۰ نفر

مقایسه 10 کشور نشان داد

رتبه دوم ایران در خود‌اشتغالی

۹ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۴۲
کد خبر: 173188
رتبه دوم ایران در خود‌اشتغالی

آمار و ارقام نشان می‌دهد، تعداد کسب‌وکارهای کوچک و متقاضیان خوداشتغالی کاهش یافته است.

این موضوع در گزارش اخیر یک گروه حامی کارآفرینی ارائه شده که مربوط به سال 2016 است. سیاست‌های اقتصادی اخیر در جهان هزینه‌ها را افزایش داده و در مقابل انگیزه‌ها را برای ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری کم کرده است. با این حال ایران در تازه‌ترین رده‌بندی، دومین کشوری است که بیشترین نرخ خوداشتغالی را در اختیار دارد.در بسیاری از گزارش‌ها، خوداشتغالی را نشانه‌یی از شرایط اقتصادی نامطلوب ذکر می‌کنند اما در این میان برخی از کارآفرینان، خوداشتغالی را تعادل میان کار و زندگی می‌دانند. تازه‌ترین گزارش‌های به دست آمده به میزان خوداشتغالی در کشورها اشاره دارد. در این گزارش، پاراگوئه به عنوان کشوری که بالاترین میزان خوداشتغالی را دارد، معرفی شده است. در حدود 44درصد از نیروی کار در این کشور در کسب‌وکارهای شخصی مشغول به فعالیت هستند. از آنجا که عمده فعالیت پاراگوئه بر پایه کشاورزی و دامپروری است، خوداشتغالی مردم این کشور نیز بیشتر شامل کشاورزی و کار در مزرعه است. ایران دومین کشوری است که بالاترین میزان خوداشتغالی را به خود اختصاص داده است. این رقم در ایران به 39درصد می‌رسد. آن طور که ارزیابی شاخص جهانی کارآفرینی در ایران نشان می‌دهد، درک فرصت‌های کارآفرینانه در این کشور رو به رشد است. بنابراین عجیب نیست که نگاه درآمدزا و حرکت آنها به سمت توسعه باعث شود که همواره راهکارهای مفیدی برای ایجاد فضای کارآفرینی و توسعه مشاغل ارائه دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، سومین کشور در این لیست یونان است. آمار خوداشتغالی در این کشور حدود 36درصد اعلام شده است. آن طور که کارشناسان می‌گویند این نرخ پس از رکود اقتصادی اخیر به طور قابل‌‌ توجهی افزایش یافته است. اکثریت افراد در این کشور در بخش کشاورزی و جنگلداری مشغول به کار هستند. البته مهم‌ترین چالش خوداشتغالی در این کشور، مالیات‌های گزافی است که به خوداشتغالان یونانی تعلق می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که این افراد اغلب درآمدهای خود را کمتر از واقع گزارش می‌دهند تا بتوانند از پرداخت مالیات فرار کنند.

ترکیه نیز از کشورهایی است که اشتغال‌زایی بالایی در بخش کشاورزی دارد. نرخ خوداشتغالی در این کشور حدود 33.9درصد عنوان شده که نزدیک به 29.5 آن در بخش کشاورزی گزارش شده است. در حقیقت ترکیه جزو کشورهای اول در این رده‌بندی است که بیشتر در حوزه کشاورزی سود برده است. بعد از ترکیه، نام پاناما در امریکای مرکزی به چشم می‌خورد. در این کشور آمار خوداشتغالی حدود 32.7درصد از جمعیت شاغل عنوان شده است. به گفته کارشناسان اقتصادی، این نرخ خوداشتغالی در پاناما به دلیل گسترده بودن اقتصاد غیررسمی در این کشور است. نرخ خوداشتغالی در این کشور دقیقا برابر با مولداوی، فقیرترین کشور اروپایی است. بیشترین نرخ خوداشتغالی در مولدوورا در بخش کشاورزی و دامپروری است و در واقع این نرخ، نشان‌دهنده وابستگی شدید این کشور به کشاورزی، ماهیگیری و جنگلداری است. رومانی نیز از دیگر کشورهای فقیر اروپاست که نرخ خوداشتغالی در آن حدود 32.1درصد گزارش شده است. اکثریت این افراد نیز در بخش کشاروزی مشغول به فعالیت هستند.

الجزایر دیگر کشوری است که در این فهرست قرار دارد. نرخ خوداشتغالی در این کشور 27.5درصد از جمعیت کار است. نکته قابل ‌توجه در این کشور این است که بیش از نیمی از نرخ خوداشتغالان را زنان تشکیل می‌دهند همچنین نرخ بیکاری در الجزایر به طور مداوم درحال افزایش گزارش شده است.

در انتهای این لیست نام مقدونیه و مالزی به چشم می‌خورد. نرخ خوداشتغالی در مقدونیه حدود 26.7درصد است که این نرخ معادل یک‌سوم از جمعیت بیکار در این کشور عنوان شده است. خوداشتغالی در مالزی به 24.9درصد می‌رسد. آن طور که در این گزارش آمده، مالزی به نسبت باقی کشورهای نام ‌برده در این لیست دارای اقتصادی توسعه‌یافته‌تر است و بر همین اساس نرخ پایین‌تری در خوداشتغالی دارد. افزایش نرخ خوداشتغالی در کشورها، اثرات زیادی دارد و می‌تواند نشان‌دهنده اقتصاد شکست‌خورده یا توسعه‌نیافته باشد. به نظر می‌رسد، افراد برای مقابله با اقتصاد ضعیف و بیکاری در کشورشان به کسب‌وکارهای شخصی روی‌ می‌آورند. بسیاری از کشورها که درحال توسعه صنایع و تکنولوژی هستند، گرایش زیادی به کاهش خوداشتغالی از خود نشان می‌دهند. البته در بسیاری از کشورها مانند ایران به دلیل تقویت پتانسیل‌های موجود با برنامه‌ریزی‌های آموزشی و سیاست‌های اقتصادی راهکارهای مفیدی برای کارآفرینی ارائه می‌شود که می‌توان به آنها به عنوان توسعه‌ و پیشرفت در بخش اقتصادی نگاه کرد.