۰ نفر

اخلال در کار بخش خصوصی، با نامگذاری سال از سوی رهبری در تضاد است

جهانگیری: دست بانک‌ها برای وام به تولید باز است

۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۱۴
کد خبر: 183721
جهانگیری: دست بانک‌ها برای وام به تولید باز است

معاون اول رییس جمهور گفت: هر کس چه قوای سه گانه، چه نیروهای مسلح و امنیتی و چه در سایر نهادها حق ندارد که در کار بخش خصوصی اخلال ایجاد کند زیرا این کار به نوعی در تضاد با نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری امروز (سه شنبه) بلافاصله پس از حضور در شهرستان سیرجان، در گلزار شهدا حضور یافت و با قرائت فاتحه بر مزار برادران شهید و پدر خود، یاد و خاطره همه شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی داشت.

 وی سپس در جلسه شورای آب استان کرمان که در مجتمع صنعتی و معدنی گلگهر سیرجان برگزار شد، اظهار داشت: نباید به دلیل تخلف عده ای اندک، در کار بخش خصوصی واقعی مانع ایجاد شود و هیچ کس حق ندارد در سال جدید برای بخش خصوصی مشکل ایجاد کند تا نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» به خوبی محقق شود.

وی بر ایجاد فضای خوب و مناسب برای بخش خصوصی تاکید کرد و ادامه داد: باید فضای کسب و کار را برای فعالیت بخش خصوصی تسهیل کنیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر این‌که «دستگاه‌ها باید به دنبال حذف مجوزهایی باشند که بی‌جهت در مسیر تولید و اشتغال مانع ایجاد می‌کند»، گفت: مجوزهای غیرضروری در مسیر تولید و اشتغال، در حقیقت ظلم به تولید داخلی است.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی مسئول اصلی بهبود فضای کسب کار کشور است و از اختیارات لازم برای حذف مجوزهای غیرضروری برخوردار است و این امر باید از از ابتدای سال جدید به صورت ویژه مورد توجه و در دستور کار باشد.

وی  با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید میدان دار اصلی اقتصاد کشور باشد، عنوان کرد: بر مبنای شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و نیز براساس بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس، نگاه به گزارش های عملکرد اقتصاد مقاومتی نشان می دهد که در هر یک از بخش ها یک تحول جدی در سال گذشته در کشور رخ داده است.

وی گفت: در سال 95 قرار بود به هفت هزار و 500 واحد مشکل دار تسهیلات بانکی پرداخت شود تا به چرخه تولید برگردند اما با تلاش دولت در سال گذشته بیش از 24 هزار واحد از این منابع بانکی استفاده کرده و به چرخه تولید برگشته اند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: به بانک ها نیز توصیه شده که به واحدهایی تسهیلات دهند که مطمئن باشند قادر هستند فعالیت خود را ادامه دهند و در رابطه با ارائه تسهیلات، دست بانک ها را باز گذاشتیم.

وی به تشکیل ستادی در استانداری های سراسر کشور برای تسهیل و رونق بخش تولید اشاره و بیان کرد: در سال 95 بخش صنعت در کشور رشد قابل توجهی داشته و تعداد زیادی از واحدهای صنعتی احیاء شده اند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود پنج هزار و 400 کارخانه با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی در کشور در سال گذشته، گفت: تلاش شد که در سال 95 تمامی این واحدهای تکمیل شده و به چرخه تولید وارد شوند.

وی با اشاره به این مطلب که دستاوردهای بخش کشاورزی نیز بسیار خوب بوده است، افزود: در سال 91 مجموع گندم خریداری شده در کشور 2 میلیون و 40 هزار تن بود که این میزان در سال گذشته به بیش از 11 میلیون تن رسید.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: در سال 95 به تولید گندم توجه خاصی شده و بیش از 14 هزار میلیارد تومان به روستائیان پرداخت شده و این میزان پرداختی، معادل 17 برابر پولی است که به گندم کاران در سال های گذشته پرداخت شده و از این رهگذر به معیشت و رفاه گندمکاران کمک شده است.

وی با بیان اینکه در اجرای آبیاری مدرن و رشد گلخانه ها نیز افزایش قابل ملاحظه ای را شاهد هستیم، گفت: یکی از جهت گیری های اصلی اقتصاد مقاومتی تامین امنیت غذایی مردم بوده است که در این رابطه اقدامات جدی و بسیار اثرگذاری در کشور انجام شد.

وی یادآور شد: یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی در سال گذشته درباره میادین مشترک نفتی با سایر کشورها بوده است. در ابتدای دولت هشتم برداشت ایران و قطر از پارس جنوبی تقریبا برابر بود، در ابتدای دولت یازدهم که دولت را تحویل گرفتیم قطری ها دو برابر ما برداشت می کردند و این فاصله در حقیقت به معنای از بین رفتن حق ملت ایران بود.

وی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید تمرکز جدی بر پارس جنوبی معطوف کرد و پایان سال 95 میزان برداشت ایران و قطر برابر شده و در سال 96 میزان برداشت ما از پارس جنوبی بیشتر می شود.

دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: در غرب کارون نیز میزان برداشت از میادین مشترک افزایش چشمگیری داشته است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه برای تامین منابع مالی کشور در شرایط سخت تدبیر لازم اتخاذ شد، ادامه داد: در همه نقاط کشور به جز سیستان و بلوچستان گاز شهری تامین شده بود که با همت دولت تدبیر و امید گازرسانی به این استان نیز افتتاح شد.

وی گفت: مهمترین کار در حوزه بودجه دولت، ابتکار مدیران بوده است که با ابتکار و روش های مختلف خلق منابع توانسته اند پروژه های خوبی را اجرایی کنند.

جهانگیری افزود: مدیریت زمانی جوهره واقعی خود را نشان می دهد که مدیران بدون منابع مالی دولتی، بتوانند پروژه های توسعه ای را اجرایی کنند.

معاون اول رییس جمهور عنوان کرد: در زمانی که پول و اعتبار دولتی در اختیار مدیران نباشد، مدیران مبتکر، خلاق و نوآور مشخص می شوند و مدیران فاقد این ویژگی ها نیز مشخص می شوند.

وی گفت: تعداد روستاهای گازرسانی شده در سال گذشته به حدود پنج هزار روستا رسیده است و انشاالله در سال جدید تمامی روستاهای کشور گازرسانی می شوند.

وی با اشاره به اینکه ایران از وارد کننده گازوئیل به صادر کننده گازوئیل تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر از صادرکنندگان عمده در این حوزه به شمار می رویم و به زودی در بنزین نیز به صادر کننده تبدل می شویم.

معاون اول رییس جمهور گفت: در بخش دانش بنیان نیز بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان راه اندازی شده است که 80 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در این واحدها مشغول به کار شده اند.

وی با تاکید بر اینکه در سال 95 با همه محدودیت ها و مشکلات، دستاوردهای خوبی داشته ایم، افزود: باید این واقعیت را بپذیریم که کارهای ما ممکن است بلافاصله اثر خود را روی زندگی مردم نگذارد و آنها احساس کنند شرایط زندگیشان دشوار است و این زمانی بدتر می شود که یک خانواده یک یا چند فرد بیکار نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: از مهمترین مشکلات پیش روی کشور، ایجاد اشتغال و مقابله با بیکاری است و در دو سال گذشته با پدیده جدیدی روبرو شدیم که سالی یک میلیون و 200 هزار فارغ التحصیل به جمعیت بیکاران اضافه شد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران بالاترین میزان ایجاد اشتغال در یک سال 600 هزار نفر بوده است، گفت: یکی از ابرچالش های اقتصاد ایران، حل مساله بیکاری است و مقام معظم رهبری در سال جاری به این موضوع تاکید کرده اند.

وی ادامه داد: باید بخش خصوصی با تمام قدرت در اقتصاد ایران فعال شود و برای این امر باید فضایی را ایجاد کرد که بخش خصوصی بتواند میدان دار اقتصاد باشد.

وی با تاکید بر اینکه مردمی کردن اقتصاد یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: سرمایه گذارانی که ریسک پذیرفته و زمینه ایجاد اشتغال را فراهم می کنند انتظاراتی نیز دارند و وقتی می خواهند سرمایه گذاری کنند بررسی می کنند که فضای موجود، فضای تشویقی و پیش برنده است یا فضای تنبیه کننده است.

معاون اول رییس جمهور گفت: سرمایه گذاران به محض اینکه فضای فعالیت را نامناسب ارزیابی کنند، رغبت خود را از دست داده و به سایر کشورها می روند.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که ایرانیان ثروت خود را از اقصی نقاط دنیا به کشور برگردانده و پول خود را در کشور سرمایه گذاری کنند و در مرحله اول باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و آنان را به صحنه آوریم.

وی با اشاره به اینکه مساله دیگر مورد نیاز بخش خصوصی موضوع تامین منابع مالی است، گفت: تامین منابع مالی برای کار در کشور یا از نظام بانکی، یا از بخش خصوصی و یا از منابع خارجی تامین می شود. برای آنکه تولید کشور راه اندازی شود باید سالی حداقل بین 30 تا 50 میلیارد دلار از منابع خارجی استفاده کنیم و برای این منظور باید با دنیا تعامل و رابطه خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به این مطلب که نظام بانکی کشور با مشکلات جدی روبرو است، گفت: این موضوع به رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز منعکس شده و رهبری دستور داده اند که این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه هم نظام بانکی و هم بازار سرمایه باید بتواند بخشی از تامین سرمایه را نجام دهند، اظهار کرد: اشتغال تنها از طریق رونق تولید داخلی و افزایش سرمایه گذاری محقق می شود.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: در بخش تولید داخلی، تولید کننده ایران باید کیفیت کار را افزایش داده و قیمت کالای تولیدی را کاهش دهند تا کالای رقابتی تولید و عرضه شود.

وی گفت: قیمت و کیفیت بسیاری از کالاهای ایرانی از کالاهای خارجی که وارد کشور می شود بهتر است و مردم باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

وی افزود: تمایل به جنس خارجی باید از فرهنگ ایرانی خارج شود و افتخار باید استفاده از کالای ایرانی باشد که موجب اشتغال جوانان و رونق تولید در کشور نیز می شود.

وی اظهار کرد: در سال 96 برای دستگاههای دولتی محدودیت بیشتری اعمال خواهیم کرد تا هیچ دستگاهی نتواند کالای خارجی که مشابه داخلی دارد، خرید کند.

وی با تاکید براینکه برای راه افتادن بخش تولید باید فرهنگ تولید مصرف داخلی توسعه یابد، ادامه داد: بازار تولید داخل کشور نیز نباید در اختیار خارجی ها قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور بر افزایش تعرفه وارداتی نیز تاکید کرد و ادامه داد: ضوابط فنی درباره کالاهای خارجی نباید ساده باشد بلکه باید سخت گیرانه باشد و نپذیریم که هر کالای خارجی با هر استانداردی وارد کشور شود.

جهانگیری گفت: شرکت های خارجی باید بدانند که برای وارد شدن به بازار ایران باید کالای با کیفیت تولید کرده و دفتر رسمی خود را در ایران راه اندازی کنند و نمی توان قبول کرد که دفتر خود را در کشور دیگری ایجاد کرده و کالای خود را در ایران به فروش برسانند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه 40 میلیارد دلار صادرات کالا به دنیا داشته ایم، گفت: می توانیم صادرات غیر نفتی کشور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات شکوفایی کشور در حوزه پتروشیمی بوده است، گفت: در سال گذشته 14 مجتمع پتروشیمی افتتاح شد ه است.

جهانگیری تاکید کرد: اگر مدیران کشور عزم جدی داشته و پای کار بایستند می توان کارنامه درخشانی را در پایان سال از تولید، اشتغال و سرمایه گذاری ارائه کرد.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه از استان کرمان به عنوان استانی پر پتانسیل و با نیروی انسانی متخصص و ماهر یاد کرد و گفت: مردم سخت کوشی در استان کرمان حضور دارند که این یک مزیت است و استان کرمان در زمینه معدنی و صنعتی نیز جایگاه ویژه ای دارد.

معاون اول رییس جمهور محدودیت منابع آبی را یکی از مشکلات اصلی در مسیر توسعه استان کرمان برشمرد و گفت: باید از ظرفیت های خلیج فارس و دریای عمان به مانند سایر کشورها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از آب دریای عمان و خلیج فارس در جنوب شرق و منطقه مرکزی کشور استفاده کرد، ادامه داد: استان کرمان در زمینه انتقال آب پیشقدم شده و باید بسیار قوی در این زمینه قدم بردارد تا به یک اقدام تاریخی و ماندگار تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین آب شرب در کشور مشکلی نداریم، گفت: برای تامین آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی نیز می توان از ظرفیت های موجود استفاده کرد.

معاون اول رییس جمهور از مجموعه کارکنان صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان نیز به عنوان افرادی با نشاط، با روحیه و دلگرم کننده یاد کرد و گفت: مدیران این مجموعه زحمتکش و بسیار تلاشگر هستند.

وی افزود: رشد 47 درصدی در گل گهر جای خوشحالی دارد و نمی دانم چرا عده ای اصرار دارند بگویند وضعیت صنعت و تولید کشور نامناسب است.

جهانگیری تاکید کرد: باید دست مدیری که عرضه داشته باشد و رشد تولید، سرمایه گذاری و اشتغال را محقق کند، را بوسید.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: سرمایه نظام فقط چاه های نفت نیست و کسی که مجموعه ای را به خوبی مدیریت کند سرمایه است و باید دید که دنیا تا چه میزان به مدیران خود احترام می گذارد و ما نیز همین گونه اقدام کنیم.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: شهرستان سیرجان نیز یکی از شهرهایی است که می تواند به عنوان کانون توسعه، بدرخشد.

استاندار کرمان نیز در این نشست با تبریک سال نو با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان کرمان گفت: در استان کرمان همواره تلاش شده تا با استفاده بهینه از ظرفیت های موجود، زمینه برای تحقق منویات رهبری فراهم شده و مردم به توسعه فرهنگی و اقتصادی دست یابند.

وی تاکید کرد: مجموعه های صنعتی از جمله گل گهر، مس و سایر مجموعه ها همکاری بسیار خوبی در مسیر توسعه دارند و تاکنون 20 موسسه بزرگ اقتصادی مسئولیت توسعه در نقاط مختلف استان را پذیرفته اند.

در این مراسم همچنین مدیران عامل گلگهر سیرجان و مس سرچشمه هم هرکدام به ارائه گزارشی از میزان رشد تولید و افزایش ظرفیت خود پرداختند و توضیحاتی درباره وضعیت تولید و مشکلات خود بیان کردند.