۰ نفر

فولادگر: رشد اقتصادی ۷.۴ دهم درصدی متاثر از افزایش قیمت و حجم فروش نفت است

۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۱۹
کد خبر: 168302
فولادگر: رشد اقتصادی ۷.۴ دهم درصدی متاثر از افزایش قیمت و حجم فروش نفت است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: رشد اقتصادی ۷.۴ دهم درصدی دروغ نیست، اما همه واقعیت هم نیست.

حمیدرضا فولادگر، گفت: نرخ رشد اقتصادی ۷.۴ دهم درصدی اعلام شده توسط بانک مرکزی متاثر از افزایش قیمت نفت و افزایش حجم آن از اواخر سال قبل به دو برابر حاصل شده است که این مساله تاثیر خود را در شاخص تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی محاسبه شده بانک مرکزی گذاشته است. شاخص تولید ناخالص ملی براساس دو مکانیزم محاسبه می‌شود؛ یکی با احتساب قیمت نفت و دیگری بدون احتساب قیمت نفت که رشد اقتصادی اعلام شده توسط بانک مرکزی با احتساب افزایش درآمدهای نفتی کشور طی شش ماه گذشته محاسبه و اعلام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه برای تحقق رشد اقتصادی بدون احتساب درآمدهای نفتی باید سرمایه گذاری صدها هزار میلیارد تومانی انجام شود خاطر نشان کرد: برای افزایش رشد اقتصادی باید صدها هزار میلیارد تومان توسط دولت و بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف تولید، معادن، صنایع کشاورزی و مشاغل خدماتی انجام شود. در این صورت مردم دیگر شاهد تضاد بین شاخص‌های اقتصادی و افزایش سطح عمومی قیمت ها، بیکاری خیل عظیمی از جوانان، تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از کارخانجات و صنایع نخواهند بود.

فولادگر تصویب ماده ۱ لایحه برنامه ششم توسعه  و جداول پیوست آن را بستر ساز حرکت به سمت رشد اقتصادی ۸ درصدی دانست و افزود: برای نیل به این هدف برنامه و تحقق رشد نرخ بهره‌وری به ۲.۸ دهم درصد براساس ماده ۱ برنامه ششم سالانه حداقل ۶۸۰ هزار میلیارد تومان باید در تولید و صنایع سرمایه گذاری شود، تا در طول سال های برنامه شاهد جهش اقتصادی، بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش قدرت خرید مردم و کاهش هزینه تمام شده تولید باشیم.