۰ نفر

سهم اندک صادرکنندگان از رشد اقتصادی

۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 170975
سهم اندک صادرکنندگان از رشد اقتصادی

قیمت‌ها و تجارت جهانی، 2چالش عمده برای صادرات کالا در کشورهایی است که اقتصاد نوظهور دارند.

 با توجه به چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال 2016، رشد اقتصادی در کشورهای صادرکنندگان کالاهای اساسی که اقتصاد در حال توسعه دارند، آهسته‌تر از کشورهای واردکننده کالا بوده است. آخرین گزارش‌هایی که از رشد اقتصادی به دست آمده، حاکی از آن است که در کشورهایی که صادرات کالاهای اساسی محور اصلی فعالیت بوده، رشد اقتصادی پایین‌تری به ثبت رسیده است. این مساله را باید در وابسته بودن این کشورها به قیمت‌های جهانی دانست که درنهایت تاثیر خود را بر نوسان سالانه GDP یا همان رشد اقتصادی نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، در بازه زمانی 2011 تا 2016، به خوبی دیده می‌شود که کشورهای صادرکننده‌ کالاهای اساسی نوسان‌های بسیاری را در رشد اقتصادی تجربه کرده‌اند و جز یک‌سال اخیر، در دیگر سال‌ها با روند نزولی در رشد اقتصادی مواجه بوده‌اند. در مقابل کشورهایی که به واردات کالاهای اساسی وابسته‌اند، یک خط متوسط را برای رشد اقتصادی خود به ثبت رسانده‌اند. این کشورها در سال 2011، رشد اقتصادی 8.43 درصد را برای خود به ثبت رسانده‌اند که این عدد در کشورهایی که متکی به صادرات کالا بوده‌اند، در حدود 5.7 درصد بوده است.

آنطور که بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند، لازمه حضور هر کشوری در بازارهای جهانی، به رقابت ‌گذاشتن تولیدات داخل در عرصه بین‌الملل است و این موضوع با صادرات میسر می‌شود. درواقع حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازار جهانی و فضای اقتصاد بین‌الملل، از مهم‌ترین عوامل توسعه در یک کشور است. این مساله در گزارش مقایسه‌یی رشد اقتصادی میان 2 گروه کشور صادر و واردکننده کالاهای اساسی به خوبی تایید می‌شود. هرچند نوسانات وارد شده به رشد اقتصادی در کشورهای صادرات‌محور بیشتر بوده و این مساله تاثیرپذیری این کشورها از بازارهای جهانی را نشان می‌دهد.

آنطور که در ادامه گزارش آمده، کشورهای واردکننده کالاهای اساسی کمترین رشد اقتصادی را در سال 2012 تجربه کرده‌اند. در این سال رشد اقتصادی در این کشورها حدود 6.14 درصد برآورد شده است. در مقابل، کشورهایی که صادرکنندگان مهم کالاهای اساسی به شمار می‌روند، با سقوط شدید در رشد اقتصادی مواجه بوده‌اند. تنها چند ماه در سال 2013، از سرعت این سقوط کاسته شده و تقریبا شرایط پایداری در کشورهای صادرکننده کالاهای اساسی برقرار شده است. در این سال، رشد اقتصادی در این کشورها حدود 3.43 درصد محاسبه شده که در مقایسه با سال 2011، کاهش داشته است.

همانطور که اشاره شد، بیشترین نوسان در رشد اقتصادی کشورهای واردکننده کالاهای اساسی در یک سال دیده می‌شود، اما در کشورهای صادرکننده کالاهای اساسی، این نوسانات طی سال‌های مختلف به ثبت رسیده است.

آنطور که در این گزارش آمده، در ماه‌های منتهی به سال 2016، رشد اقتصادی در کشورهای صادرکننده کالاهای اساسی، بدترین شرایط را در 5 سال اخیر تجربه کرده است. رشد اقتصادی در این سال، با عدد منفی 0.85درصد مواجه شد. این در حالی است که پیش از این رشد اقتصادی در هیچ‌کدام از کشورهای صادر و واردکننده کالاهای اساسی عدد منفی را تجربه نکرده بود. در بسیاری از گزارش‌ها نیز چشم‌انداز اقتصاد جهانی، حاکی از همین کاهش بوده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین علت این کاهش، در رشد اقتصادی به‌خصوص در کشورهای صادرکننده کالا، ضعیف‌شدن تقاضای سرمایه‌گذاری بوده است.

هرچند در ماه‌های اخیر، کشورهای صادرکننده کالاها جهشی چشم‌گیر داشته و از رقم منفی رشد اقتصادی به 0.23 درصد رسیده‌اند، اما همچنان در مقایسه با کشورهای واردکننده کالا، رشد اقتصادی ضعیف‌تری را برای خود ثبت کرده‌اند. آنطور که در این گزارش مشاهده می‌شود، بیشترین وارد‌کنندگان کالا کشورهایی بوده‌اند که از نظر تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی شرایط مطلوب‌تری داشته‌اند. طبق نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، بازارهای نوظهور به‌خصوص صادرکنندگان کالای کم‌درآمد، تا زمانی که به صادرات خود تنوع نبخشند، با مشکل مطلوب نبودن رشد اقتصادی مواجه خواهند بود؛ مساله‌یی که وابستگی رشد اقتصادی این کشورها را به صادرات به خوبی نشان می‌دهد.

واردات و صادرات