۰ نفر

ربیعی:تقویت بنیه اقتصادی به عنوان یک اصل پیگیری شود

۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵
کد خبر: 173026
ربیعی:تقویت بنیه اقتصادی به عنوان یک اصل پیگیری شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر چه مزیت های اقتصادی با استفاده از ظرفیت های پس از توافق هسته ای از جمله در بخش انرژی توسعه یابد، به همان میزان نیز بر قدرت ژئوپلتیکی (سیاست جغرافیایی) کشور در منطقه و جهان افزوده خواهد شد.

 علی ربیعی روز پنجشنبه در آیین افتتاح پروژه سوخت رسانی دریایی سلخ در جزیره قشم گفت: برخلاف گذشته که ژئوپلتیک بر اساس گسترش تمامیت ارضی محاسبه می شد، امروزه قدرت اقتصادی به ویژه در بخش انرژی نشان دهنده میزان قدرت کشورها و به ویژه دامنه ژئوپلتیک آنهاست و بر این اساس تقویت بنیه اقتصادی باید به عنوان یک اصل در راس برنامه ها پیگیری شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود : راه اندازی بزرگترین پروژه سوخت رسانی دریایی (بانکرینگ) در منطقه سلخ جزیره قشم توسط 2 مجموعه زیر نظر این وزارتخانه با ظرفیتی قابل توجه به طور حتم در این راستا بوده و موجب افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در ژئوپلتیک خاورمیانه خواهد شد و از این رو باید تکمیل زنجیره انرژی در دستور کار قرار بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: انرژی در جهان کنونی از نظر اقتصادی، سیاسی و قدرت اهمیت بسیاری دارد و با توجه به عقب ماندگی هایی که طی سال های گذشته در این زمینه به نسبت کشورهای همسایه رخ داد، باید با تلاش و سرمایه گذاری بیشتر این عقب ماندگی جبران شده و جمهوری اسلامی ایران به قدرت نخست منطقه در زمینه انرژی و سوخت رسانی دریایی تبدیل شود.

او اضافه کرد: مجموعه سوخت رسانی دریایی سلخ گرچه گامی مثبت و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری می باشد، اما باید در این زمینه سرمایه گذاری های بیشتری صورت گیرد و همانند این پروژه از ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری و دیگر هلدینگ های بزرگ استفاده بهینه شود.

ربیعی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز نیازمند گسترش ژئوپلتیک فرهنگی و اقتصادی است و مجموعه هایی مانند شستا باید در خدمت توسعه ملی بوده و با اجرای پروژه هایی مشابه پروژه سلخ ظرفیت های موجود را در مسیر قدرت و عظمت کشور به کار بگیرند.

وی ادامه داد: صندوق های سرمایه گذاری کشانه توسعه ملی هستند اما در دوره ای نگاهی جفاکارانه به این صندوق ها در کشور شکل گرفت که البته بخشی از آن به دلیل عملکردهای گذشته است و از این رو عده ای صندوق های سرمایه گذاری را محل جولان بدون حسابرسی عده ای می دانند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: فعالیت صندوق ها از جمله زیر مجموعه های این وزارتخانه ماهیتی عدالت جویانه دارند چرا که سرمایه بخش قابل توجهی از ملت ایران را در اختیار گرفته و در نهایت به خود آنها بازمی گرداند اما عده ای با برچسب های نامناسب، ارزش کار آنها را پایین می آورند.

او گفت: راهبرد فعالیت صندوق ها در دوره دولت تدبیر و امید بر پایه اداره به شکل بخش خصوصی با نگاه ملی و مدیریت دلسوزانه بوده و تلاش شده تا امانتداری در زمینه اموال عمومی در اختیار رعایت شود.

ربیعی افزود: حوزه انرژی از جمله گاز و پتروشیمی محل سیاست های انبساطی صندوق های سرمایه گذاری هستند و بین المللی کردن فعالیت آنها از جمله هدف های اصلی است و در همین راستا پروژه مشارکتی تولید دارو در کشور جمهوری آذربایجان کلنگ زنی شد تا با دانش ایرانی به تولید مشترک، سودآوری و دسترسی به بازار دیگر کشورها نایل شویم.

وی در ادامه به فضاسازی نامناسب در زمینه خرید 10 فروند کشتی تشریح کرد: پیشتر 157 میلیون دلار از سرمایه کشور بر اساس قرارداد خرید نقدی از دست رفته بود که با تلاش های صورت گرفته در دوره پسابرجام نه تنها آن پول ها برگشت بلکه نخستین نظام فاینانس با 35 درصد تخفیف برای خرید کشتی در کنار تعمیر و ساخت بر اساس ظرفیت های کشور بازیابی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: صندوق های سرمایه گذاری مانند شستا محلی برای حراست از سرمایه اقشار کم درآمد است و در زمانی که بخش خصوصی توان لازم را ندارد، با کمک چنین مجموعه هایی می توانیم در زمینه اجرای پروژه های بزرگ و سودآور که تامین کننده منافع ملی باشد گام برداریم.

او اضافه کرد: صندوق های سرمایه گذاری نه تنها مشکل آفرین نیستند بلکه در زمان بحران بیشترین میزان اشتغالزایی و کمترین تعدیل نیروی کار را داشتند اما در مواردی پروژه هایی دارای بدهی این مجموعه ها واگذار شد و مشکلاتی ایجاد کرد.

ربیعی در ادامه گفت: راهبرد کنونی صندوق ها سرمایه گذاری اثرگذاری های کلان و قابل توجه از جمله تنوع بخشی به سبد کشتیرانی در توسعه بخش انرژی کشور است.

وی تشریح کرد: پروژه سوخت رسانی دریایی سلخ در این راستا صورت گرفت و موجب تقویت مزیت های داخلی کشور شد اما به واقع جزیره ای مانند قشم در جایگاهی شایسته قرار ندارد و باید با سرمایه گذاری بیشتر و استفاده از همه ظرفیت ها این مهم محقق شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: پروژه بانکرینگ سلخ ظرفیت اشتغال 110 نفر به صورت مستقیم را داراست اما یک پروژه کفایت نمی کند و باید زنجیره ای تکمیل شود که در این زمینه از ظرفیت های سازمان فنی و حرفه ای برای توانمندسازی مردم به ویژه بومیان جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز باید بهره برداری شود.

او عنوان کرد: مسوولیت اصلی کاستن از رنج مردم است و اجرای پروژه های بزرگ و اثرگذار بر زندگی مردم با استفاده از سرمایه خود آنها در قالب صندوق های سرمایه گذاری به عنوان یک اصل پیگیری می شود.

علی ربیعی در ادامه این آیین از یوسف ایزدی آتش نشان پروژه بانکرینگ به منظور ادای احترام به شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو تجلیل کرد.

پروژه سوخت رسانی دریایی (بانکرینگ) سلخ با ظرفیت ارایه سالانه یک میلیون بشکه سوخت مازوت با سرمایه گذاری 850 میلیارد ریال در جنوب جزیره قشم طی آیینی با حضور وزیر تعاون، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مسوولان و نمایندگان استانی افتتاح شد.

جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 120 هزار نفر جمعیت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب استان هرمزگان واقع است.