۰ نفر

تمایل به پشت میز نشینی مهمترین عامل بیکاری

۱۲ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۵۱
کد خبر: 168096
تمایل به پشت میز نشینی مهمترین عامل بیکاری

مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان از اقبال افراطی به‌کار دولتی و پشت میزنشینی به‌عنوان یکی از مهمترین دلایل مشکل اشتغال در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نام برد.

 ابراهیم محمودی در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال شهرستان سرخه که باحضور فرماندار سرخه برگزار شد اظهار کرد: شهرستان سرخه با دارا بودن پتانسیل‌های بالقوه می‌تواند به عنوان پایلوت چرخه کامل اشتغال در استان معرفی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به سیاست‌های دولت تدبیر و امید و همچنین اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: برنامه‌ریزی‌های زیادی متناسب با اهداف و سیاست‌های سازمان فنی و حرفه ای در راستای بهبود تولید و اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و خروج از رکود انجام شده است.

محمودی با اشاره به رشد جمعیت در سه مقطع بین سال‌های 45 تا ۶۵ تصریح کرد: این قشر در سال‌های ۷۵ تا ۸۵ وارد حوزه‌های آموزش و پرورش و در ادامه آموزش عالی شدند و نهایتا در سال‌های پس از ۸۵ وارد بازار کار شده و قشر عظیمی از جوانان تحصیل کرده فارغ التحصیل به جوانان جویای کار اضافه شدند به‌طوری که در حال حاضر ۴ تا ۵ میلیون نیروی جویای کار در سطح جامعه وجود دارد.

مدیر کل فنی و حرفه ای استان سمنان با بیان اینکه مشکلات و معضلات زیادی در بیکاری دخیل خواهند بود ادامه داد: نگرش غلط به اشتغال و تغییر فرهنگ کار در بین جوانان و ترغیب به سمت کار دولتی و پشت میزنشینی یکی از عوامل بسیار تاثیرگزار در حوزه بیکاری است.

محمودی با اشاره به برخی سیاست‌های نادرست در ایجاد اشتغال به طرح بنگاه‌های زود بازده در سال‌های اخیر اشاره و بیان‌کرد: تسهیلات بنگاه‌های زود بازده علی‌رغم موفق نبودن تعداد زیادی از جوانان و نیروهای متقاضی کار را به یک جوان جویای کار بدهکار تبدیل کرد.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه توانمندسازی در تکمیل زنجیره اشتغال در یک منطقه محدود و شهرستانی قابل انجام است خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خرد و کوچک با ایجاد اشتغال پایدار یکی از راهکارهای خروج از رکود در بخش اشتغال است.

وی گفت: شهرستان سرخه با نزدیک بودن به مرکز استان و استفاده از دو مرکز آموزشی مجهز و پیشرفته با آموزش‌های متنوع از قبیل جواهر سازی، فیلمبرداری، در و پنجره‌سازی و دیگر زمینه‌ها و همچنین بهره‌مندی از جوانان و نوجوانان جویای مهارت می‌تواند در آینده به یکی از شهرستان‌های دارای نیروی متخصص و ماهر تبدیل شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گفت: این اداره کل آمادگی دارد در صورت تقاضا و وجود نیروی جویای آموزش و همکاری مسوولان شهرستانی، واحدهای سیار مجهزی را در این شهرستان دایر کند.

محمودی با بیان این فنی و حرفه‌ای شهرستان سرخه در سال‌جاری ۲۰ دوره آموزشی در بخش آموزش‌های دولتی برگزار کرده تصریح کرد: فنی و حرفه‌ای امسال ۳۱هزار نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح این شهرستان داشته است.

وی از آموزش فنی و حرفه‌ای به ۵۵۰۰ نفر در آموزشگاه‌های آزاد و بخش خصوصی این شهرستان خبر داد و افزود: وجود ۳۹ کارخانه گچ، ۸۵ واحد مرغداری و ۱۵۰ واحد صنعتی با اشتغال دو هزار و ۵۳۵ نفر ظرفیتی بالقوه در این شهرستان است و سازمان فنی‌و حرفه‌ای نیز برای ارتقاء سطح مهارت این نیروهای کار آمادگی دارد.