۰ نفر

بازخوانی مصایب تعطیلی و احیای یک کارخانه

۹ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۱۱
کد خبر: 179377
بازخوانی مصایب تعطیلی و احیای یک کارخانه

بعد از اختصاص بیش از 16هزار میلیارد تومان تسهیلات نقدی در قالب طرح رونق تولید که با هدف توسعه و احیای واحدهای کوچک و متوسط تعطیل و نیمه‌تعطیل از سوی دولت یازدهم اجرایی شد، این ابهام در اذهان بسیاری از رسانه‌ها، تحلیلگران اقتصادی و صاحبان بنگاه‌ها ایجاد شده که نتایج عینی و میدانی این طرح در استان‌های مختلف کشورمان به چه صورتی تحقق پیدا کرده و آیا دولت توانسته چرخ واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل را به گردش درآورد؟

هر چند در چنین شرایطی مسوولان اقتصادی استان‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از اعداد و ارقام و با بهره‌مندی از آمارها تصویری از عملکرد اجرایی کشور ارائه کنند اما واقعیت آن است که برای آگاهی از شمایل واقعی عملکرد دولت در طرح «رونق تولید» باید به کارگاه‌های کوچک و متوسطی که هدف اصلی این طرح محسوب می‌شوند، سرک کشید و از حال و روز امروزشان خبر گرفت. تصویری که از یک چنین گزارش‌هایی در ذهن‌ها رسوب می‌کند به مراتب ماندگارتر از اعداد و ارقام خشکی است که در قالب گزارش‌های عملکرد در رسانه‌های گروهی بازتاب پیدا می‌کند. در جریان این گزارش و با بررسی ابعاد و زوایای مختلف قرار است، نوری به ابعاد مختلف احیای یکی از کارخانه‌های فعال و تاثیرگذاری که در سال‌های میانی دهه 80 خورشیدی(1385) از چرخه تولید و صنعت کشورمان خارج شده بود، بتابانیم.

 صدای ناقوس تعطیلی و رکود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، آغاز این روایت از دهه80 خورشیدی آغاز می‌شود، زمانی که ناقوس رکود و تعطیلی در آسمان تولید و صنعت کشورمان به صدا در آمده بود، دوره‌یی که در آن به دلیل مجموعه‌یی از پیشامدهای خواسته و ناخواسته ازجمله سوءمدیریت دولت وقت، نوسانات بازار ارز، تحریم‌های اقتصادی، کمبود مواد اولیه، مشکل تامین مالی و... دامنه وسیعی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ به محاق تعطیلی و فراموشی رفتند. در یک چنین شرایطی کارخانه کاغذسازی قائمشهر نیز دچار مشکل و آرام آرام از چرخه ارزش‌آفرینی خارج شد.  در سال 1382 زمانی که بختک تعطیلی واحد، تعدیل و اخراج نیروها بر شرکت صنایع کاغذسازی قائمشهر سایه افکنده بود کمتر امیدی به فعالیت دوباره این واحد صنعتی مهم مازندران وجود داشت اما این روزها با جذب نیرو زنگ فعالیت دوباره این کارخانه به صدا درآمده است. شرکت صنایع کاغذسازی قائمشهر حدود 13سالی است که در فهرست سیاه کارخانه‌های تعطیلی مازندران قرار دارد و دیگر می‌رفت تا دیدن قفل زنگ زده پشت در این کارخانه در خیابان آیت‌الله صالحی مازندرانی این شهر برای مردم عادی شود. اما اکنون با دگردیسی و تحولاتی رو به تعالی، تغییر شرایط و رفت و آمد متقاضیان کار در این کارخانه نویدبخش روزهای خوشی از احیا و فعالیت این واحد است.

 تلاش برای به گردش درآوردن چرخ واحدها

سابقه فعالیت شرکت صنایع کاغذسازی قائمشهر به 40سال قبل و از سال 1355 بازمی‌گردد و این شرکت در این سال به نام حریر به ثبت رسید و در سال 1361 طی مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت به نام شرکت صنایع کاغذسازی قائمشهر تغییر نام یافت.

در مجمع عمومی فوق‌العاده شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت و پس از یک سال با توجه به کسب شرایط حضور در بورس سهام شرکت در فهرست نرخ‌های بورس درج شد.

مدیرعامل شرکت صنایع کاغذسازی قائمشهر  گفت: این کارخانه با اشتغال 200کارگر و نیروی اداری در آن سال‌ها به غیر از تولید محصولات کاغذی بهداشتی همچون انواع دستمال کاغذی، پد بهداشتی زنان و محصولات سلولزی نخستین شرکت تولیدکننده خمیر فلاف پالپ از لینتر پنبه در کشور نیز بود.

مهدی کاملی افزود: شرکت صنایع کاغذسازی قائمشهر دهه‌های متمادی به عنوان قطب اقتصادی منطقه و پیشرو در صنعت سلولزی کشور به شمار می‌رفت. وی ادامه داد: در سال 1382 فعالیت تولیدی شرکت کاغذسازی قائمشهر به دلیل مشکلات مالی، کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین‌آلات و مشکلات زیست محیطی متوقف و در نهایت سال 1385 از بورس اوراق بهادار اخراج شد.

 احیای شرکت صنایع کاغذ‌سازی قائمشهر

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع کاغذسازی قائمشهر احیای این کارخانه با همکاری آتیه صبا یکی از هلدینگ‌ها زیر نظر کانون بازنشستگان کشور که خود نیز از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی است، رقم خورده است. وی به روند احیای شرکت صنایع کاغذ‌سازی قائمشهر اشاره کرد و افزود: با توجه به مشکلات زیست محیطی ناشی از خروج آب و پساب تولید خمیر این کارخانه واقع در منطقه شهری قائمشهر انتقال این واحد به ناحیه صنعتی سنگتاب شهرستان سیمرغ در دستور کار قرار گرفت. کاملی گفت: در سال 1390 نیز براساس تایید شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا و صندوق بازنشستگی مبنی بر تغییر کاربری زمین شرکت جهت ارزش‌افزوده آن مقرر شد براساس ماده 7 تنظیم‌بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور اقدام به تغییر کاربری زمین کارخانه شود که شرط لازم و کافی جهت تحقق این موضوع انتقال و احداث مجموعه دیگر در شهرک صنعتی بود. وی ادامه داد: براساس توافق با فرمانداری و شهرداری قائمشهر ابتدا مجوز انتقال از سازمان صنعت، معدن تجارت صادر شد و شرکت در سال 1392 مبادرت به خرید زمین در ناحیه صنعتی سنگتاب به مساحت بیش از 5 هزار متر مربع برای احداث کارخانه را اخذ کرد. کاملی افزود: در سال 1393 و با صرف هزینه 3میلیارد تومانی 3سوله تولید و 2 انبار نگهداری مواد اولیه و محصولات ساخته شد.وی ادامه داد: همزمان با ساخت این سوله‌ها خرید ماشین‌آلات از داخل کشور و کشورهای چین و ترکیه با بیش از یک هزار میلیارد ریال انجام شد.

 اشتغال زنان بی‌ سرپرست و بد سرپرست

مدیرعامل شرکت صنایع کاغذسازی قائمشهر گفت: براساس قراردادی مابین وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و بهزیستی به عنوان سازمان هم گروه این وزارتخانه تمامی نیروها با معرفی اداره کل بهزیستی و انجام مصاحبه‌های تخصصی جذب شدند. وی ادامه داد: 50 نفر از مددجویان زیر پوشش بهزیستی و به ویژه زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست در فاز نخست جذب این کارخانه شدند و اکنون مشغول به فعالیت هستند. کاملی، تولید روزانه این کارخانه را 10تن اعلام کرد و افزود: این تولیدات شامل انواع دستمال کاغذی، رومیزی، ماشینی، جیبی، توالت، لیوان‌های کاغذی، سفره و ظروف یک ‌بار مصرف است. وی اظهار کرد: تعطیلی 15ساله کارخانه کاغذسازی حریر قائمشهر باعث شد تا مازندران وارد‌کننده انواع دستمال کاغذی و دیگر محصولات بهداشتی از استان‌های سمنان، خراسان رضوی، تهران و زنجان باشد که احیای مجدد این کارخانه باعث خودکفایی استان از این محصولات شده است. وی ادامه داد: براساس آمارها سالانه 5 هزار و 100تن انواع دستمال کاغذی و محصولات بهداشتی کاغذی را مردم مازندران مصرف می‌کنند که کارخانه کاغذسازی حریر می‌تواند تامین‌کننده این محصولات باشد. مدیرعامل شرکت صنایع کاغذسازی حریر قائمشهر تولیدات این کارخانه را شامل انواع دستمال‌های کاغذی، پد بهداشتی بانوان، پوشک بچه و بزرگسال، پدهای بیمارستانی، لیوان‌ها و سفره‌های کاغذی برشمرد و ادامه داد: در فازهای بعدی توسعه این کارخانه کارتن‌سازی، جعبه‌سازی و مقوای دوبلکس نیز در دستور کار قرار دارد.

 هتل 5 ستاره جایگزین کارخانه قدیمی حریر

وی فاز بعدی پروژه هلدینگ آتیه صبا را با رویکرد استفاده از ظرفیت گردشگری اعلام کرد و ادامه داد: با تایید و موافقت شهرداری و شورای اسلامی شهر قائمشهر برای تغییر کاربری، زمین بیش از 6 هکتاری کارخانه قدیمی کاغذسازی قائمشهر با سرمایه‌گذاری هلدینک آتیه صبا، هتل 5 ستاره به همراه مرکز تجاری، تفریحی و دفاعی در آن ساخته می‌شود. به گفته کاملی هزینه ساخت این هتل 5 ستاره یک‌هزار میلیارد ریال است.

 رونق تولید برای یک هزار واحد صنعتی مازندران

احیای واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل برنامه‌یی است که دولت یازدهم از ابتدای سال95 اجرایی کردن آن را به عهده گرفت تا روند احیای واحدها و متعاقب آن افزایش تولید و توسعه صادرات نیز فراهم شود. در همین خصوص معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران معتقد است: با اجرایی شدن بسته رونق تولید و اختصاص 4هزار و 700میلیارد ریال اعتبار حدود یک هزار واحد صنعتی استان بار دیگر به مدار تولید یا رونق برگشتند. حسن خیریان‌پور ادامه داد: با دریافت این میزان تسهیلات رونق، مشکل نقدینگی این کارخانه‌ها نیز رفع شده است. گفتنی است؛ مازندران در پرداخت تسهیلات رونق تولید در سطح کشور از بین 31 استان کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که این استان از لحاظ سرمایه‌گذاری صنعتی در سطح کشور در رتبه پنجم و از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی در رتبه نهم قرار دارد.