۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

رونق جای رکود را گرفته است/ مهار تورم در سال جاری وابسته به عملکرد بانک‌ها

۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۳۸
کد خبر: 186213
رونق جای رکود را گرفته است/ مهار تورم در سال جاری وابسته به عملکرد بانک‌ها

یک کارشناس اقتصادی گفت: رشد اقتصادی مثبت و مهار تورم، دستاورد دولت یازدهم بود که زمینه خروج از رکود را مهیا کرد، هر فردی که می‌گوید رکود داریم، از علم اقتصاد بی‌اطلاع است.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص اثرات کنترل تورم در اقتصاد گفت: دولت یازدهم وارث تورم دو رقمی و رشد اقتصادی منفی بود. این موضوع باعث شده بود که بیکاری شدت پیدا کند و خانواده هایی که مزدبگیر بودند با مشکلات مواجه شوند و هر روز فقیر تر شوند. یکی از اثرات آن وضعیت رشد مشکلات اجتماعی همانند فحشای ناشی از فقر مالی بود.

وی افزود: دولت یازدهم در عرصه اقتصادی بر موضوع مهار تورم تکیه کرد و توانست نرخ تورم را تک رقمی و رشد اقتصادی را مثبت کند. این وضعیت زمینه ساز افزایش قدرت خرید مردم شده است و رکود فراگیری را که داشتیم از بین برد.

تقوی در پاسخ به این سوال که رابطه بین تورم و رکود چیست و آیا امروز در کشور رکود وجود دارد، گفت: رکود از شرایط بد کسب و کار به وجود می آید و ثمره آن پایین آمدن تولید ناخالص داخلی است. در دولت گذشته شاهد بودیم که تورم و رکود باهم وجود داشت، اما امروز تورم مهار شده و شرایط رکودی نداریم.

این اقتصاددان تصریح کرد: رکود دارای تعریفی است که در آن مولفه های تورم و رشد اقتصادی هم لحاظ می شود، در شرایطی که رشد اقتصادی امروز مثبت شده است، به طور قطع می توان گفت از نظر علم اقتصاد رکود وجود ندارد و هرکس مدعی رکود می شود، دارای سواد علمی این رشته نیست. البته معتقد نیستم که این رونق در همه بخش ها به یک اندازه متجلی شده است و هنوز بخش های زیادی درگیر رکود هستند اما این یک قاعده عمومی نیست.

وی در پیش بینی اینکه در سال 96 سیاست کنترل تورم تا چه می تواند موفق باشد، اظهار داشت: شرایط مهار تورم بستگی به وضعیت اقتصادی دارد و در این میان عملکرد بانک ها موثر است، چرا که پرداخت سود بانکی بالا زمینه ساز بازگشت تورم خواهد بود و لازم است که هر چه زودتر نسبت به پرداخت سود از سوی بانک ها برنامه ریزی منطقی صورت گیرد.