۰ نفر

درآمد میلیونی داربست‌کاران حرفه‌ای

۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۵۲
کد خبر: 182732
درآمد میلیونی داربست‌کاران حرفه‌ای

متصل کردن لوله‌های آهنی به یکدیگر و تشکیل ساختاری که بسیاری از کارهای ساختمانی به آن متکی است حرفه‌ای نیست که هر کس بتواند از پس آن بربیاید اما داربست‌کاران حرفه‌ای ریسک‌پذیری و مهارت را با هم ترکیب می‌کنند و از بازار این حرفه منافع میلیونی می‌برند.

در بین حرفه‌های مرتبط با ساخت‌وساز، داربست‌بندی از پرریسک‌ترین کارها به شمار می‌رود و تصور اولیه این است که این کار بیشتر توسط کارگران افغان انجام می‌شود اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد داربست‌کاری در قبضه افغان‌ها نیست و ایرانی‌ها بازار این حرفه را در دست دارند. فعالان ساخت‌و‌ساز معتقدند علت اینکه ایرانی‌ها این بازار را به افغان‌ها واگذار نکرده‌اند، این است که اغلب افغان‌ها مجوز کار در ایران را ندارند و نمی‌توانند در حرفه‌ای مثل داربست‌بندی که جلوی چشم است و آنها را در معرض اخراج قرار می‌دهد، فعالیت کنند.

درآمد ماهانه 5 میلیونی داربست‌کاران ماهر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، کار کردن در ارتفاع نیازمند تجربه و تمرین است و نمی‌توان کارگر تازه‌کار را هرقدر هم که مستعد و جسور باشد، به سرعت به کار در ارتفاع گماشت. به همین دلیل حرفه‌ای شدن در داربست‌کاری، حدود دو سال طول می‌کشد. جواد رامندی که در این کار سابقه 17 ساله دارد، درباره دستمزد یک داربست‌کار ماهر  گفت: داربست‌کار ماهر روزانه 150 تا 200 هزار تومان دستمزد می‌گیرد و بعضی اوقات که کار در ارتفاع 30 متر به بالا باشد، حتی دستمزد به روزی 150 هزار تومان و بیشتر از این مبلغ هم می‌رسد. البته دستمزد در شهرستان‌ها کمتر است و داربست‌کاران در شهرستان‌ها روزانه بین 100 تا 150 هزار تومان دستمزد می‌گیرند. به این ترتیب درآمد ماهانه یک داربست‌کار ماهر در تهران از 5 میلیون تومان و در شهرستان از 2.5 میلیون تومان کمتر نیست. وی درباره بازدهی مالی این کار اظهار کرد: یک واحد صنفی متوسط با 5 نفر نیروی ماهر و حدود 3000 شاخه لوله، روزانه 2 میلیون تومان درآمد خالص دارد که این درآمد بسته به دقت و جدیت کارکنان تا روزی 3.5 میلیون و بیشتر هم قابل افزایش است.

بر‌ای کار داربست، سرمایه 300 میلیونی لازم است

حمید آتش‌زر یکی دیگر از فعالان حرفه‌ داربست با بیان اینکه اغلب فعالان این حرفه صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با سرمایه محدود به شمار می‌آیند، گفت: فعالیت در این کار به حدود 250 تا 300 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد که 90 درصد آن صرف خرید لوله و اتصالات می‌شود. به گفته وی، لوله‌های آهنی لازم برای داربست‌بندی به صورت شاخه‌های 6 متری در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود و داربست‌کاران بسته به فعالیت خود این لوله‌ها را در ابعاد دیگر مثل 1.5 متر، 2 متر و... برش می‌زنند. آتش‌زر با اشاره به پررونق بودن بازار داربست‌کاری، افزود: در این حرفه بعد از اینکه شناخته شدید و اصطلاحا جا افتادید، دیگر نیازی به بازاریابی ندارید و معماران و پیمانکاران مرتبا با شما تماس می‌گیرند و درخواست داربست‌بندی می‌کنند. مشکل بزرگ ما در این حرفه این است که به دلیل کمبود کارگر ماهر نمی‌توانیم جوابگوی مشتری باشیم و به همین علت بدقولی و خلف وعده در این حرفه شایع است.

داربست‌کاری؛ حرفه‌ای که قراردادی در آن رد و بدل نمی‌شود

 به گفته وی، کارگر ماهر مدت طولانی در این حرفه نمی‌ماند چون خطر آن بالاست و معمولا کارگران تا وقتی مجرد و نیازمند پول برای تشکیل خانواده هستند، در این کار می‌مانند اما به محض تشکیل خانواده حتی اگر خودشان مایل به ادامه کار باشند، با اصرار همسر و خانواده‌شان از این حرفه خارج می‌شوند. یک داربست‌کار دیگر نیز با بیان اینکه تشکل‌های کارگری قدرتی برای احقاق حق کسانی که در این حرفه آسیب می‌بینند، ندارند می‌گوید: برای این قبیل کارهای پرخطر باید پوشش بیمه‌ای ویژه ایجاد شود و بازنشستگی زودهنگام وجود داشته باشد اما در عمل جز همان دستمزدی که می‌گیریم، حمایتی از ما نمی‌شود. عضویت در تشکل‌های صنفی کارگری هم سودی برای ما ندارد و اگر اتفاقی برای ما بیفتد، کارفرما زیر بار هزینه‌های درمانی نمی‌رود. اگر به دادگاه هم شکایت کنیم از ما قرارداد کار می‌خواهند ولی در این کار، در 90 درصد موارد قراردادی رد و بدل نمی‌شود و فقط ما یک فاکتور دست مشتری می‌دهیم، در نتیجه از نظر قانونی دست ما به جایی بند نیست.

داربست‌کاران مشکل بیمه دارند

داربست‌کاران از اصناف تحت نظارت اتحادیه‌های مصالح‌فروشان هستند اما داربست‌کاران غیرمجاز هم دراین حرفه حضور فراوانی دارند و چون زیر قیمت مصوب اتحادیه فعالیت می‌کنند، فعالان ساختمانی با آنها هم کار می‌کنند. فتح‌ا... کامجو، عضو هیات‌مدیره اتحادیه مصالح‌فروشان تهران با بیان این مطلب گفت: افراد فعال در این حرفه با مشکلاتی مثل نداشتن بیمه و رعایت نشدن ضوابط ایمنی روبه‌رو هستند و اگر داربست‌کار در واحد صنفی تحت نظارت اتحادیه بیمه نباشد، ما با آن واحد صنفی برخورد می‌کنیم اما ابزاری برای برخورد با واحدهای صنفی غیرمجاز نداریم. این فعال صنفی با اشاره به رکود ساخت‌و‌ساز و تاثیر آن بر مشاغل مرتبط گفت: کاهش ساخت‌وسازها موجب شده حدود 40 درصد داربست‌کاران از این حرفه بروند و تغییر شغل بدهند ولی کاهش ساخت‌و‌ساز تاثیری بر قیمت‌ها نداشته و حتی در برخی موارد موجب افزایش قیمت‌ها هم شده است.