۰ نفر

رشد پنج درصدی مصرف برق در کشور

چیت چیان: در برنامه ششم باید به ظرفیت برق کشور اضافه شود

۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۳۵
کد خبر: 173032
چیت چیان: در برنامه ششم باید به ظرفیت برق کشور اضافه شود

وزیر نیرو گفت: 25 هزار مگاوات در برنامه ششم باید به ظرفیت برق کشور اضافه شود که با این حساب هر سال باید پنج هزار مگاوات اضافه شود.

حمید چیت چیان روز پنجشنبه در آئین کلنگ زنی نیروگاه 890 مگاواتی سیکل ترکیبی خرم آباد این نیروگاه را طرح بزرگی دانست و افزود: باید برق را با کاهش مصرف و جابجایی مصارف به ساعات غیر پیک مصرف کنترل و مدیریت کرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، وی اظهار کرد: در پیک مصرف برق تابستان سال 95 با تلاش شبانه روزی تمام نیروها سه هزار مگاوات بار پیک مصرف برق کاهش یافت که اگر این کاهش نبود کشور با سه هزار مگاوات خاموشی مواجه می شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه بیشترین بار تولید برق بر دوش نیروگاه های حرارتی است، افزود: باید در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی بهره وری را بالا ببریم که افزایش راندمان تولید برق در کشور توسط وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: نیروگاه های روز دنیا راندمان برق را تا 61 درصد افزایش می دهند که ما نیز باید از این فناوری جدید در کشور استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اظهار کرد: تمام سرمایه گذاران باید با شرکت مبنا قرار داد ببندند و در احداث نیروگاه ها، فناوری روز را به کشور منتقل کنند.

چیت چیان افزود: کشورهایی که قرار بود تکنولوژی را وارد کنند تا قبل از برجام جواب ما را نمی دادند ولی بلافاصله بعد از برجام خواهان ورود به کشور و بازار سرمایه گذاری ایران شدند.

وی با بیان اینکه برق زیر ساختی برای سایر زیر ساخت ها است، گفت: برق تاثیرات عمیقی در جامعه دارد و باید به خوبی از این انرژی برای توسعه کشور استفاده کرد.

** رشد پنج درصدی مصرف برق در کشور

وی رشد میزان مصرف برق در سال های اخیر در کشور را پنج درصد اعلام و اظهار کرد: به دلیل رکود اقتصادی رشد مصرف برق بالا نرفته و قرار است طبق برنامه ششم توسعه رشد تولید ملی در کشور هشت درصد شود.

وزیر نیرو افزود: مطابق گزارش های ارائه شده میزان رشد مصرف برق امسال نسبت به سال گذشته 8.2 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه رشد صنایع در سطح کشور باعث رشد مصرف برق شده است، گفت: اگر وزارت نیرو نتواند میزان روز افزون مصرف برق را تامین کند برای توسعه کشور مانع ایجاد می شود لذا باید برای گسترش زیرساخت تولید برق تلاش شود.

** نیروگاه 890 مگاواتی خرم آباد باعث افزایش راندمان برق می شود

وی با اشاره به کلنگ زنی احداث نیروگاه 890 مگاواتی خرم آباد گفت: این نیروگاه با فناوری روز و پیشرفته دنیا با راندمان 58 درصد در کلاس اف در خرم آباد کلنگ زنی شد که یکی از نیروگاه های پیش رو در تحقق هدف و راندمان برق خواهد بود.

به گفته چیت چیان در بروجرد یک نیروگاه دیگر با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: مصرف برق در لرستان در پیک مصرف به 600 مگا وات می رسد و با ساختن این نیروگاه دارای زیر ساخت های لازم برای تولید و صادرات برق خواهد شد.

وزیر نیرو با تاکید براینکه لرستان در کاهش تلفات و مصرف در کشور رتبه قابل قبولی داشته است، گفت: سه هزار و 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری درحوزه برق دراین استان شده است.

وی افزود: همچنین در بخش انتقال برق 760 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و 2 پست 230 در کوهدشت و بروجرد با یک هزار و 180 میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد.