۰ نفر

بررسی چشم‌انداز پیش‌روی کسب و کار ایرانی

داشته‌ها و کاشته‌های اقتصاد ایران در سال۹۵

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۲۹
کد خبر: 182928
داشته‌ها و کاشته‌های اقتصاد ایران در سال۹۵

اقتصاد ایران در حالی با سال95 خورشیدی خداحافظی می‌کند که ردپای مشکلات فراوانی در پیکره بنگاه‌های اقتصادی کشور به چشم می‌خورد؛

 مسائل و مشکلاتی مانند مشکل «تامین مالی بنگاه‌ها»، «بروکراسی پیچیده اخذ مجوز»، «مشکلات مالیاتی»، «مشوق‌های صادراتی»، «معضلات گمرکی» و... همچنان باعث شده تا صاحبان کسب و کار در ایران نتوانند از حداکثر ظرفیت‌های‌شان برای ایجاد ارزش افزوده استفاده کنند که باید امیدوار بود با برنامه‌ریزی‌های دولت یازدهم این وضعیت در سال96 بهبود پیدا کند. از آنجا که بازتاب فعل و انفعالات برخاسته از بازار کسب و کار و تولید ایرانی همواره مهم‌ترین اولویت این صفحه محسوب می‌شود در آخرین شماره سال95 و در مسیر ارزیابی‌های تحلیلی صفحه سراغ اظهارنظرهای کارشناسی اهالی اقتصاد و مدیران تشکل‌های اقتصادی رفتیم تا نگاهی به سایه روشن‌های عملکرد اقتصادی دولت در بخش کسب و کار خرد داشته باشیم و نهایتا تصویری از چالش‌های اصلی بازار کسب و کار ایرانیان در سال96 به دست آید.

 رشد بنگاه‌های کوچک اقتصادی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، رشد اقتصادی 11.6 سال جاری، مهار تورم، رسیدن نرخ تورم به عدد تک رقمی و در کنار آن رشد 35 تا 50 درصدی تولید لوازم خانگی، از نشانه‌های بهبود شرایط اقتصادی در کشور است.

محمد ابراهیم مقدم، مدیرعامل بانک تجارت درباره وضعیت تولید و فروش محصولات بنگاه‌های ایرانی می‌گوید: هم‌اکنون تولید کالای ایرانی با توجه به تسهیلاتی که به صنایع کوچک و متوسط داده شده در 5 تا 6ماه اخیر بهتر شده است. وی میزان تخصیص تسهیلات داده شده را 11هزار میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: تخصیص این تسهیلات برای ادامه تولید بود تا بتوان کارگران را در بنگاه‌های اقتصادی حفظ کرد.

به گفته مدیرعامل بانک تجارت، تولید در صنایع کوچک در ایران نیازمند دو موضوع است. از یکسو کیفیت تولید و از سوی دیگر کاهش هزینه تولید است تا بتوان با کالای مشابه خارجی رقابت کرد.

وی تاکید کرد: ایرانی تعصب روی خرید کالای ایرانی دارد، اما باید کیفیت تولید را افزایش دهیم که این تعصب جای خود را به واقع‌بینی بدهد.

 رشد 40 درصدی تولید لوازم خانگی در سال95

از سوی دیگر محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه تولید لوازم خانگی به این نکته اشاره می‌کند: به نظرم بخش‌های مختلف اقتصادی در سال95 در مسیر بهبود نسبی قرار گرفتند، تولید لوازم خانگی در سال 95 حدود 35 تا50 درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: هم‌اکنون با گسترش حوزه فناوری اطلاعات در کشور، خرید لوازم خانگی به شکل اینترنتی افزایش یافته است و به همین دلیل تحرک در بازار، کمتر دیده می‌شود. وی توضیح داد: در سال‌های گذشته بسیاری از خانواده‌ها به دلیل ناامنی قیمت‌ها در بازار ترجیح می‌دادند خرید جهیزیه فرزندان خود را از سال‌های کودکی شروع کنند. هم‌اکنون این رویه تغییر کرده است و مردم ترجیح می‌دهند لوازم خانگی را مطابق روز تهیه کنند.  طحان‌پور گفت: هم‌اکنون عرضه کالای لوازم خانگی بیش از تقاضاست. بیشتر لوازم خانگی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌یی بزرگ یا اینترنتی خریداری می‌شوند.  وی گفت: کیفیت کالای ایرانی نسبت به کالای مشابه خارجی خوب است؛ زیرا در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای ارتقای کیفیت صورت گرفته است.  وی با انتقاد از کسانی که اعلام می‌کنند بازار لوازم خانگی با رکود مواجه است، گفت: شیوه خرید تغییر کرده است. امروزه خرید اینترنتی به سرعت در حال افزایش است.

 5 عملکرد مثبت اقتصادی دولت یازدهم

مدیرعامل بانک رفاه مهار نرخ تورم، رشد اقتصادی، کنترل نوسانات ارزی، رشد بورس و سرمایه‌گذاری را از اقدامات مثبت اقتصادی دولت یازدهم اعلام کرد.  محمدعلی سهمانی در جمع مدیران عالی بانک رفاه و در تشریح عملکرد اقتصادی دولت در سال ۹۵، با بیان این مطلب افزود: با سیاست‌هایی که توسط دولت در حوزه نقدینگی صورت گرفت، تورم افسارگسیخته کشور یک رقمی شد.

وی با اشاره به اقدامات دولت برای مهار بحران رکود تورمی گفت: دولت یازدهم طی سال‌های اخیر عملکرد بسیار مطلوبی در تزریق نقدینگی به بنگاه‌های زودبازده و خروج از رکود تورمی داشته است. علاوه بر رشد تولید ناخالص ملی خوشبختانه تورم به نحو مطلوبی کنترل شده است. این دستاورد بی‌تردید باعث تقویت سطح کیفیت زندگی مردم خواهد شد. مدیرعامل بانک رفاه گفت: رشد اقتصادی ۷ درصدی برای اقتصاد کشور و دولت یازدهم یک دستاورد بزرگ است.

وی کنترل نوسانات نرخ ارز را دیگر دستاوردهای دولت یازدهم عنوان کرد و اظهار داشت: دولت یازدهم مدیریت خوبی در کنترل نوسانات نرخ ارز داشته است. این نوسانات ارتباط بسیار زیادی با شبکه بانکی دارند که خوشبختانه طی روزهای اخیر بدون نوسان بوده است.

سهمانی رشد حوزه بورس و سرمایه‌گذاری، همچنین بازگشایی نماد برخی از بانک‌های بورسی را دیگر دستاورد دولت یازدهم دانست و اظهار داشت: این شاخص‌ها طی سال ۹۶ شرایط پر رونق‌تری نسبت به سال ۹۵ را تجربه خواهند کرد.

 چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران در سال ۹۶

در همین خصوص، یک اقتصاددان هم با تشریح چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران در سال ۹۶ که از سال95 به یادگار مانده است، خاطرنشان کرد: احتمال رونق سفته‌بازی و سوداگری در سال آینده بسیار بالاست و زمینه این موضع در اقتصاد از گذشته ایجاد شده است.

مرتضی ایمانی‌راد 3چالش پیش‌روی اقتصاد ایران در سال ۹۶ را مورد اشاره قرار داد و گفت: چالش اول این است که کماکان نوسانات در بازار جهانی بسیار بالا بوده و این بازارها بی‌ثبات هستند و حتی به جایی که ‌باید یا حداقل انتظار می‌رفت برسند، نرسیده‌اند؛ بنابراین نه‌تنها این اهداف در سال ۲۰۱۶ محقق نمی‌شود، بلکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ نیز این بازارها از مسیر تعیین‌شده خود خارج شوند و نوسانات در سال آینده میلادی نیز تقریبا افزایش یابد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: نکته دوم، چالش یکسان‌سازی نرخ ارز است که اجرای این سیاست در صورتی که بانک مرکزی به تعهد خود پایبند باشد و اجازه دهد نیروهای بازار قیمت را تعیین کنند، آنگاه به یک چالش بزرگ برای اقتصاد ایران تبدیل خواهد شد.  ایمانی‌راد ادامه داد: اگر تقاضای واقعی در سال ۹۶ افزایش یابد و سفته‌بازی شکل نگیرد، طبیعی است که چالش رشد اقتصادی و اثر آن بر نرخ تورم، حتما به عنوان یک چالش اساسی در اقتصاد ایران در سال ۹۶ مطرح خواهد بود.

 چه باید کرد؟

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور چندی پیش اعلام کرد، مردم این مطالبه را مطرح می‌کنند که با وجود همه دستاوردهایی که دولت یازدهم در خروج از رکود، تثبیت نرخ ارز، ایجاد اشتغال، کاهش نرخ تورم و درنهایت انضباط مالی داشته چرا هنوز سفره‌های مردم بزرگ‌تر نشده، به این دلیل است که اقتصاد ایران از فاصله (گپ) بسیار سختی عبور کرده تا به امروز رسیده است.

سرمای زمستانی که اقتصاد ایران را در خود فرو برد به تدریج در حال آب شدن است و رسیدن به بهار به زمان، مشارکت همگانی، مقابله با فساد، جلوگیری از واردات و دلال بازی و... احتیاج دارد تا بتوان اقتصاد کشور را به سمت روزهای روشن هدایت کرد. هرچند به نظر می‌رسد تبعات 8سال نابخردی هیچگاه از اقتصاد ایران رخت بر نمی‌بندد. کاشته‌ها و داشته‌هایی که هرگز دست از سر اقتصاد ایران بر نمی‌دارد.