۰ نفر

افزایش تورم بعد از ۴۱ ماه

۷ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۰۰
کد خبر: 178912
افزایش تورم بعد از ۴۱ ماه

نرخ تورم متوسط (12 ماهه) در ماه میانی زمستان بعد از 41 ماه کاهش، با افزایش 0.1واحد درصدی به 8.7درصد رسید.

 براساس آمارهای بانک مرکزی نرخ تورم 12 ماهه بهمن بعد از 3 ماه (آبان، آذر و دی) توقف در کف خود و کانال 8.6درصد، در ماه بهمن با یک‌دهم واحد درصد افزایش رو به سوی افزایش نهاد. این افزایش 0.1واحدی در شرایطی اتفاق می‌افتد که در 3 سال و نیم گذشته یعنی از مهر ماه سال 92 که شاخص تورم به اوج خود 40.4 درصد رسیده بود، روند به‌طور مستمر نزولی بود تا اینکه بعد از این همه مدت شیب نزولی، دوباره در ماه بهمن صعودی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1390 را اعلام کرد. براساس این گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌ماه 1395 به عدد 257.7 رسیده که نسبت به ماه قبل 1.1درصد افزایش یافته است.

گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که نرخ تورم در 12 ماهه منتهی به بهمن‌ماه 1395 نسبت به 12ماهه منتهی به بهمن‌ماه 1394 معادل 8.7درصد افزایش یافته است. این بدین معناست که نرخ تورم متوسط (12 ماهه) در ماه بهمن امسال بعد از 41ماه رو به افزایش گذاشته است. براساس آمارهای بانک مرکزی، نرخ تورم 12ماهه منتهی به ماه بهمن 95 نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان 8.7درصد رسیده است. این در حالی است که در 3 سال و نیم گذشته یعنی از مهر سال 92 که نرخ تورم متوسط افسار گسیخته ماه‌های قبل‌تر از آن در اوج خود متوقف و در ماه‌های بعد رو به کاهش مداوم نهاد (این شاخص در مهر ماه به اوج خود یعنی 40.4درصد رسید و در ماه‌های بعد به تدریج رو به کاهش رفت) تا ماه گذشته این روند کاهشی ادامه یافت، اما در بهمن ماه برای نخستین‌بار بعد از 41 ماه دوباره افزایش یافت.

باتوجه به اینکه شاخص نقطه به نقطه تغییرات را زودتر از شاخص 12 ماهه نشان می‌دهد، این شاخص در ماه‌های گذشته افزایش شاخص متوسط را قابل پیش‌بینی کرده بود. نرخ تورم نقطه‌یی کالاها و خدمات مصرفی شهری در بهمن به میزان 10.6درصد نسبت به بهمن سال گذشته افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش یک واحد درصدی این شاخص در دی سال جاری است. در ماه اول زمستان شاخص نقطه‌یی تورم شهری 9.6درصد افزایش یافته بود. این شاخص در بهمن سال 94 نسبت به بهمن سال قبل‌تر خود به میزان 8.9درصد افزایش یافته بود. از میان 14 گروه از کالاها و خدماتی که خانوارهای شهری ایرانی استفاده می‌کنند، گروه بهداشت و درمان در شاخص نقطه به نقطه از بقیه گروه‌ها بیشترین افزایش را داشته است. این گروه در بهمن امسال نسبت با ماه مشابه سال گذشته به میزان 17.1درصد افزایش داشته است. کمترین گروه در این شاخص هم مربوط به گروه کیف و کفش است که به میزان 6درصد صعود کرده است.

شاخص بهای کالاهای مصرفی شهری، یکی از شاخص‌هایی است که تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را اندازه‌گیری می‌کند، درواقع این شاخص می‌خواهد میزان قدرت خرید خانوارها را در طول زمان مورد بررسی قرار دهد. بر این اساس نهاد متولی (در اینجا بانک مرکزی) در هر ماه 12 گروه کالا و 2 گروه اختصاصی را مورد ارزیابی و آمارهای آن را در جداولی روی سایت قرار می‌دهد. براساس اعلام شاخص‌های بهمن نرخ تورم ماهانه در این ماه نسبت به ماه قبل 1.1درصد افزایش یافته است. این عدد مربوط به میانگین افزایش قیمت شاخص این 12 گروه کالا و خدمات است.

البته هر گروه از کالا و خدمات دارای وزن و ضریب اهمیت متفاوتی هستند، بدین معنا که تاثیر آنها در افزایش شاخص کل متفاوت است. گروه مسکن، برق و سایر سوخت‌ها با ضریب 32 و بعد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با وزن 27درصد بالاترین اهمیت را بین این گروه‌ها دارند. در ماه بهمن گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه گذشته (تورم ماهانه) با 2.8درصد افزایش بین تمام گروه‌های دیگر بیشترین افزایش را داشته است. دو گروه تحصیلات و ارتباطات در این شاخص هیچ‌گونه تغییری نکرده‌اند و به همین دلیل بین همه گروه‌ها کمترین افزایش را تجربه کرده‌اند.