۰ نفر

شناسایی رشته‌های پُرظرفیت

ربیعی: بسته‌های ویژه اشتغال طراحی شد

۱۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۳۰
کد خبر: 185467
ربیعی: بسته‌های ویژه اشتغال طراحی شد

وزیر تعاون، کار و رفاه با تاکید بر تدوین بسته‌های حمایتی ویژه به منظور اشتغال‌زایی، از اقدامات و طرح‌های دولت به منظور مقابله با بیکاری خبر داد.

 علی ربیعی در مراسم امضای برنامه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار «تکاپو» که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اعلام ایجاد اشتغال با تکیه‌ بر ظرفیت‌های بومی استان‌ها گفت: بسته کامل برای حمایت از اشتغال در بخش «آی سی تی» تدوین شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به دنبال ایجاد شغل با تکیه‌ بر ظرفیت‌های بومی هر استان هستیم. در چهار سال گذشته دولت از همه تلاش خود برای بزرگ کردن اقتصاد بهره گرفته در حالی که مشکل ما کوچک بودن اقتصاد کشور بود و علیرغم شرایط سخت و کسری های موجود؛ در همه حوزه ها رشد و توسعه خوبی داشتیم.

ربیعی با بیان اینکه رکود طولانی بازار کار، دارای اثرات دوره ای است که به دوره ما برخورد کرد، گفت: موفق شدیم با سیاست بزرگ کردن اقتصاد کشور نسبتا در این حوزه موفق باشیم.

وزیر کار ادامه داد: البته فراهم شدن شرایط بین المللی مناسب نیز به ما کمک کرد ولی باید ساختارهای داخلی برای این امر آماده تر شود؛ اشتغال نباید معطل بزرگ شدن اقتصاد کشور می ماند چرا که اشتغال در کشور ما امری حیاتی است.

وی بیان داشت: از سال ۸۴ تا سه سال بعد از آن شاهد رشد در کشور هستیم. ما نیز اثر دوره ای سه ساله رکود را تجربه کردیم و تاثیر اقدامات صورت گرفته بر اشتغال از ناحیه سرمایه گذاری ها با تاخیر صورت می گیرد.

ربیعی گفت: براساس تحلیلی که در هیات وزیران صورت گرفت، یک برنامه اشتغالی که بتواند بر رشد اثرگذار باشد، طراحی شد. در این طرح می خواهیم از سمت اشتغال رشد و تولید را افزایش دهیم و با جهت گیری از این سمت حرکت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: بخشی از این برنامه ها امروز در حال دنبال شدن است. رشد ما در سال آینده مناسب خواهد بود؛ مهمترین سیاست گذاری ما جهت گیری در رشته های پُرظرفیت اشتغال بود. در این راستا رسته هایی شناسایی شد و برای هر کدام بسته حمایت خاصی ایجاد شد.

ربیعی با بیان اینکه یکی از مهم ترین و اصلی ترین رسته ها برای ایجاد اشتغال حوزه آی سی تی است، عنوان کرد: کارگروهی برای رفع موانع کسب و کار در فضای مجازی تشکیل شده و ابعاد آن از منظر حقوقی، ساختار و... نیز در این بسته دیده شده است. امیدواریم این بسته نخستین بسته ای باشد که برای تصویب به هیات دولت می رود. می توان برنامه اشتغال عمومی را با ظرفیت هایی که در این حوزه وجود دارد، دنبال کرد.

وی گفت: یکی از مسایل مدنظر ما کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است که در سال ۹۵ در ۸ استان انجام شد. در سال ۹۶ با ظرفیت جذب بیشتری انجام خواهد شد. اشتغال در مشاغل محلی، اشتغال با تاکید بر مناطق محروم، توسعه اشتغال خانگی و اتصال به بخش های بالادستی و در نهایت مگاطرح تکاپو مهم ترین طرحی بود که در دولت مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ما رسته های دارای ظرفیت بیشتر را شناسایی کردیم که در ۷ استان به صورت آزمایشی اجرا شد. در شهر مشهد نهاد مدرسه کفش ایجاد شد. هدف ما این است که این نهادها با زنجیره جهانی اتصال یابد و از سوی دیگر به مناطق متصل شود.

ربیعی اظهارداشت: ۷۰ درصد از حوزه فناوری ارتباطات تولید محتواست. دولت، دانشگاه و بخش خصوصی سه ضلع مثلثی است که باید به آن توجه داشت تا پای کار بیایند. پیشنهاد می کنم تعیین صلاحت حرفه ای شرکت های حوزه آی تی و آی سی تی به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرماندهی و مسئولیت اصلی این اقدامات با وزارت ارتباطات است، گفت: ما نیز در این پروژه همکاری داریم. امروز ۲۲ شرکت با ۲۴ پروژه با ۳۲۰ میلیارد تومان سرمایه پای کار آمده‌اند که پیش بینی می شود با این اقدامات ۸۰۰۰ شغل در استان خراسان رضوی ایجاد شود. در حوزه ارتباطات حتی می توان با سرمایه گذاری های محدودتر به اشتغال پاسخ گفت.

وی تاکید کرد: سال ۸۸ یک میلیون و ۸۴۰ هزار شغل داشته ایم که این تعداد در سال ۹۲ به یک میلیون ۸۳۰ هزار شغل رسیده است. این یعنی اشتغال کشور ۱۰ هزار نفر منفی بوده است. این رقم به یک میلیون و ۹۳۰ هزار نفر رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: سیاست گذاری دولت تقویت عرصه هایی است که شغل زیادی ایجاد می کنند و در این راستا تقویب مشاغل محلی، اشتغال با تاکید بر مناطق محروم ، اتصال مشاغل خانگی به بخش های بالادستی و طرح تکاپو مورد تاکید قرار دارد.

وزیر کار در ادامه با تاکید بر توجه به حوزه «آی سی تی» گفت: در این راستا کارگروهی برای رفع موانع کسب و کار در این حوزه تشکیل شده و ابعاد مختلف آن نیز مدنظر قرار گرفته است.

وی بیان داشت: بسته کاملی برای حمایت از اشتغال در بخش «آی سی تی» تهیه شده که می تواند نقش مهمی در اشتغال عمومی داشته باشد و امیدواریم به عنوان اولین بسته به تصویب هیئت دولت برسد.

ربیعی تاکید کرد: دولت، دانشگاه و بخش خصوصی به عنوان سه ضلع مثلث در این حوزه باید پای کار بیایند و پیشنهاد ما این است که تعیین صلاحیت حرفه ای شرکت های حوزه «آی تی» و «آی سی تی» به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیر کار افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرحوله راهبردهای بازرگانی دولت قرار دارد. وی بر توجه به گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کرد و گفت: این مهم در استان خراسان رضوی آغاز شده است.