۰ نفر

نصف جمعیت ساکن کلان‌شهرهاست

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۲:۳۹
کد خبر: 168814
نصف جمعیت ساکن کلان‌شهرهاست

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تاسیس «شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای» که زیر نظر شرکت راه‌آهن فعالیت می‌کند،گفت: با توجه به تغییر مدل سکونت‌پذیری و شکل‌گیری کلان‌شهرها، هم‌اکنون ۵۰ درصد جمعیت در کلان‌شهرهای کشور زندگی می‌کنند که با توجه به وضعیت آلودگی هوا و جابه‌جایی از پیرامون به این مناطق، حمل و نقل حومه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عباس آخوندی با بیان اینکه روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حومه وارد تهران می‌شوند، گفت: بنابراین توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم و کاری ضروری و بنیادین است.

به گفته آخوندی با این مصوبه شاهد تحول نظام و ساختار حمل و نقل مسافر خواهیم بود که شرکت راه‌آهن باید خود را برای اجرای این مصوبه آماده کند. وی گفت: اگرچه این مصوبه باید از ابتدای سال ۹۶ اجرا شود اما انتظار می‌رود شرکت راه‌آهن از همین لحظه شروع به برنامه‌ریزی برای تعریف ساختار شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای کند.

وی با اشاره به مساله وارونگی هوا در فصل زمستان و تشدید آلودگی هوا در این فصل بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در جهت کاهش آلودگی هوا تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای به شمار می‌رود. علاوه بر این هرچه تردد خودرو کمتر شود ایمنی، آسایش، دقت و نظم در زندگی مردم افزایش خواهد یافت.

وزیر راه‌و‌شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: حمل و نقل حومه‌ای فقط شامل جابه‌جایی مسافر نیست و در واقعیت قادر به تغییر رابطه سکونت‌گزینی و پیرامون خواهد بود، به‌طوری که موجب کاهش شدت علاقه مردم به زندگی در کلان‌شهرها خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اهمیت بحث مدیریت تحول در شرکت‌ها و سازمان‌ها گفت:در صورتی که مدیران مناطق از فردا موظف به مدیریت قطارهای حومه‌ای شوند با مدل‌های برنامه‌ریزی و ساختاری کاملا متفاوتی روبه‌رو خواهند شد، لذا پرورش مدیرانی که بتوانند بار مسوولیت‌های موجود را پوشش دهند از اهمیت بالایی برخوردار است.