۰ نفر

اقتصاد تعاونی از مبانی اقتصاد اسلامی است

۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۲۲:۵۱
کد خبر: 177640
اقتصاد تعاونی از مبانی اقتصاد اسلامی است

رئیس اتاق بازرگانی کشور گفت: بهترین و موثرترین راه تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی اصلاح الگوی مصرف است که باید فرهنگ مصرف بهینه در تمامی زمینه‌ها در جامعه نهادینه شود.

غلامرضا شافعی امروز عصر شنبه در دیدار فعالان اقتصادی بخش خصوصی با مراجع عظام تقلید گفت: امروز در قم شاهد یک اقدام مبارک بودیم که سه اتاق بازرگانی، اصناف و اتاق تعاون در اولین سفر منطقه‌ای بنای یک ائتلاف سه گانه در بخش‌های غیردولتی را در این شهر مقدس و در کنار مضجع شریف کریمه اهل بیت(ع) گذاشتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهارکرد: قم مبنای همه حرکت‌های تاریخی ما بوده است و به همین جهت قم را انتخاب کردیم که این کار تاریخی را از قم آغاز کنیم.

وی گفت: سه نهاد غیرسیاسی و نهادهایی وظیفه آنها مشاوره منصفانه و مشفقانه به حاکمیت کشور است و در هیچ جناح و گروه سیاسی حضور نداشته‌اند و نخواهد داشت به عنوان یک وظیفه اصلی به عهده دارند که نظرات کارشناسی خود را به قوای حاکمیتی ارائه دهند.

شافعی اظهارکرد: نگاه عمیق و کارشناسی رهبر معظم انقلاب به مسایل اقتصادی که شاهد آن بوده‌ایم اگر با توجه کافی به مرحله برسد کار جدیدی برای ارائه نداشته و نخواهیم داشت.

وی گفت: متاسفانه این رهنمودهای کارشناسی و حکیمانه معظم‌له، به دلیل عدم پیگیری علمی و پیگیری و اتخاذ روش‌های گوناگون و غیر متحد در صحنه عمل به حوزه عملیاتی نرسیده است.

اقتصاد مقاومتی از معدود فرمان‌های حکومتی بوده که حضرت آقا بیان کرده‌اند و تمام قوای حاکمیتی این مساله را نیز قبول دارند ولی در روش‌های آن اختلاف وجود دارد که به عنوان بخش خصوصی به دنبال آن هستیم که مجموعه روش‌هایی که در بخش تعاونی خصوصی و اصناف است در بحث درون گروهی به عنوان یک نظر واحد به قوای حاکمیتی و دولت ارائه دهیم.

مسلم است که موضوع اقتصاد مقاومتی اگر در گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت چنانکه رهبر معظم انقلاب این بحث را بیش از 4 سال پیش مطرح کردند، مشکلات خود را رفع می‌کردیم و لطمات کمتری را دریافت می کردیم.

وی گفت: امیدواریم با رهنمودهای علمای عظام و تاثیرگذاری آن روی مردم بتوانیم این بحث را در کشور نهادینه کنیم زیرا دولت چنین ظرفیت تجمیع سازی را ندارد.

در ادامه این دیدار همچنین بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران گفت: تعاون از مبانی اقتصاد اسلامی است که پس از انقلاب اسلامی در کشور ما توسعه پیدا کرد.

وی افزود: ترویج اقتصاد عدالت محور و مردم محور و مبتنی بر اقتصاد اسلامی از جمله مهمترین اهداف انقلاب اسلامی است که در اقتصاد تعاون محور محقق می‌ شود.

رئیس اتاق تعاون ایران اظهارکرد: این روند متاسفانه با مشکلات متعددی مواجه بوده است که بخشی ازاین موانع و مشکلات مرتبط به تحریم‏‌های ظالمانه‎ای بود که بر کشور حاکم شد.

عبداللهی عنوان کرد: امیدواریم فضای کشور برای ترویج اقتصاد تعاونی که نزدیک ترین الگوی به مدل اقتصاد اسلامی فراهم شود و در آینده نزدیک شاهد توسعه این بخش باشیم.