۰ نفر

امنیت منطقه در گرو روابط ایران و عربستان است

۷ بهمن ۱۳۹۵، ۶:۳۴
کد خبر: 172919
امنیت منطقه در گرو روابط ایران و عربستان است

دو کشور ایران و کویت مدتی بود که در تلاش بودند تا زمینه ورود وزیرخارجه کویت به ایران فراهم شود.

 مسئولان وزارت امورخارجه این دو کشور چند مرتبه اقدام به تعیین تاریخ برای ورود فرستاده کویت کردند که هر بار به دلایلی این سفر لغو شد. در نهایت، روز گذشته این سفر انجام شد و شیخ صباح الخالد الصباح وارد تهران شد. کارشناسان، دلایل این سفر و پیام‌هایی را که قرار است وزیر امورخارجه کویت به سران ایران برساند، بررسی کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، به همین بهانه  با علی‌اکبر فرازی، کارشناس امور بین‌المللی به گفت‌وگو نشستیم . فرازی معتقد است که این سفر می‌تواند برای ایجاد زمینه گفت‌وگو و عادی‌سازی روابط ایران و عربستان باشد. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سفر وزیر خارجه کویت به ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سفر وزیر امورخارجه کویت به کشور در موقعیت مناسبی انجام شد. دو کشور شرایط و روابط دوستانه‌ای دارند. برخلاف فراز و نشیب‌هایی که گاهی در روابط دوجانبه ایران و کویت و همین‌طور در منطقه به ‌وجود می‌آمد، ایران همیشه تلاش کرده است که روابط خوبی با این کشور و با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس برقرار کند. مسئولان و کارشناسان داخلی معتقدند که این کشورها باید از عدم مداخله دیگران در امور داخلی کشور خود اطمینان داشته باشند. همیشه ایران، این اطمینان را به این کشورها داده است که دخالتی در امور داخلی دولت‌های حوزه خلیج فارس نخواهد داشت. ایران به عنوان یک پشتیبان و دوست، در روابط بین‌المللی خود عمل کرده است.

آیا وزیر امورخارجه کویت در نقش فرستاده عربستان برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو بین این دو کشور به ایران آمده است؟

با توجه به سایه‌هایی که از چندی پیش تا کنون در روابط دو کشور عربستان و ایران افکنده شد، بعید نیست که کویت سعی در حل این مشکلات داشته باشد. آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، یکی از دلایل سفر وزیر امورخارجه کویت به کشور، تلاش برای عادی‌سازی روابط دو قدرت منطقه، یعنی ایران و عربستان است. عادی شدن روابط این دو کشور به نفع همه مردم و دولت‌های منطقه است. سوءتفاهماتی که بر اثر دخالت بیگانگان بین ایران و عربستان به‌وجود آمده است، باید حل شود. اختلافاتی که بین این کشورها وجود دارد باید هرچه سریع‌تر کنار گذاشته شود. سخنگوی وزارت امورخارجه کشور نیز با اشاره به سفر وزیر امورخارجه کویت به ایران، یکی از موضوعات مورد بحث در این دیدار را گفت‌وگو پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد. این نکته خوبی است که در حرف‌های قاسمی وجود داشت. گفت‌وگو و مذاکره برای حل شکاف‌های بین کشورهای منطقه بسیار ضروری است.

تلاش کویت برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور ایران و عربستان به چه دلایلی است؟

این نکته به تمام کشورهای خلیج فارس ثابت شده است که امنیت منطقه به همکاری ایران و عربستان بستگی دارد. امنیت منطقه نیز به نفع تمامی کشورهای حوزه خلیح فارس خواهد بود. از سر گرفته شدن روابط ایران و عربستان برای تمامی کشورهای منطقه منافعی را به دنبال دارد که به همین دلیل این کشورها نیز از حل تعارضات بین ایران و عربستان استقبال می‌کنند. طبیعی است که کویت و دیگر کشورها بخواهند در نقش میانجی بین ایران و عربستان عمل کنند. ادامه‌دار شدن این شکاف‌ها به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست. کویت و دیگر کشورها خواهان ایجاد امنیت در منطقه هستند و به همین دلیل برای بهبود روابط همه کشورهای منطقه تلاش می‌کنند، چراکه امنیت منطقه جز با همکاری همه کشورها تامین نخواهد شد. تلاش کویت باید به فال نیک گرفته شود. مردم این منطقه نیاز به ثبات و امنیت دارند و تمام دولت‌ها از جمله ایران و عربستان برای رفع بحران‌ها باید دست به دست یکدیگر بدهند. لزوم ایجاد روابط بین کشورهای منطقه ازجمله ایران و عربستان بدیهی است.

آیا از تلاش‌های کشور کویت در جهت حل شکاف بین ایران و عربستان می‌توان نتیجه گرفت که عربستان از موضع خود کوتاه آمده است؟

این اظهارنظر که گاهی از سوی برخی کارشناسان بیان می‌شود، صحیح نیست. اینکه یکی از کشورها از موضع خود کوتاه آمده است، تلقی درستی نخواهد بود و کمکی به حل تنش‌ها و عادی‌سازی روابط دو کشور نمی‌کند. ایران و عربستان، مواضع خود را صادقانه و صریح با یکدیگر مطرح می‌کنند تا به یک تفاهم دوجانبه و یا تفاهم دسته‌جمعی در منطقه برسند. مطرح شدن مشکلات و دلایل سایه افتادن بر این روابط می‌تواند به حل آن کمک کند. وقتی کشورها با یکدیگر به گفت‌وگو می‌‌پردازند، آن‌گاه قادر به حل تنش‌های موجود خواهند بود. زمینه‌سازی کویت برای ایجاد این گفت‌وگو بین ایران و عربستان، منطقی و البته ستودنی است. حل شدن این شکاف‌ها برای ایران هم منافعی درپی دارد، اما بزرگ‌ترین منفعت از ایجاد روابط بین ایران و عربستان برای مردم منطقه است. ایران همیشه برای حل تعارضات و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را اعلام کرده است. دیگر کشورها نیز باید برای حل بحران‌های منطقه چاره‌اندیشی کنند.

عربستان هم با ایران برای ایجاد امنیت در منطقه هم‌نظر است؟

نمی‌توان بیان کرد که عربستان از قبل به دنبال ایجاد امنیت نبوده است. اختلافاتی که بر روابط ایران و عربستان سایه افکنده است، با دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای به وجود آمده است. همه کشورهای حوزه خلیج فارس به این نقطه‌نظر رسیده‌اند که ایجاد امنیت در این حوزه، تنها از راه گفت‌وگو و همکاری حاصل می‌شود. گسترش روابط دوجانبه بین این دو کشور بسیار مثبت است و طرف عربستانی نیز از این موضوع آگاهی دارد. هم ایران و هم سایر کشورهای منطقه خلیج فارس باید برای ایجاد سازوکار امنیت و ثبات در منطقه همکاری گسترده داشته باشند. به عقیده من، نخستین راه ثبات در منطقه، حل اختلافات همه کشورها با یکدیگر است. تا زمانی که شکافی بین هر یک از این کشورها وجود داشته باشد، نباید انتظار امن شدن حوزه خلیج فارس را داشته باشیم.