۰ نفر

بازرسان اصناف جا ماندند

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۰۱
کد خبر: 182487
بازرسان اصناف جا ماندند

بدون شک رسیدگی به خطاهای صنفی از طریق اتحادیه‌ها و واحدهای بازرسی امری ضروری و در راستای فراهم کردن سهولت و اطمینان مردم از خرید است.

 به‌ویژه در ایام خاصی که پیش‌رو داریم، انجام ‌این امر خطیر بیش از پیش احساس می‌شود؛ امری که متاسفانه در کشور ما به‌لحاظ کمبود تعداد بازرسان صنفی از جایگاه محکمی برخوردار نیست و دوران پرفرازونشیبی را پشت‌سر می‌گذارد. مشتری‌مداری در بازار خریدوفروش همیشه حرف اول را می‌زند و فروشندگان و بازاریان باید با توجه به این مهم فعالیت خود را ادامه دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ،  همچنین چند وقتی است که قیمت کالاهای اساسی بدجوری اوج گرفته و باوجود شعارهای زیادی که در زمینه کاهش تورم داده شده، در تنظیم و مدیریت بازار با مشکل روبه‌رو هستیم. این روزها فقط باید منتظر گران شدن یک کالای اساسی باشیم، یک روز مرغ گران می‌شود، یک روز گوشت و یک روز هم برنج. لبنیات و میوه و قند و شکر هم که جای خود دارد. با این حساب اما مسئولان مربوطه معتقدند در تنظیم بازار و نظارت‌ها و بازرسی‌ها و احقاق حقوق مصرف‌کنندگان موفق عمل کرده‌اند.

جنسی را که فروخته‌ایم، پس نمی‌گیریم

در این بین بد نیست صحبت‌های یک خریدار پوشاک را بخوانید. سپیده... خریداری که دو سال قبل لباسی مجلسی را از فروشگاهی خریداری کرده، درباره تجربه خود از این خرید، اینطور می‌گوید: دو سال پیش لباسی مجلسی که به گفته صاحب مغازه خارجی بود، از حراجی به مبلغ 145 هزار تومان خریدم اما یک ماه بعد همان لباس را با قیمت 85 هزار تومان پیدا کردم، با مرکز شکایات تماس گرفتم که به من گفتند حتما از مغازه فاکتور خرید بگیرم و به آدرسی که برای ثبت شکایت دادند، مراجعه کنم. من هم به‌دلیل اینکه حوصله شکایت و این موارد را نداشتم، به مغازه‌دار گفتم که لباس را پس بگیرد اما او از پس گرفتن ممانعت کرد و گفت جنسی را که فروخته‌ایم، پس نمی‌گیریم.

من هم درخواست فاکتور کردم. فروشنده متوجه منظورم شد و گفت که اصلا لباس را از او نخریده‌ام. به‌طور کل منکر همه ماجرا شد. من هم مجبور شدم فاکتور دستگاه کارتخوان مغازه را نشان بدهم. وقتی که رسید خرید را مشاهده کرد، لباس را پس گرفت و مبلغش را به ما داد. همه این جملات را گفتم که به این برسیم برای رسیدگی به گران‌فروشی هیچ کاری انجام نشده است. هیچ نظارتی در بازار وجود ندارد و حق مصرف‌کننده و خریدار است که پایمال می‌شود. توصیه من این است که همیشه حتی برای چیز کوچک هم فاکتور بگیرید و رسید خرید را تا مدتی نگه دارید.

یک مورد دیگر را هم درباره نارضایتی از خرید اینجا بازگو می‌کنیم؛ آقای بیک‌پور از تجربه خرید عید برای دخترش می‌گوید: چند روز قبل برای خرید شب عید برای دخترم به بازار رفتیم البته برای خرید کفش. کفش را با نارضایتی و فقط به این دلیل که دخترم از شکل کفش خوشش آمده بود، خریداری کردم. خودم ناراضی بودم چراکه قیمت کفش اصلا مناسب جنسی که داشت، نبود. همان شب که به خانه رسیدیم؛ دخترم کفش جدیدش را پوشید. دختر است دیگر و ذوق دارد که کفش نو را بپوشد اما تمام پرز روی کفش رفته بود.  فردای آن روز به مغازه فروشنده مراجعه کردیم. هر کاری کردیم، قبول نکرد. به اتحادیه مراجعه کردیم اما کسی پاسخگو نبود.

بسیاری از خریداران در مواجهه با اجحاف‌های صورت گرفته از سوی برخی فروشندگان پیگیری موثری انجام نمی‌دهند و صرفا به ابراز نارضایتی بسنده کرده و بی‌خیال موضوع می‌شوند. هرچند اگر پیگیری هم کنند، به جایی نمی‌رسند. شاید هم با پیگیری علاوه بر احقاق حقوق بتوانند مانع اقدامات بعدی فروشندگان سودجو برای اجحاف به سایرین شوند و در برخورد با تخلفات موجود در بازار موثر باشند.

اینجا خالی از لطف نیست که صحبت‌های رئیس اتاق اصناف ایران را درباره نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها بازگو کنیم. علی فاضلی معتقد است که نقش اصناف در ساختار اقتصادی مملکت بی‌بدیل بوده و اصناف در بخش تعمیر و نگهداری تنها نهاد ارائه‌ دهنده خدمات به مردم است.

وی همچنین موضوع فرهنگ تکریم مصرف‌کنندگان در جامعه را موضوعی مهم قلمداد کرده و می‌گوید که متاسفانه در سالیان اخیر باوجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته، فرهنگ تکریم مشتریان و مصرف‌کنندگان در کشور کمرنگ شده است. نصب تابلو به مضمون «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود»، در مغازه‌ها با فرهنگ تکریم مشتری منافات دارد و باید اینگونه رفتارها در جامعه اصلاح شود. وی با اشاره به این جمله که ساختار نظام توزیع کشور نیازمند بازمهندسی جدی است، که معتقد است رعایت حقوق مردم در دنیا به‌عنوان یک اصل مهم تلقی می‌شود. قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ضامن سرمایه و وقت مردم در جامعه است و باید به نحو احسن در کشور نمود عملی پیدا کند.

وی همچنین کیفیت را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی و تامین رضایت مشتریان نام می‌برد و می‌گوید که واحدهایی که به کیفیت محصول و ارائه خدمت به مشتری توجه دارند، در عرصه رقابت نیز موفق‌ترند.

به گفته رئیس اتاق اصناف ایران بدون شک بهبود در کیفیت تولیدات داخلی از جمله شاخصه‌های کارآمد و موثر در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ترویج فرهنگ خرید و مصرف کالاهای ایرانی است. فرهنگ مشتری‌مداری نیز باید در راس تمامی حوزه‌های اصناف اعم از تولید، توزیع و خدمات نهاینه شود. فاضلی همچنین معتقد است که در پاره‌ای موارد، ضعف مدیریتی نیز به مشکلات دامن می‌زند اما در برخی زمینه‌ها هم تحریم و مشکلات ناشی از آن، به تعادل رسیدن بازارها را با موانعی جدی مواجه می‌کند. این در حالی است که این موارد از سوی خود اصناف رسیدگی و رعایت نمی شود.

از سوی دیگر، رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی نیز می‌گوید که از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد برای نظارت و بازرسی بهتر بازار شب عید استفاده شده و در این طرح، بازرسان سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت نامحسوس تخلفات را به اتاق اصناف گزارش می‌کنند. جمشید زند اظهار داشته است که درتلاش هستیم برای نظارت و بازرسی بهتر بازار شب عید از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد هم بهره بگیریم؛ بر این اساس در این طرح، بازرسان سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت نامحسوس تخلفات را به اتاق اصناف گزارش و بازرسان اتاق اصناف موضوعات را بررسی و پیگیری می‌کنند. زند به تخلفات صنوف اشاره کرد و گفت که درج قیمت، مجوز کسب و ارائه فاکتور از مهم‌ترین مواردی است که بیشترین تخلفات صنفی را دربر می‌گیرد به‌طوری که رعایت این سه مورد از سوی کسبه تخلفات صنفی را کاهش خواهد داد. رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی با بیان اینکه اکثر واحدهای صنفی استان قیمت‌گذاری محصولات خود را انجام می‌دهند، افزود: بیش از ۷۰ درصد از واحدهای صنفی استان قیمت‌گذاری محصولات خود را انجام می‌دهند.