۰ نفر

سهم ICT در اشتغال به ۲۰ درصد می‌رسد

۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹
کد خبر: 175741
سهم ICT در اشتغال به ۲۰ درصد می‌رسد

اعلام زمان نهایی شدن رقم دستمزد کارگران، افزایش سهم اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اختصاص بودجه اشتغال با اولویت بخش تعاون مهمترین خبرهای هفته جاری بود.

این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص بودجه اشتغال در سال ۱۳۹۶ با رویکرد تعاونی‌ها خبر داد و از شرکتهای تعاونی خواست تا فعالیتهای خود را به سمت زمینه‌های جذابی همچون گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات ببرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته ربیعی بخش تعاون هم اکنون به بلوغ رسیده و از جایگاه خوبی برخوردار است و دولت یازدهم نیز رویکرد مطلوبی نسبت به بخش تعاون دارد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای افزایش سهم اشتغال در حوزه ICT خبر داد.

وزیر کار گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۱۲ درصد سهم اشتغال کشور در حوزه ICT در نظر گرفته شده که این رقم پیش‌بینی اولیه است و قرار است به ۲۰ درصد ارتقا پیدا کند.

در هفته‌ای که گذشت جلسه کارگروه تخصصی مزد با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در وزارت کار برگزار شد.

نماینده کارگران درستاد مزد از بررسی جدول تنظیم کالری مورد نیاز سبد غذایی خانوارهای کارگری و تاکید بر تعیین حداقل‌های زندگی در جلسه کارگروه تخصصی مزد خبر داد و گفت: در این جلسه بر اساس اعلام معاونت روابط کار روی جدول تنظیم کالری که بر مبنای اقلام پروتئینی، ویتامین و کربوهیدرات و برگرفته از کار وزارت بهداشت و انستیتو تحقیقات تغذیه ایران است توافق کردیم تا سبد معیشت خانوار در زمینه مواد غذایی را از طریق آن استخراج کنیم.

نیازی افزود: در جریان مزد سال ۱۳۹۶ به منظور بهبود وضع معیشت و افزایش قدرت خرید کارگران به بند دو ماده ۴۱ قانون کار توجه بیشتری صورت خواهد گرفت.

اعلام حقوق فارغ التحصیلان در طرح کارورزی یکی دیگر از خبرهای این هفته بود.

آنطور که معاون وزیر کار گفته فارغ التحصیلانی که از طریق طرح کارورزی مشغول کار شوند، مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند که پیش‌بینی شده مبلغی در حدود ۴۰۰ هزار تومان باشد.

منصوری درباره بیمه فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از جذب از طریق طرح کارورزی افزود: در این طرح بیشتر بحث بیمه حوادث مطرح است ولی در یک فرایند مشخص به مرحله بیمه تامین اجتماعی می‌رسد چون اساسا در بحث کارورزی فرد کار رسمی انجام نمی‌دهد و خدمات کامل ارائه نمی‌کند به همین دلیل پس از اتمام کارورزی و در صورت استمرار کار نزد کارفرما مشمول بیمه تامین اجتماعی می‌شود.

به گفته وی بخشی از حقوق کارورزان توسط دولت پرداخت می‌شود و مابقی را کارفرما می‌پردازد.

اعلام زمان تعیین دستمزد کارگران خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت.

معاون وزیر کار از نهایی شدن رقم دستمزد در هفته پایانی اسفندماه خبر داد و تاکید کرد: زمانی می‌توان از بهبود وضع معیشت نیروی کار ابراز رضایت کرد که کارگر بتواند نصف حقوقش را پس‌انداز کند.

به گفته هفده‌تن در بحث دستمزد تنها افزایش مزد مطرح نیست وافزایش قدرت معیشت کارگران هم مدنظر است.