۰ نفر

وضعیت تخت‌های بیمارستانی در کشورها بررسی شد

سهم اندک وایکینگ‌ها از درمان

۲۲ دی ۱۳۹۵، ۸:۳۱
کد خبر: 169958
سهم اندک وایکینگ‌ها از درمان

آن‌طور که تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد، وضعیت تخت‌های بیمارستانی در کشوری مانند سوئد چندان مناسب نیست و در عوض، آلمان وضعیت به نسبت بهتری دارد.

 هرچند این مساله می‌تواند به‌دلیل وضعیت بهداشت و درمان در این دو کشور باشد چراکه کم بودن تخت‌های بیمارستانی در کشوری مانند سوئد، می‌تواند به منزله نیاز کمتر این کشور به امکانات درمانی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، طبق بررسی‌های صورت‌ گرفته، ژاپن و کره‌جنوبی در مقیاس جهانی بیشترین ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را به خود اختصاص داده‌اند. ژاپن با داشتن حدود 14 تخت بیمارستان در ازای هر یک‌هزار نفر، بهترین کشور در نسبت تخت‌های بیمارستانی به جمعیت شناخته شده است. پس از آن، کره‌جنوبی قرار دارد که در ازای هر یک‌هزار نفر نزدیک به 11تخت در آن وجود دارد. در آلمان نیز نزدیک به 8.3تخت بیمارستانی برای هر یک‌هزار نفر گزارش شده است. بین کشورهای اروپایی، آلمان بیشترین ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را دارد و در آمار جهانی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

 در گزارش به دست آمده برخی کشورهای اروپایی در ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، رتبه‌های خوبی را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آلمان، هلند و فرانسه بیشترین ظرفیت را در این میان دارند که نسبت به سال‌های گذشته افزایش را در این حوزه به ثبت رسانده‌اند. در هلند، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای هر یک‌هزار نفر نزدیک به 6.6تخت است که این تعداد در فرانسه به 6.3 می‌رسد. این دو کشور اروپایی با ظرفیت تخت‌هایی که برای خود به ثبت رسانده‌اند در آمار جهانی رتبه‌های چهارم و پنجم را دارند. در این گزارش، استرالیا، توانسته بعد از کشورهای اروپایی در جایگاه ششم قرار بگیرد.

 نام استرالیا درحالی بعد از فرانسه قرار می‌گیرد که تعداد تخت‌های بیمارستانی در این کشور تقریبا نصف ظرفیت این تخت‌ها در کشورهای اروپایی است. در استرالیا نیز در ازای هر هزار نفر تقریبا 4تخت وجود دارد. در گزارش‌های مختلف نگرانی‌هایی درمورد کمبود تخت‌های بیمارستانی در امریکا بیان شده که گزارش فوق نیز این نگرانی را تایید می‌کند. در امریکا در ازای هر یک‌هزار نفر نزدیک به 3تخت وجود دارد. باتوجه به اینکه امریکا سومین کشور پرجمعیت جهان شناخته می‌شود، ظرفیت اعلام شده، حکایت از کمبود تخت‌های بستری در این کشور دارد. در ادامه، برای کشورهایی مانند ایرلند و بریتانیا نیز شرایطی مشابه گزارش شده است. ظاهرا کمبود تخت‌های بیمارستانی برای این کشورها، به بحران تبدیل شده تا آنجا که وزیر بهداشت بریتانیا اخیرا ادعا کرده که سیستم سلامت این کشور با مشکل مواجه شده و هزینه‌های سلامت در بریتانیا را بالاتر از حد متوسط برای یک کشور توسعه‌یافته بیان کرده است. در این کشور برای هر یک‌هزار نفر، 2.8تخت بیمارستانی وجود دارد که این کمبود تخت باعث شده زمان انتظار بیماران برای بستری شدن افزایش یابد و درنهایت بر هزینه‌های درمانی بیماران افزوده شود.

برخلاف تصور عمومی از وضعیت بهداشت و درمان در سوئد، این کشور در ظرفیت تخت‌های بیمارستانی  بین کشورهای جهان آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است. در سوئد به ازای هر هزار نفر تنها 2.6تخت بیمارستانی وجود دارد. در برخی گزارش‌ها سوئد در شاخص «تلفات ناشی از بیماری‌ها و انجام خدمات پیشگیرانه» بهترین امتیاز را بین کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد فعالیت‌های پیشگیرانه می‌تواند عامل موثری در کاهش نیاز بیماران به بستری شدن باشد. بر این اساس در این کشور نیاز کمتری به افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی احساس می‌شود.

نباید فراموش کرد که نسبت تخت‌های بیمارستانی به بیماران یکی از شاخص‌های مهم سلامت است. این موضوع به تنهایی نمی‌تواند اوضاع بهداشت و درمان را در کشورهای مختلف تشریح کند، چراکه در کنار شاخص ذکر شده، عوامل متعدد دیگری در کیفیت نظام بهداشت و درمان اثرگذار هستند. ازجمله این عوامل می‌توان به حقوق بیماران در برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و آسان، دسترسی آسان به پزشک، مدت انتظار بیماران برای دریافت خدمات درمانی عمومی و همچنین دریافت خدمات تخصصی پزشکی ازجمله انجام جراحی، آزمایشات، سی‌تی‌اسکن و ... اشاره کرد.

 

ظرفیت تخت بیمارستانی