۰ نفر

آمار حیرت انگیر فرار مالیاتی

۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۵۴
کد خبر: 174731
آمار حیرت انگیر فرار مالیاتی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مطلب که مشکل قانون ارزش افزوده فقط مختص صنف طلا و جواهر نمیست و گریبان گیر بیشتر اصناف است اظهار کرد: اگر طرح نظام جامع مالیاتی کشور اجرایی گردد دیگر هیچ اختلافی بین اصناف و سازمان مالیاتی نخواهیم داشت.

" محمدرضا پورابراهیمی"  در نشست هم اندیشی بررسی نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از فعالان شاغل در صنعت طلا و جواهر کشور، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب، گفت: کمترین مشکلاتی صنفی ما مربوط به صنف طلا و جواهر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی قانون مالیات ارزش افزوده را در چارچوب یک قانون دانست و ادامه داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از کشورها اجرایی گردیده است و این قانون یک تجربه جهانی می باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که طرح جامع مالیاتی اجرایی نگردد، اجرای کامل قانون ارزش افزوده امکان‌پذیرنیست؛ اخذ مالیات از اجرت طلا امکان پذیر نمی باشد و مبنای تشخیصی برای این امر وجود نداشت، بنابراین از قانون علی الراس استفاده شد.

وی مشکل را قانون مالیات ارزش افزوده ندانست و ابراز کرد: اگر سامانه اطلاعات مالیاتی ما به گونه ای باشد که میزان درآمدهای افراد حقیقی و حقوقی را تعیین می کرد، اکنون مشکلی در اخذ مالیات نداشتیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس ادعای سازمان امور مالیاتی کشور با راه اندازی نظام جامع مالیاتی کشور مشکل مودیان مالیاتی حل خواهد گشت و این موضوع به نفع کل کشور می باشد.

وی تاکید کرد: برآورد ما این است که به اندازه 50 درصد میزان مالیات هایی که اخذ می کنیم، فرار مالیاتی در کشور داریم، به گونه ای که برخی واحدها زیر پله ای وجود دارد که اطلاعات آنها اصلا مشخص نیست و یا افرادی هستند که چند سال قبل فوت شده اند اما با حساب آنها در حال فعالیت می باشند.

پورابراهیمی به نتایج موثر نظام جامع مالیاتی اشاره و اضافه کرد: به طور مثال یک نفر که در سامانه اطلاعات مالیاتی مورد شناسایی قرار گرفته است؛ 600 میلیارد تومان سازمان مالیات از او مالیات وصول کرده است.

وی عدم شفافیت مالیاتی را یکی از چالش های اقتصادی ایران دانست و ابراز کرد: باید شفافیت درآمد در افراد حقوقی و حقیقی ایجاد گردد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: 7 هزار خیریه در کشور وجود دارد که هیچ یک از آنها صورت مالی خود را منتشر نمی کنند، به گونه ای که برخی از خیریه ها درآمد میللیاردی دارند و کار اقتصادی می کنند.

وی از لایحه پیشنهاد دولت در اصلاح قانون مالیاتی ارزش افزوده خبر داد و تصریح کرد: این لایحه پیشنهادی در حال تصویب می باشد و در این لایحه پیشنهاد دولت، مالیات ارزش افزوده برای صنف طلا و جواهر 3 درصد اعلام شده است، اما با توجه به روزهای پایانی دولت، ممکن است این لایحه با تاخیر روبرو گردد، بنابراین پیشنهاد بنده این بود که متن این لایحه به مجلس آورده شود تا در صحن علنی مجلس قبل از پایان دولت یازدهم مطرح گردد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که مشکل قانون ارزش افزوده فقط مختص صنف طلا و جواهر نیست و گریبان گیر بیشتر اصناف می باشد، اظهار کرد: اگر طرح نظام جامع مالیاتی کشور اجرایی گردد دیگر هیچ اختلافی بین اصناف و سازمان مالیاتی نخواهیم داشت.

وی پیشنهاد دولت در کاهش نرخ ارزش افزوده برای طلا و جواهر را خوب دانست و عنوان کرد: با بخشودگی صد در صد جرایم مالیاتی صنف طلا و جواهر، بخشی از مشکلات این صنف برطرف می گردد.