۰ نفر

نداشتن تبعات اقتصادی حذف صفر از پول ملی

کاهش ارزش پول ملی سیاسی است و واقعیت اقتصادی ندارد

۱۷ دی ۱۳۹۵، ۹:۳۰
کد خبر: 169141
کاهش ارزش پول ملی سیاسی است و واقعیت اقتصادی ندارد

حسین عبده تبریزی با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی در شرایطی به وجود می آید که وضعیت صادرات کشور با کاهش رو به رو شده باشد و تورم روند افزایشی داشته باشد گفت: بنابراین بحث هایی که در خصوص کاهش ارزش پول ملی به دلیل نوسانات نرخ ارز مطرح می شود سیاسی است و واقعیت اقتصادی ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نوسانات بازار ارز در روزها و هفته‌های گذشته، مساله ارزش پول ملی و اهمیت حفظ آن را دوباره به مشغله فکری فعالان اقتصادی تبدیل کرده است. در این میان برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص کاهش ارزش پول ملی در یک سال اخیر مطرح شده است که به باور بسیاری از کارشناسان اظهاراتی کاملا ناآگاهانه و غیرکارشناسانه است. به باور کارشناسان آنچه ارزش پول ملی را پایین می آورد افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم است که در طول سه سال گذشته این مساله همواره مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی قرار گرفته است. دکتر عبده تبریزی در این باره با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی در شرایطی به وجود می آید که وضعیت صادرات کشور با کاهش رو به رو شده باشد گفت: ارزش تقویت پول ملی به این است که صادراتمان خوب شود. بنابراین بحث هایی که مطرح می شود سیاسی است و واقعیت اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از ناآگاهان و برخی آگاهان ذی‌نفع، ارزش پول ملی را صرفا در مقایسه با نرخ برابری آن با ارزهای خارجی می‌سنجند به پاد گفت: تقویت ارزش پول در سایه افزایش صادرات امکان پذیر است.

وی در ادامه گفت: دولت علاقه‌مند نیست نرخ ارز  تلاطم داشته باشد و به دنبال آن است که نوسانات قیمت ارز به  صادرات و اقتصاد کشور آسیب نزند و علاقه‌مند است تا حد امکان نرخ ارز متناسب با تفاوت نرخ تورم داخل و خارج اصلاح شود.

مشاور وزیر راه و مسکن در ادامه با بیان اینکه در موقعیت فعلی حفظ پول در یک دامنه نوسان محدود به نفع اقتصاد ایران است، در خصوص مصوبه دولت درباره تبدیل ریال به تومان نیز گفت: به طور کلی تبدیل پول ملی در هر کشوری باعث می شود که قیمت ها بخواهد کمی تعدیل شود. این اتفاق در تبدیل مارک به یورو نیز افتاد. اما واقعیت این است که درباره تبدیل ریال به تومان این اتفاق نمی افتد؛ چون مردم به تومان عادت کرده اند.

این کارشناس بازار پول و سرمایه با بیان اینکه حذف یک صفر از پول ملی تبعاتی برای اقتصاد کشور نمی تواند داشته باشد گفت: در تبدیل ریال به تومان چون مردم  با تومان کار می کنند، امکان تغییر قیمت ها وجود ندارد.