۰ نفر

قول چینی‌ها برای انتقال تکنولوژی روز به ایران

۳۰ دی ۱۳۹۵، ۹:۱۴
کد خبر: 171599
قول چینی‌ها برای انتقال تکنولوژی روز به ایران

چین رویه تجاری خود را با ایران تغییر می‌دهد. این قولی است که چینی‌ها به بازرگانان ایرانی داده‌اند.

 گفته‌اند، می‌خواهیم بخش خصوصی ایران شریک در تولید و تجارت ما باشد. چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران قصد دارد روابط تجاری‌اش با ایران را بیش از رقم کنونی گسترش دهد و در یک بازه زمانی مشخص با کمک بخش خصوصی ایرانی به 60 میلیارد دلار برساند؛ موضوعی که مورد تایید رایزن اقتصادی چین در ایران است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، چینی‌ها که در سال‌های گذشته توانسته‌اند با کسب بازار داخلی کشورمان به مدد همراهی ایران در شرایط سخت تحریم‌ها، نگاه مثبت دولتمردان ایرانی را با خود همراه کنند، روز گذشته به اتاق بازرگانی ایران آمدند تا ضمن امضای یادداشت تفاهمنامه‌ای اقتصادی میان چین و بخش خصوصی به ایرانی‌ها قول بدهند که همکاری‌های جدیدشان تحت چند محور است. یک- انتقال تکنولوژی دوم – تولید داخلی در ایران با کمک منابع انسانی ایرانی و سوم تولید برای صادرات به بازارهای جهانی.

چینی‌ها که در اوج تحریم‌ها بیشترین سود را از بازار ایران بردند، حالا هم بعد از لغو تحریم‌ها قصد ندارند، بازار نقد و خوش حساب ایران را از دست بدهند. هنوز هم برای افزایش روابط تجاری خود با ایران تلاش می‌کنند. می‌گویند که قصد دارند با توسعه رابطه دو کشور هم جاده ابریشم را احیا کنند و هم بر پایداری دوستی دوطرفه تاکید دارند. موضوعی که سعید آخوندی، مدیر مرکز بین‌المللی و حقوقی ایران و چین در امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم در نشست روز گذشته اتاق ایران و چین به ان اذعان کرده و می‌گوید: «روابط دو کشور بستگی به تعمیق روابط بخش خصوصی دارد، در حال حاضر روابط تجاری دو کشور بسیار گرم است و تلاش بر این است که این حجم روابط گسترش یابد در عین حال تاریخ ایران و چین مملو از فرصت‌هاست. با توجه به اینکه طبق آمار اتاق چین، این کشور دارای 21 میلیون و 850 هزار شرکت با توانایی بسیار بالا است که از این تعداد 19 میلیون و 8 هزار شرکت خصوصی است. حجم مبادلات تجاری این کشور می‌تواند به دو برابر افزایش یابد، در این راستا ما نیازمند حمایت دولت از محافل کسب و کار هستیم. تعمیق همکاری دو کشور بستگی به تعمیق روابط بخش خصوصی دو کشور دارد.»

البته مجیدرضا حریری، نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین در نشست مشترک اتاق بازرگانی چین و ایران با تاکید بر اینکه چینی‌ها باید برنامه اصلی در ایران را افزایش تولید در ایران و استفاده از نیروی انسانی ایرانی تحصیلکرده بگذارند تاکید کرد: بخش عمده روابط ایران و چین طی 30 سال گذشته توسط بخش دولتی این دو کشور انجام می‌شد؛ در طول این سال‌ها نقش بخش خصوصی در گسترش همکاری‌های این دو کشور ضعیف بوده است که باید برای گسترش این همکاری‌ها، اقدامات اساسی صورت گیرد. سهم بخش خصوصی در فعالیت‌های تجاری چین بیش از 80 درصد است، متاسفانه در ایران سهم بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی کمتر از 25 درصد است که این موضوع باید با توجه جدی دولت افزایش پیدا کند.

وی در این نشست که برای گسترش همکاری بخش خصوصی این دو کشور برگزار شده است، اظهار داشت: باید اعلام کنم با تلاش‌های صورت گرفته میان اتاق‌های بازرگانی ایران و کشورهای مختلف به‌زودی هر ماه شاهد برگزاری این‌گونه جلسات خواهیم بود. حریری با اعلام اینکه در دو سال اخیر روابط تجاری ایران و چین تحت تاثیر کاهش قیمت نفت بوده است، تصریح کرد: متاسفانه بخش زیادی از تعاملات دو کشور در فعالیت‌های نفتی و محصولات وابسته به این حوزه بوده است به نحوی که در مقطعی که قیمت نفت بالا بود سطح تجارت دو کشور به 52 میلیارد دلار رسید اما با کاهش قیمت نفت این میزان به 32 میلیارد دلار رسید. به همین منظور باید در آینده تعاملات تجاری دو کشور خارج از فروش مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن باشد. وی با بیان اینکه هنوز تحریم‌ها برداشته نشده است و کشور تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد، گفت: زمانی می‌توان گفت تحریم‌ها برداشته شده که روابط بانکی تجار ایرانی با شرکت‌های خارجی به صورت روان انجام شود. نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه با اعلام اینکه در زمان تحریم، چین به ایران برای دور زدن تحریم‌ها خیلی کمک کرد، اظهار داشت: ما این همکاری‌ها را اصلا فراموش نمی‌کنیم متاسفانه بعد از امضای توافق‌های هسته‌ای این دیدگاه در ایران و چین به وجود آمد که اولویت تجاری ما در آینده کشورهای اروپایی بوده و خواستار همکاری با چینی‌ها نیستیم که باید بگویم این تصور اشتباه است.

نوع اقتصاد ایران و چین ناگزیر به همکاری با همدیگر هستند. در خاورمیانه شریک اول تجاری چین، عربستان است، ما باید سطح همکاری‌های خود را با چینی‌ها افزایش دهیم. با درنظرگرفتن این موضوع که چین دومین اقتصاد دنیا به شمار می‌آید، به نفع دو طرف است که برای گسترش همکاری‌ها روابط نزدیک‌تری با همدیگر داشته باشند.

وی با اعلام اینکه اگر فضای تحریم‌ها رفع شود اندازه اقتصاد ایران باید حداقل سه برابر فعلی شود، افزود: ایران باید 100 تا 300 میلیارد دلار در سال تجارت جهانی با کشورها داشته باشد که در این رابطه باید موانع برطرف شده و شرایط برای تسهیل همکاری‌ها فراهم شود. نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه صحبت‌های خود خطاب به رییس اتاق بازرگانی چین و همراهان او، گفت: اقتصاد ایران دارای دو معضل است؛ نرخ رشد پایین بوده و تعداد زیادی بیکار تحصیلکرده در ایران وجود دارد. قطعا ایران ترجیح می‌دهد اگر می‌خواهد یک دلار معامله کند این یک دلار به تقویت تولید داخل و صرف نیروی انسانی شود. سیاست رسمی ایران به هیچ عنوان خرید کالای ساخته شده نه از چین و نه از کشورهای دیگر است. ما اولویت خود را تولید در ایران توسط نیروی ایرانی قرار داده‌ایم. ما نمی‌خواهیم فضا به سمتی رود که کالای چینی به وفور وارد کشور شده و از طرف دیگر نیروی انسانی بیکار داشته باشیم. حریری تصریح کرد: باید در دور جدید تعاملات خود با شرکت‌های خارجی و به ویژه چین اولویت را در انتقال تکنولوژی، ماشین‌آلات و حتی مدیریت تولید قرار دهیم تا بهترین کالا در ایران توسط ایرانی تولید شده و نه تنها در بازار داخلی به فروش برسد بلکه امکان صادرات را نیز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش دولتی ایران و چین با یکدیگر همکاری‌های لازم را دارند، افزود: باید بخش خصوصی دو کشور با گسترش همکاری‌ها مردم یکدیگر را به هم وصل کنند. امروز وقتی کالای چینی در سطح بازار به وفور پیدا می‌شود فرهنگ مردم نسبت به چینی‌ها تغییر کرده و آن را عامل اساسی بیکاری جوانان می‌دانند. باید این فرهنگ در ایران بهبود پیدا کند. در سال جاری حتما نشست متقابل دیگری بین تجار ایرانی و چینی برگزار خواهد شد تا فارغ از نوسانات قیمت نفت و موضوعات سیاسی بخش خصوصی دو کشور اقدام به گسترش همکاری کنند.

فنون از آب گذشته را برای ایرانی‌ها می‌آوریم

وانگ یان گئو، رییس اتاق بازرگانی بین‌المللی چین با اعلام اینکه ما فنون از آب گذشته را برای ایرانی‌ها می‌آوریم، گفت: بخش خصوصی ایران ۳۰۰ میلیارد دلار اعتبار دارد که می‌توانیم از این پتانسیل به نحو مناسبی استفاده کنیم. وی با اعلام اینکه تاریخ دو کشور گواه یک فرصت عمیق همکاری برای گسترش تجار ایرانی و چینی است، اظهار داشت: ما اطمینان داریم که می‌توانیم در دور جدید همکاری‌ها فعالیت‌های تجار خود را گسترش بیشتری دهیم البته وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به چین تاکید کردند که روابط فعلی چین و ایران بیشتر با شرکت‌های دولتی است و ما مایل هستیم بخش خصوصی نیز در این تعاملات حضور جدی داشته باشد. ما نیز به این امر اعتقاد جدی داریم و برای گسترش آن اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. بیایید برای درخشان شدن همکاری تجار ایرانی و مهیا کردن شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دو کشور اقدامات لازم را انجام دهیم. در فاز عملیاتی این موضوع نخست باید دولت‌ها بستر لازم را برای اجرایی کردن این هدف فراهم کنند.

وی با اعلام اینکه ما فنون از آب گذشته را برای ایرانی‌ها می‌آوریم، گفت: بخش خصوصی ایران 300 میلیارد دلار اعتبار دارد که می‌توانیم از این پتانسیل به نحو مناسبی استفاده کنیم البته برای اجرایی شدن این موضوع ما نیازمند حمایت یکدیگر هستیم. گسترش همکاری ایران و چین حل شدنی است و حتی رییس‌جمهور چین نیز تاکید کرده که ایران و چین دو ایستگاه مهم در مسیر راه ابریشم هستند که می‌توانند شرکای تجاری خوبی با یکدیگر باشند.

وی با اعلام اینکه سطح تجاری 60 میلیارد دلاری دو کشور رقم خوبی است، گفت: باید برای اجرایی شدن این امر راهکار مناسبی از سوی دو کشور اجرایی شود. چین فقط در این همکاری‌ها محوریت خود را تولید کالاهای روزانه قرار نمی‌دهد، بلکه دیدگاه ما بلندمدت است. به این فکر می‌کنیم که در سطح جدید همکاری‌ها اقدامات لازم را برای توسعه صادرات محصولات دو کشور انجام دهیم. برای توسعه روابط میان ایران و چین نخست باید مواد اولیه نفت و مشتقات آن که نیاز جامعه چین است با همکاری مسوولان دولتی و استفاده از بخش خصوصی ایران انجام شود.

در عین حال ما به فکر تعادل تکنولوژی به ایرانی‌ها هستیم. تولید برخی محصولات چینی در ایران به نفع این کشور است. ما فقط ایران را به عنوان بازار فروش کالاهای خود نمی‌دانیم بلکه به فکر تامین نیاز دو کشور در دور جدید همکاری‌ها هستیم. وی با تاکید براینکه شرکت‌های دولتی می‌توانند تسهیل‌کننده روابط بخش خصوصی دو کشور باشند، اظهار داشت: دو برابر شدن حجم روابط تجاری ایران و چین قطعا عملی است، در این رابطه ما تفاهمنامه هم امضا می‌کنیم تا این امر بیانگر برطرف شدن معضلات پیش روی گسترش همکاری‌ها باشد.

برای رفع موانع پیش روی بخش خصوصی دولت می‌تواند اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و موانع را برطرف کند. ما ادعای دوستی با ایران را داریم و برای اثبات این موضوع تکنولوژی روز را به ایران می‌آوریم. ما فقط نباید به فکر اهداف خود باشیم بلکه باید در این همکاری‌ها اولویت اصلی را توانمندسازی بخش خصوصی دو کشور قرار دهیم.