۰ نفر

ورود مجلس به جزییات آخرین بودجه دولت یازدهم؛

نوبخت:اعتبارات عمرانی رشد ۶۷درصدی داشته است

۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۲۴
کد خبر: 178282
نوبخت:اعتبارات عمرانی رشد ۶۷درصدی داشته است

سخنگوی دولت گفت که میزان رشد بودجه جاری از سال ۹۲ که دولت مستقر شد تا گزارشی که اکنون نمایندگان برای بررسی در دست دارند، رشد ۵۹درصدی داشته و میزان رشد اعتبارات عمرانی رشد ۶۷درصدی داشته است.

 در جلسه علنی امروز مجلس، محمد باقر نوبخت به نمایندگی از دولت درباره بودجه سخن گفت. او البته سخنش را با موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی شروع کرد و گفت:‌ قبل از اظهار نظر درباره گزارش کمیسیون تلفیق، پیرو تقدیر و تشکر رئیس جمهور در جلسه هیات وزیران از نمایندگان محترم و فهیم مردم در مجلس، من هم قدردانی داشته باشم. تصمیم سنجیده، واقع بینانه و متناسب با مطالبات مردم در رای اعتماد مجدد به دکتر آخوندی انجام شد و بر من فرض است این سپاسگزاری را بار دیگر اعلام کنم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، سخنگوی دولت سپس درباره بودجه سال آینده کل کشور با تاکید بر اینکه این لایحه آخرین لایحه بودجه در دولت یازدهم است، به چند سوالی که ازسوی نمایندگان موافق و مخالف مطرح شد، پاسخ داد. نوبخت گفت:با توجه به برخی ارقامی که اشاره کردند، به نظرم رسید لازم است اطلاع رسانی اعداد دقیق و درست از تریبون مجلس است.

وی ادامه داد: سوالی که با آن آغاز می کنم که گفته می شود طی سال های 1392 تا بودجه ای که الان در اختیار شما برای سال 1396 است، بودجه خیلی زیاد شده است؟ آیا واقعا همینطور است؟ چقدر بودجه منبسط شده است؟ نکته دیگر این بود که هزینه های جاری طی سال های گذشته، رشد بیشتری از اعتبارات عمرانی بود. همینطور است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: در سال 1392 که در شهریور ماه دولت مستقر شد، بودجه عمومی و منابع 210 هزار و 400میلیارد تومان بود. در سال جاری به 294هزار میلیارد تومان افزایش یافته است یعنی 40 درصد. و این مرهون لطف شماست وگرنه لایحه دولت سقفش 25هزار میلیارد تومان کمتر از مصوب شماست. آن دوستان محترمی که گفتند بودجه خیلی زیاد شد، این خیلی یعنی 40درصد و اگر تورم متوسط 10 درصد را درنظر بگیریم بودجه نه تنها انسباطی نبود بلکه کمی هم انقباضی بود.

نوبخت ادامه داد: ممکن است بگویید بودجه جاری اضافه شد. در سال 92، بودجه جاری 120هزار میلیارد تومان بود و در سال 95 مجلس این رقم را به 190هزار میلیارد تومان افزایش داد یعنی 59 درصد. اما اعتبارات سرمایه ای، یعنی اعتبارات عمرانی در سال 92، 22هزار و 200میلیارد تومان بود و در سال جاری به 37هزار میلارد تومان رسیده یعنی 67 درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: ممکن است سوال شود چرا بودجه جاری کمتر نشد تا به عمرانی اضافه کنیم. من از شما می خواهم به من کمک کنید و بگویید کدام یک از بندهای جاری را حذف کنیم که با کمال میل حذف کنم.ا

محمدباقر نوبخت گفت: نمایندگان تا پایان دوره رسیدگی به لایحه بودجه 96 وقت دارند هر کدام از ردیف های جاری را کم که نیاز می بینند کم و به اعتبارات عمرانی اضافه کنند، این کمکی است که مجلس می تواند برای تسریع طرح های عمرانی به دولت بکند.

وی افزود: نخستین موضوع جاری مربوط به امور رفاهی است که در سال92، 37 هزار و 400 میلیارد تومان بود و در لایحه بودجه 96 این رقم به 72 هزار و 400 یعنی 93.5 درصد افزایش یافت. این اعتبار قرار است صرف امور رفاه اجتماعی یعنی صندوق های تأمین اجتماعی و بازنشستگی، کمیته امداد و بهزیستی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: سال 92 اعتبار امور آموزش و تحقیقات 21 هزار و 800 میلیارد تومان بود این رقم در لایحه بودجه سال آینده به 47 هزار و 300 میلیارد یعنی 116 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: کسانی که می گویند اعتبار امور دفاع و امنیت از نگاه دولت مغفول بود توجه کنند در سال 92 اعتبارات این بخش 17 هزار و 155 میلیارد تومان بود و در لایحه بودجه سال آینده به 39 هزار و 200 میلیارد تومان یعنی 138 درصد افزایش یافت در واقع بیشترین رشد را این رقم داشت.

وی ادامه داد: در سال 92 بودجه سلامت 11 هزار و 548 میلیارد توماند بود امسال به 16 هزار و 900 میلیارد یعنی 46 درصد افزایش یافت.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: اگر مجلس مصلحت بداند اعتبار هر کدام از امور یادشده را کم و به امور عمرانی اضافه کند دولت این تصمیم را فصل الخطاب می داند و آن را در کارها و برنامه های خود لحاظ می کند.

وی افزود: در مجموع بودجه از سال 92 تا سال 96 در لایحه فقط 52 درصد یعنی هر سال 10 درصد اضافه شد که این رقمی کمتر از متوسط نرخ تورم است. بودجه جاری نیز 59 درصد اضافه شد. حالا اگر نمایندگان تشخیص دهند که می توان بودجه جاری را کم کنیم همین کار انجام می شود.

وی ادامه داد: افزایش مالیات مطابق بند 17 سیاست های اقتصاد مقاومتی است. برخی می گفتند چه قرابتی بین لایحه با سیاست های اقتصادی مقاومتی است؟ دولت در لایحه بودجه 96 نسبت به رقم بودجه سال 95 ، 23 درصد درآمدها را افزایش داد. برخی نمایندگان برای رفع رکود پیشنهاد داشتند مالیات ها کم شود. یادآور می شوم آنچه دولت ارائه داد مجلس محترم بر آن افزود اما اگر مجلس در کل منابع درآمدی را کم یا زیاد و مصارف را کم یا زیاد کند دولت این نظر را فصل الخطاب می داند.

معاون رئیس جمهور افزود: وقتی مجلس به کلیات رأی داد من در خدمت شما هستم هر رقمی را خواستید کاهش یا افزایش دهید فصل الخطاب نظر مجلس است هر تغییر بدهید ما اجرا می کنیم. رئیس جمهور به تمام اعضای دولت یادآور شدند با مجلس همکاری کامل انجام شود.