای حفظ انقلاب هیچ خط قرمزی جز قانون و اخلاق ندارم.

وی با اشاره به موضوع FATF و نظارت بر بانک‌های تصریح کرد:‌ هزار صرافی غیرمجاز، 3هزار و 500 موسسه اعتباری غیرمجاز و صدها شرکت لیزینگ غیرمجاز همه در شبکه قاچاق کشور دست دارند.

عضو جبهه پایداری گفت: من هیچگونه منافع جناحی در طرح این سؤالات ندارم و در مجلس هشتم اولین کسی بودم که در برابر فساد 3هزار میلیاردی که بعضی همکاران ما هم در آن دست داشتند، ‌اعتراض کردم.

وی با بیان در مجلس هشتم برخی از نمایندگان با امیر منصور آریا در فساد دست داشتند ، اظهارداشت: در جلسه‌ای که با سردار کوثری خدمت معاون اول قوه قضائیه بودیم به ما اعلام کرد که آیا می‌دانید برخی‌ نفوذی‌های آقای امیرمنصور آریا در همین مجلس (مجلس هشتم) حضور دارند که درصدد تدوین طرحی برای قانونی کردن فساد هستند؟

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: من در کل آقای طیب‌نیا را وزیر صالحی می‌دانم ولی ایشان به تنهایی حریف قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور نمی‌شود و می دانم که در کرمانشاه چه رخ داده و در انتصابات رییس بانک صادرات چه تخلفات و زد و بندهایی صورت گرفته است

وی گفت: من از پاسخ‌های آقای طیب‌نیا به سؤالم درباره مبارزه با قاچاق کالا و مقابله با واردات بی‌رویه قانع نشدم.

پس از مطهری که ریاست صحن علنی را برعهده داشت از نمایندگان خواست که درباره دو سوال کریمی قدوسی نظر خود را اعلام کنند که نمایندگان پاسخ های طیب نیا را قانع کننده دانستند.