۰ نفر

بر اساس بررسی موسسه آینده پژوهی آینده‌بان اعلام شد

١٠٠ چالش ایران ٩٦

۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۱۵
کد خبر: 185655
١٠٠ چالش ایران ٩٦

«ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری» سه مساله نخست کشور در سال ٩٦ هستند. این را بررسی‌های یک موسسه آینده‌پژوهی (آینده‌بان) و پیش بینی‌هایش برای سال ٩٦ نشان می‌دهد.

 موسسه‌ای که از سال ٩٣ بررسی‌های آینده‌پژوهی‌اش را با همراهی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری آغاز کرده و در ابتدای هر سال نتایج این بررسی‌ها درباره سال پیش‌رو را منتشر می‌کند. براساس گزارش اولیه این موسسه مسائل اقتصادی، صنعتی و کشاورزی ٢٢ درصد، اجتماعی ٢٠درصد، سیاسی ١٧درصد، زیست‌محیطی ١٠درصد، فرهنگی ٩درصد، سلامت ٩درصد، بین‌الملل ٧درصد، علم و فناوری ٤درصد و دین ٢درصد از صد مساله استخراج شده را در سال ٩٦ تشکیل می‌دهند. این در حالی است که در سال ٩٥ براساس یافته‌های همین موسسه حدود ۲۰ درصد از مسائل اجتماعی، ۱۶ درصد اقتصادی، ۱۲ درصد بین‌الملل، ۹ درصد فرهنگی، ۹درصد در حوزه سلامت، ۸درصد سیاسی، ۸درصد در حوزه صنعت و کشاورزی، ۷درصد محیط‌زیستی، ۷درصد در حوزه علم و فناوری و ۴ درصد در حوزه دین بوده‌اند.

مسائل سیاسی در رتبه ششم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، مقایسه این ارقام نشان می‌دهد در حالی که مسائل اجتماعی و اقتصادی در سال ٩٦ همچون سال قبل از جمله پرشمارترین مسائل کشور هستند اما مسائل سیاسی به نسبت سال ٩٥ که در رتبه ششم قرار داشتند امسال در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. این البته موضوعی دور از انتظار نیست. چه آنکه بحث انتخابات، سال ٩٦ را سیاسی‌تر از همیشه کرده است. همچنین در حالی که سال گذشته، ٧ درصد از مسائل، زیست‌محیطی بوده و این گروه از مسائل در رتبه هشتم قرار داشتند اما امسال ١٠ درصد از مسائل را مخاطرات زیست‌محیطی تشکیل داده و این گروه در رتبه چهارم مسائل سال ٩٦ قرار گرفته‌اند. البته نباید از یاد برد که وزن هر کدام از این گروه‌ها در این بررسی یکسان نیست. مثلا اگرچه مسائل زیست محیطی به‌طور کلی ١٠درصد از مسائل را تشکیل می‌دهند اما مخاطرات زیست‌محیطی از جمله بحران تامین آب و پیامدهای آن، ریزگردها، آلودگی هوا یا تخریب جنگل‌ها در ردیف سی مساله نخست سال ٩٦ قرار دارند و اهمیت آنها از مسائلی همچون قطبی شدن جامعه یا امنیت نظامی در این لیست بیشتر بوده و به بیانی دیگر چالش برانگیز‌تر خواهند بود.

موفقیت‌های دولت در چه بوده است؟

اما در تازه‌ترین گزارش موسسه آینده‌بان در سال ٩٦ به ترتیب «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری»، «فساد سیستمی»، «ناامیدی درباره آینده»، «سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی» و بحران ریزگردها، هفت مساله نخست سال ٩٦ را تشکیل می‌دهند. اما در سال ٩٥ «رکود/ رونق اقتصادی»، «اختلاف‌نظر در سطوح کلان حاکمیت درباره موضوعات کلیدی»، «پایداری برجام»، «سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا»، «تقابل منطقه‌ای ایران و عربستان»، «قیمت نفت و قیمت جهانی آن» و «تورم» هفت مساله کلیدی شناخته شده توسط آینده‌بان بودند. به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت موفق شده مساله اختلاف نظر در سطح کلان حاکمیت و پایداری برجام و مسائلی همچون ارتباط با عربستان یا قیمت نفت را از هفت مساله اول به مراتب بعدی اهمیت تقلیل دهد. با این حال اما همچنان مسائل اقتصادی در راس مسائل سال ٩٦ باقی مانده‌اند. در این بررسی ناکارایی نظام قضایی، انتخابات ٩٦ و اختلافات کلان حاکمیتی سه مساله نخست در حوزه سیاسی در سال ٩٦ محسوب می‌شوند. ضرورت اصلاحات اقتصادی، بیکاری و فقر سه مساله نخست اقتصادی و فساد سیستمی، ناامیدی درباره آینده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی سه مساله نخست در حوزه اجتماعی و بحران تامین آب و پیامدهای آن و بحران ریزگردها از جمله سه مساله نخست زیست محیطی در این سال محسوب می‌شوند.

اقتصاد