۰ نفر

با گذشت یک سال از برجام تحریم‌های بانکی ایران هنوز لغو نشده است +دانلود

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۳۶
کد خبر: 180538
با گذشت یک سال از برجام تحریم‌های بانکی ایران هنوز لغو نشده است +دانلود

صندوق‌ بین‌المللی پول در گزارشی ویژه اعلام کرد: با گذشت یک سال از اجرای توافق هسته‌ای، تحریم‌های بانکی علیه ایران هنوز لغو نشده است.

صندوق‌ بین‌المللی پول در این گزارش، اطلاعات دقیق و منتشرنشده از روابط بانکی ایران پس از تحریم‌ها را علنی کرده که نشان می‌دهد تبلیغات مسئولان دولت یازدهم تا چه حد خلاف واقع بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مشرق، صندوق‌ در این گزارش که به تازگی منتشر کرده، نوشته است: با وجود اجرای توافق هسته‌ای از ژانویه سال 2016، بانک‌های ایرانی با مشکلات متعددی برای ورود مجدد به سیستم مالی بین‌المللی مواجهند.

صندوق‌ بین‌المللی پول اعلام کرده که پس از برجام هیچ بانک بزرگ بین‌المللی با ایران وارد همکاری نشده است. به همین دلیل مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ که نیازمند مشارکت بانک‌های بزرگ است، پس از برجام صورت نگرفته است.

این نهاد اقتصادی بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا در گزارش خود تاکید کرده است: به رغم رفع تحریم‌های هسته‌ای با اجرای برجام، چالش‌های اصلی که مانع اتصال مجدد بانک‌های ایرانی به بانکداری جهانی است، همچنان باقی مانده است.

صندوق‌ بین‌المللی پول، در ادامه گزارش خود، انتقادات منتقدان داخلی برجام درباره ایرادات متن این توافق را تایید کرده و نوشته است:‌ باقی ماندن تحریم های آمریکا علیه ایران خصوصا ادامه ممنوعیت سیستم یوترن U-Turn برای ایران، یکی از مهمترین دلایل عدم لغو تحریم‌های بانکی ایران پس از برجام بوده است زیرا هر شرکت و بانکی که با آمریکا روابط تجاری داشته باشد، از برقراری مراودات بانکی و تجاری با ایران هراس دارد.

صندوق‌ بین‌المللی پول ادامه داده که ادامه تحریم ایران در استفاده از مبادلات دلاری، چالش بسیار بزرگی برای بانک‌های غیرآمریکایی در برقراری تراکنش‌های مالی با ایران ایجاد کرده است.

صندوق‌ بین‌المللی پول تصریح کرده که هم‌اکنون حتی شرکای تجاری اصلی ایران مثل کشورهای هند، کره جنوبی و عمان هم که با ایران مراودات تجاری غیردلاری دارند، به علت مشکلات موجود بر سر تبدیل ارزها بدون استفاده از دلار، با مشکل مواجهند.

صندوق‌ بین‌المللی پول به مشکل دیگر متن برجام اشاره کرده و آورده است: وجود لیست تحریمی موسوم به Specially Designated Nationals (SDN) در برجام، مانع مهم دیگر در روابط اقتصادی ایران پس از برجام بوده است. زیرا هیچ شرکت و نهاد غیرآمریکایی حق رابطه تجاری با این شرکت‌ها ندارند. ضمن این که حتی اگر شرکتی از لیست SDN خارج شود،‌ به علت تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه‌های برنامه تسلیحاتی و حقوق بشر، شرکت‌های خارجی در روابط تجاری با این شرکت‌ها به مشکل خواهند خورد.

صندوق‌ بین‌المللی پول دیگر مانع عدم لغو تحریم‌ها را مکانیسم ماشه در متن برجام دانسته و اعلام کرده است: بانک‌های غیرآمریکایی از ترس بازگشت تحریم‌ها با اجرای مکانیسم ماشه، در برقراری تراکنش با ایران احتراز دارند، زیرا بسیاری از آنها بابت نقض تحریم ایران، جریمه‌های کلانی پرداخت کرده‌اند.

لازم به ذکر است موانع فوق فقط شامل موانعی است که صندوق‌ بین‌المللی پول آنها را مربوط به متن برجام دانسته است. با این حال در این گزارش، موانع دیگری نیز برشمرده شده است: مثل تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی پس از برجام، کارشکنی آمریکا در لغو تحریم‌ها طبق برجام و پیچیده شدن روابط بانکی با ایران به علت دشواری تشخیص این که کدام تراکنش با شرکت‌های ایرانی، شامل حال تحریم‌های باقی‌مانده می‌شود و کدام یک نمی‌شود.

**دانلود گزارش صندوق بین المللی پول