۰ نفر

نگاه قابل تامل بانک گلدمن ساکس به افق بازار مواد خام

۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸
کد خبر: 178685
نگاه قابل تامل بانک گلدمن ساکس به افق بازار مواد خام

اسفند در بازار مس، تقاضای چین امسال رشدی نسبی خواهد داشت و اگر اختلال در عرضه پدید آید قیمت ها حمایت خواهد شد. در هفته های اخیر قیمت ..

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ماه های اخیر قیمت مواد خام به سرعت رشد کرده اما در هفته های گذشته روند رشد متوقف شده است. از زمان اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت مواد خام افزایش یافته زیرا پیش بینی شده بر مصرف این مواد افزوده خواهد شد. از دید بسیاری از تحلیلگران، بخشی از این رشد حاصل هیجان سرمایه گذاران بوده و شاخص های بنیادی بازار به شکلی نبوده اند که این رشد قابل ملاحظه را منطقی جلوه دهند.

بانک گلدمن ساکس در گزارشی که روز گذشته منتشر کرد به سرمایه گذاران در بازار مواد خام یادآور شد افزایش بیش از پیش قیمت این مواد مستلزم بروز نشانه های "واقعی" از افزایش تقاضاست. در سال گذشته میلادی قیمت اکثر مواد خام از جمله نفت، فلزات اساسی و طلا رشد کرد اما تداوم این روند بدون وجود تقاضای واقعی امکان پذیر نیست.

در بخشی از این گزارش آمده است، انتظار می رود بازار مواد خام در وضعیت ثبات باقی بماند و تا وقتی داده های جدید ثابت نکند تقاضا در حال افزایش است، تغییر بزرگی در این بازار ایجاد نخواهد شد.

برای مثال بازار باید ببیند که کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و برخی دیگر از کشور به کاهش ذخیره نفت منجر شده و افزایش فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ سبب رشد مصرف فلزات پایه و کاهش ذخیره آنها در انبارهای بورس های فلز شده است. به عبارت دیگر تا وقتی شاهد کاهش ذخیره نفت، افزایش مصرف فلزات پایه و کاهش ذخیره دیگر مواد خام نباشیم نباید انتظار داشته باشیم رونق در بازار این مواد ادامه یابد.

تازه ترین داده ها حاکیست نرخ رشد اقتصاد جهان در محدود 4.4 درصد قرار دارد. اثبات این رشد اقتصادی و کاهش واقعی ذخیره انبارها می تواند به افزایش قیمت مواد خام منجر شود. در این میان اگر طی هفته ها و ماه های آینده چنین تحولاتی در بازار مواد خام مشاهده نشود قیمت ها در معرض اصلاح شدید قرار خواهد گرفت.

پیش بینی می شود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی قیمت نفت آمریکا به 57.5 دلار در هر بشکه برسد و در سه ماهه سوم و چهارم متوسط قیمت ها در محدوده 55 دلار قرار گیرد. با آنکه ذخیره نفت آمریکا در بالاترین میزان قرار دارد واردات نفت عامل اصلی رشد قیمت هاست. با توجه به پایبندی اوپک به برنامه کاهش عرضه در ماه گذشته میلادی، از ماه آینده واردات نفت از سوی آمریکا به شدت کاهش خواهد یافت.

در بازار مس، تقاضای چین امسال رشدی نسبی خواهد داشت و اگر اختلال در عرضه پدید آید قیمت ها حمایت خواهد شد. در هفته های اخیر قیمت این فلز به دلیل همین اختلال ها رشد کرده است. البته بخشی از رشد قیمت ها حاصل پیش بینی افزایش مصرف و ایجاد کسری عرضه است.

در بازار طلا، پیش بینی می شود در سه، شش و دوازده ماه آینده متوسط قیمت هر اونس فلز زرد به ترتیب 1200 دلار، 1200 دلار و 1250 دلار باشد. پیش بینی می شود امسال بانک مرکزی آمریکا 3 بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد و تحقق این پیش بینی بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد. بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر سال پیش برای دومین بار در یک دهه اخیر نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کرد امسال سه بار دیگر این اقدام را انجام دهد.

البته احتمال توقف رشد شاخص های مالی در آمریکا در نیمه دوم امسال و بروز ریسک هایی در اروپا نظیر انتخابات و تنش های تجاری می تواند از قیمت طلا حمایت کند.