۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از آیین ساماندهی طرح سهام عدالت؛

پرداخت سود سهام عدالت از سال آینده/ ارزش سهام عدالت در بازار؛ ۲میلیون تومان/ جهانگیری: مراقب سودجویان باشید، سهامتان را نفروشید!

۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۵۱
کد خبر: 181060
پرداخت سود سهام عدالت از سال آینده/ ارزش سهام عدالت در بازار؛ ۲میلیون تومان/ جهانگیری: مراقب سودجویان باشید، سهامتان را نفروشید!

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از ساماندهی طرح سهام عدالت با اشاره به اینکه سود سهام عدالت از سال آینده پرداخت می شود، گفت: با این اقدام بزرگ، مشمولان سهام عدالت پس از ١٠ سال طعم شیرین سهامداری را خواهند چشید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، علی طیب نیا در آیین ساماندهی طرح سهام عدالت  اظهار کرد: برنامه ملی کردن و مردمی کردن اقتصاد یکی از برنامه های ۱۲ گانه اقتصاد مقاومتی است که با مسئولیت وزارت اقتصاد در حال پیگیری است و هدف آن توسعه مشارکت و حضور مردم در عرضه اقتصاد و گسترش مالکیت عمومی است.

وی همچنین بهبود محیط کسب و کار و ارتقای رقابت پذیری بنگاه ها و خصوصی سازی و گسترش مالکیت عمومی را از عناصر اصلی برنامه ملی در راستای سیاست های اصل ۴۴ و قانون اجرای آن دانست.

وزیر اقتصاد تصریح کرد:مشمولان، سود سهام خود را به صورت سالانه از اواخر سال ٩٦ دریافت خواهند کرد ضمن اینکه ارزش اولیه سهام هم طی ١٠ سال رشد قابل ملاحظه ای در حدود دو برابر داشته است. حدود ٧ میلیون نفر از کارگران فصلی، ساختمانی و خانواده آنها در دولت یازدهم به مجموع دارندگان سهام عدالت افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع طی  ١٨ مرحله شناسایی دریافت کنندگان سهام عدالت و ثبت آنها به بیش از ٤٩ میلیون نفر رسیده است، خاطرنشان کرد: این مراسم نقطه شروع یکی از برنامه های مهم دولت در طرح توزیع سهام بین مردم و تعیین و قیمت سهام و بهره مندی نزدیک به ۵۰ میلیون نفر از مردم از سود حاصل از سهام عدالت است.

وزیر اقتصاد درباره ساماندهی سهام عدالت گفت: در آغاز به کار دولت یازدهم ارزیابی ها نشان داد که طرح توزیع سهام عدالت که ۸ سال از آغازش گذشته بود با مشکلاتی مواجه است و با وجود تاکیدات برای آزادسازی عملا تحقق آن امکان نداشت اما  با دستور رییس جمهور آسیب شناسی طرح و ارائه بستر سیاستی مناسب در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفت.

طیب نیا همچنین به برگزاری جلسات با کارشناسان و تدوین طرح برای ساماندهی طرح سهام عدالت اشاره و اضافه کرد: اجرای طرح سهام عدالت نیازمند اخذ مجوزهای قانونی بود که تمام آنها انجام شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه طی سه سال و چندماه گذشته سازمان خصوصی سازی اقدامات مهمی را برای ساماندهی سهام عدالت انجام داد که یکی از آنها ثبت نام از کارگرن فصلی و ساختمانی بود، تاکید کرد: دولت یازدهم ۷ میلیون نفر از کارگران فصلی و ساختمانی و خانوارهای آنها را به مشمولان سهام عدالت افزود. وی با اشاره به اینکه بابت اختصاص سهام به مشمولان طی این ۱۰ سال هیچ وجهی از آنها دریافت نشد و سود سهام شرکت ها به خزانه واریز شد، تا پایان سال ۹۴ هم ۲۲ هزار میلیارد تومان سود به خزانه واریز شده است  و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای امسال باید واریز می شود، تاکید کرد: بابت اقساط ارزش سهام عدالت واگذار شده دولت ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

جهانگیری: مراقب سودجویان باشید، سهامتان را نفروشید!

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور هم در آیین ساماندهی طرح سهام عدالت، با اشاره به اینکه امروز جمع شدیم تا بگوییم ٥٠ میلیون نفر از شهروندان این کشور مالک بخشی از سهام دولت خواهند شد، گفت: ارزش امروز این دارایی بیش از ٥٥ هزار میلیارد تومان است و این رقم تا سال ٩٦ به ١٠٠ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که به معنای انتقال این میزان از دارایی دولت به مردم است.

معاون اول رییس جمهور از بازگشت ثبات اقتصادی و مهار تورم لجام گسیخته خبر داد و  با اشاره به اینکه مرکز امار نرخ رشد اقتصادی در ۹ ماهه اول امسال را ۸,۹ درصد و رشد بدون نفت را  ۶ درصد اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: امروز در پرتو سیاست های اقتصاد مقاومتی دیگر اثری از رشد اقتصادی منفی در اقتصاد دیده نمی شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه  متاسفانه از سال ۸۶ تا ۹۲ شاهد روند کاهنده‌ رفاه مردم و درآمد سرانه به ویژه در روستاها به ۴۰ درصد و در شهرها به ۲۰ درصد بوده‌ایم و دولت باید برای جبران قدرت خرید مردم تلاش می‌کرد، ادامه داد: طرح تحول سلامت یکی از مهمترین طرح‌های دولت برای کاهش آلام مردم به ویژه طبقه پایین دست بوده و  بیش از ۱۰ میلیون نفر در حال حاضر تحت پوشش سلامت قرار دارند که عمده‌ آن‌ها روستاییان و حاشیه نشینان شهرها هستند.

وی با اشاره  به روند واگذاری دارایی‌های دولت از دولت هشتم تاکنون تصریح کرد: سهام عدالت به معنای آن است که ۵۰ میلیون نفر از شهروندان از محل سود سهام خود و همچنین تخفیفاتی که به دو دهک پایین داده شده مالک بخشی از دارایی‌های دولت می‌شوند.

معاون اول رییس جمهور گفت: تاکنون ۲۷ میلیارد تومان از محل سود سهام عدالت بابت پرداخت اقساط این سهام به خزانه واریز شده است اما ارزش امروز این دارایی‌ها بیش از ۵۵۶ میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه مردم می توانند سهام را خرید و فروش کرده و  از سود آن استفاده کنید، گفت: باید با عزم ملی برای ریشه کنی فقر در کشور اقدام کنیم چرا که هیچ انقلاب و جنبشی در تاریخ نبوده که نقطه آغاز آن عدالت نبوده باشد. اگر می خواهیم توسعه به ثمر برسد باید به مفهوم عدالت اجتماعی به صورت جدی توجه کنیم. عدالت فقط محدود به اقتصاد نیست و عدالت اجتماعی نیز توجه شود. دولت یازدهم همگام با اینکه پیشرفت اقتصادی کشور را به عنوان مهم ترین کار در دستور کار داشت،  اقداماتی برای ایجاد عدالت را نیز در دستور کار خود قرار داد. دیگر اثری از رشد منفی اقتصاد ایران دیده نمی شود.

جهانگیری در پایان به مشمولان طرح سهام عدالت توصیه کرد که؛ مراقب سودجویان باشید، سهامتان را نفروشید!

گفتنی است؛ سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir از امروز در اختیار دارندگان سهام عدالت است. بر این اساس۴۷میلیون ایرانی طی ده روز می توانند صورتحساب سهام عدالت خود را دریافت کنند. صدور صورتحساب برای ۴۷میلیون ایرانی از امروز آغاز خواهد شد و آن دسته از ثبت نام شدگان قطعی سهام عدالت که رقم سمت راست کد ملی آنها ۷ است می توانند با مراجعه به این سامانه به نشانی www.samanese.ir مراجعه کرده و صورتحساب خود را دریافت کنند.

 مشمولان باید به ترتیب مطابق رقم سمت راست کد ملی (به ترتیب ۷، ۸، ۹، ۰، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶) مراجعه کنند؛ همچنین مرکز تلفن با شماره ۸۳۳۳۸ با ۹۰ خط نیز آماده شده است که بین ساعات ۹ تا ۱۷ پاسخگوی پرسش های مشمولان درخصوص مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت است.

آقامحمدی:مصلحت مردم در حفظ سهام عدالت است

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در مراسم رونمایی ساماندهی طرح سهام عدالت، با اشاره به اینکه در این سامانه از مردم سوال می شود که کدام روش را برای پرداخت اقساط سهام عدالت انتخاب می کنند، آیا قبول می کنند که اقساط سهام را بپردازند یا به سازمان خصوصی سازی اجازه می دهند که بخشی از سهام را بردارد و تسویه کند، گفت: امروز ٤٩ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر وارد نظام سهامداری می شوند که با سهامداران موجود ، می توان گفت تعداد سهامداران به ٥٥ میلیون نفر می رسد.

وی افزود: با این اقدام دولت از اقتصاد کنار می رود و مردم وارد اقتصاد می شوند و امیدواریم که این سامانه مورد استقبال قرار بگیرد.

آقامحمدی گفت: در واگذاری سهام عدالت، بنا بود که آورده مردم از محل سود سهام باشد، به عبارت دیگر مردم پولی برای گرفتن سهام عدالت ندادند اما بهای آن به صورت اقساطی پرداخت شد. تا کنون مردم از این محل ٢٤ هزار میلیاردتومان  از این محل قسط پرداخت کردند. دو دهک جامعه تخفیف داشتند و اکنون بدهی ندارند.

آقامحمدی یادآور شد: دو دهک پایین جامعه که ۵۰ درصد تخفیف رهبر معظم انقلاب شامل حال آنها شده بود در حال حاضر مالک ۱۰۰ درصد سهام واگذار شده عدالت به آنها هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دارندگان سهام عدالت از محل سود سهام آنها ۵۳۲ هزار تومان از اصل مبلغ سهام را پرداخت کرده اند و مابه التفاوت آن تا نرخ یک میلیون تومان را بدهکار هستند. به عبارتی دارندگان سهام عدالت باید ۴۶۸ هزار تومان برای مالکیت ۱۰۰ درصد سهام عدالت خود پرداخت کنند. نرخ سهام عدالت به نرخ سال ۱۳۸۵ محاسبه شده و قیمت آن به روز از مردم اخذ نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مصلحت مردم در حفظ سهام عدالت است، گفت: سهام یک میلیون تومانی عدالت امروز در بازار بیش از ۲ میلیون تومان ارزش دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در این مراسم با اشاره به اینکه این سامانه باعث می شود مدیریت سهام به خود مردم واگذار شود، گفت: اگرچه دولت نهم و دهم در راستای واگذاری سهام عدالت  زیرساخت ها را ایجاد کرد اما عملا درنحوه واگذاری ها مغایرت هایی ایجاد شد . مثلا واگذاری ها از گروه ٢ شروع شد، به قانون رفع موانع تولید توجه نشد و مسائل دیگری  از این دست که زمان پرداختن به آنها نیست.

وی افزود: این انحراف ها باید اصلاح شود و دولت یازدهم در این زمینه مراقب بوده است اما باید توجه کرد که نباید دولت به دنبال خروج شرکت ها از لیست واگذاری ها باشد و یا شاهد در خواست ایجاد شرکت جدید باشیم.

فولادگر خواستار ادامه برنامه ساماندهی و تعیین تکلیف سهام عدالت در استان ها شد و افزود: با توجه به اینکه هنوز وضعیت مالکیت مردم در این طرح مشخص نشده است دولت باید به این موضوع توجه نماید و مردم باید مالکیت و مدیریت در سهام عدالت داشته باشند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه هنوز سهام عدالت آزادسازی نشده مردم احساس مالکیت نسبت به این نوع سهام ندارند، این در حالی است که نقش مدیریتی نیز برای مردم در این سهم هنوز وجود ندارد. ۶۲ شرکت بزرگ در طرح سهام عدالت سرمایه پذیر هستند بر این اساس برنامه آتی دولت و مجلس باید ادامه کار سهام عدالت به ن گونه  ای باشد که این مالکیت و مدیریت محقق شود.

شارژ ۵۳۰ هزار تومان سود سهام عدالت برای چهار دهک از امروز

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ادامه میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه رونمایی از این سامانه به بلاتکلیفی حدود ٥٠ میلیون نفر پس از حدود ١٠ سال پایان می دهد، گفت:  برخی از آزادسازی سهام عدالت چنین برداشت می کردند که در آزادسازی برگه تحویل داده می شود و فرد می تواند از منافع آن استفاده کند و حق خرید و فروش دارد و می تواند در مجامع عمومی اعلام رای کند. اما در مورد خرید و فروش فعلا این امکان وجود ندارد و برگه ای هم به سهامداران تحویل داده نمی شود و اگر هم تحویل داده می شد خواهش می کردیم که طی دو سال سهامشان را نفروشند.

وی افزود: در مورد حق رای در مجامع نیز از روز اول واگذاری سهام عدالت اعمال رای ٤٩ میلیون نفر در مجامع عمومی شرکت ها محل سوال بود، امروز راهکاری مصوب نشده اما پیش نویس های لازم تهیه شده و به مراجع ذی ربط تحویل داده شده و امیدواریم که این روند تسریع شود که تکلیف شرکت های واسط زودتر روشن شود.

 پوری حسینی با اشاره به اینکه قسمت ملموس سهام عدالت بهره‌مندی از سود سهم است و از امروز دارندگان برگه‌های سهام عدالت مالک مجازی بخشی از سهام در اختیار خود هستند، اظهار کرد: دو دهک پایین جامعه (اعضای کمیته امداد بهزیستی) مالک تمامی سهام خود هستند، چهار دهک دیگر جامعه از امروز ۵۳۰ هزار تومان از محل سود سهام آن‌ها برایشان شارژمی‌شود و مالک مجازی این بخش از سهام یک میلیون تومانی خود هستند.

معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی همچنین گفت: افرادی که کد ملی آن ها با عدد۷،۸،۹،۰،۱،۲،۳،۴،۵،۶ پایان می‌یابد از امروز تا ۲۶ اسفند ماه اجازه خواهند داشت وارد سامانه شده و صورت حساب خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: از روز ۲۷ اسفند ماه افراد فارغ از آن که کد ملی آن ها با چه عددی پایان می یابد می‌توانند وارد سامانه شده و صورت حساب خود را دریافت کنند.