۰ نفر

سخنگوی وزارت‌ خارجه خبر داد:

روسیه؛ آخرین سفر خارجی روحانی

۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۴۹
کد خبر: 186076
روسیه؛ آخرین سفر خارجی روحانی

آقای بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی از معدود سخنگوهای دولت است که روی خوش به خبرنگاران نشان داده و با سعه صدر پاسخگوی سؤالات آنان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صبح نو ، بعد از اتمام تعطیلات نوروز سراغ قاسمی رفتیم تا مهم‌ترین موضوعات سیاست خارجی را از وی جویا شویم. مشروح این گفت و گو در پی می‌آید.

آیا رئیس جمهور تا پایان دولت یازدهم سفری به خارج از کشور خواهند داشت؟ برخی خبرها از برنامه آقای روحانی برای سفر به کشورهای اروپایی از جمله لهستان حکایت دارد و گویا این سفرها با مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 همزمان شده است.

برنامه‌های دقیق سفرهای رئیس جمهور به‌طور رسمی از سوی دفتر ریاست جمهوری اعلام می‌شود. برای مثال، سفر به روسیه را ابتدا کاخ کرملین و پس از آن، دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد. در این میان اما وزارت امورخارجه در جریان برنامه‌های سفر رییس جمهور است و تدارکات سفر و مقدمات امور را فراهم می‌کند.

بر همین اساس، هیچ برنامه ریزی و قراری برای سفر رییس جمهور به کشورهای اروپایی در فروردین و اردیبهشت ماه صورت نگرفته است، حتی از سوی کشورهای مختلف دعوت شده است اما درباره سفر رییس جمهور، همزمان با مناظره‌های انتخاباتی، هیچ بحثی نبوده فلذا قابل تکذیب است و اگر خبری در این زمینه منتشر شده، خبر غلطی است. تصور من این است که سفر روسیه، آخرین سفر دوره چهارساله اول ریاست جمهوری روحانی است و سفر دیگری در دستور کار نبوده و پیش بینی نشده است.

آقای ظریف طی سخنانی گفته: «برجام را می‌توانیم برنامه جامع اقتصاد مقاومتی بنامیم» نظر شما درباره این سخنان وزیر امور خارجه که بازتاب بسیاری داشته، چیست؟

تفسیر و تعبیری که من می‌توانم از سخنان آقای ظریف داشته باشم، این است که به هرحال برجام و یا توافقی که به برجام موسوم شد، یک بحث ملی بود. اختلافات درباره بحث هسته‌ای ایران که تحریم‌ها را به دنبال داشت با مذاکره و تلاش‌های مستمر و متعدد با نام برجام حل شد.

مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک برنامه و اجماع ملی در کشور مطرح و مورد حمایت عمومی بود؛ فلذا شاید تصور آقای ظریف و برداشت وی از اصطلاحی که به کار برده، این است که در مقطع کنونی و در سال جدید هم که باز هم توسط مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی نام گرفت، برنامه اقتصاد مقاومتی باید تبدیل شود به یک بحث ملی و جدی که مورد اجماع همگان باشد و برای آن تلاش شود تا به ثمر رسیده و به رشد و توسعه اقتصاد ایران در چارچوب تعیین شده منجر شود.

جمهوری اسلامی در اقدامی متقابل در برابر نقض عهدهای آمریکا 15 شرکت این کشور را تحریم کرد.این تحریم‌ها آیا اثر بخش و اقدامی مؤثر است؟ بسیاری از کارشناسان براین باورند که ایران هیچ مراوده‌ای با این شرکت‌ها نداشته و این اقدام ایران اثربخش نیست.

تحریم 15 شرکت آمریکایی به عنوان اقدامی متقابل در برابر بداخلاقی، کج خلقی و بدعهدی آمریکا بود. وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر دولت ایالات متحده در اعمال تحریم‌های فرامرزی یک جانبه علیه افراد و نهادهای ایرانی و غیرایرانی به بهانه‌های ساختگی و ناموجه را به عنوان اقدامی خلاف حقوق بین الملل و مغایر با متن و روح برنامه جامع اقدام مشترک محکوم کرد.

جواب ما به اقدامات آمریکا همان است که در بیانیه وزارت امورخارجه آورده‌ایم، اما درباره جزئیات و اینکه چقدر این اقدام متقابل صحیح است، ترجیح می‌دهم بعداً پاسخ دهم.

در اسفندماه 95 بود که ویدئویی از ضرب‌وشتم شهروندان ایرانی در مرزهای ترکیه منتشر شد که علاوه بر ایجاد تأسف و ناراحتی، سبب فشار دیپلماتیک و کنسولی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا شد که اخراج مأمور عامل ضرب و شتم شهروندان ایرانی را به دنبال داشت؛ اخیراً اما خبرهایی از ضرب‌وشتم شهروندان ایران در مرزهای ترکیه و همچنین در انگلیس منتشر شده است. وزارت امورخارجه درباره ضرب و شتم اخیر شهروندان ایران در ترکیه و انگلیس چه واکنشی نشان می‌دهد و چه برنامه‌ای دارد؟

وزارت خارجه و دولت نسبت به سرنوشت ایرانیان و شهروندان ایرانی در کشورهای دیگر بسیار حساس است و سعی خودمان این است که بتوانیم مسائل و مشکلات ایرانیان خارج از کشور را تسهیل کرده و در صورت نیاز به آن‌ها کمک کنیم.

درمورد ترکیه قبلاً صحبت کرده‌ایم که ترکیه به دلایل مختلفی دچار کاستی‌ها و مشکلاتی است که نهایتاً در مجموع برای صنعت توریسم آن کشور در سال گذشته تأثیر منفی داشته است؛ نه الزاماً از سوی ایران بلکه از سوی کل جهان که دلایل آن به برخی نا امنی‌ها و مشکلات داخلی ترکیه برمی‌گردد.

پیش از این، اخباری در خصوص بدرفتاری و ایجاد مشکل برای شهروندان ایرانی منتشر شده بودند ما پیگیری کردیم و برخورد لازم را داشتیم، در مورد خبری که طی این یکی دو روز اخیر در مورد ضرب و شتم یک شهروند ایرانی مطرح است، ما به کنسولگری خودمان و وزارتخانه توصیه و دستورات لازم را ارائه کردیم تا موضوع بررسی شود و در حال بررسی است؛ لذا اگر چنین اتفاقی افتاده باشد ما برخورد مقتضی را انجام خواهیم داد و نسبت به حقوق شهروندان و ایرانیان گذشت نخواهیم کرد و بجا و به موقع و به طور مقتضی برخورد لازم را انجام می‌دهیم. درباره ایرانیانی که گفته می‌شود مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، چه در ترکیه و چه در کشورهای دیگر، ما در حال پیگیری هستیم.