۰ نفر

رییس سازمان امور مالیاتی خبر داد:

معافیت‎های مالیاتی برای صادرکنندگان و واحدهای تولیدی جدید

۷ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲
کد خبر: 167085
معافیت‎های مالیاتی برای صادرکنندگان و واحدهای تولیدی جدید

رییس سازمان امور مالیاتی کشور از مشوق‌ها و معافیت‎های مالیاتی برای واحدهای تولیدی جدید در کشور به منظور رونق اقتصادی خبر داد.

سید کامل تقوی ‌نژاد در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع مالیات که امروز، 6 دی ماه در اهواز برگزار شد، در خصوص معافیت‌های مالی در جهت رونق اقتصادی که از سوی این سازمان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بر اساس قانون مالیات مستقیم که در ماده‌های 132، 138 و 139 به آن اشاره شده، امتیازاتی برای فعالان بخش‌های تولیدی در نظر گرفته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: افرادی که فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری را در استان‌ها راه‌اندازی کنند، به مدت پنج سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و چنانچه همین واحدها در شهرک‌های صنعتی ایجاد شوند، این مدت به هفت سال افزایش پیدا می‌کند و اگر این صنایع در مناطق محروم ایجاد شود، صاحبان این صنایع 10 سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین تصریح کرد: همچنین چنانچه فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری در شهرک‌های صنعتی مستقر در مناطق محروم راه‌اندازی شوند نیز افراد به مدت 13 سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

وی اظهار کرد: ضمن این‎که در خصوص بخش اشتغال نیز سیاست‌گذاری‌هایی صورت گرفته است که بر اساس آن اگر واحدها در سال‌های آتی بتوانند تعداد کارکنان خود را 50 درصد افزایش دهند، به مدت یکسال به مدت زمان بخشودگی مالیاتی آن‌ها افزوده می‌شود و در این حالت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند از معافیت مالیاتی به مدت 15 سال بهره‌مند شوند.

تقوی ‌نژاد گفت: در قانون امتیازات و معافیت‌هایی نیز برای کسانی در نظر گرفته شده است که قصد بکارگیری سرمایه خود در فعالیت‌های تولیدی را دارند و همچنین اگر این افراد سرمایه خود را در بخش صادرات بکار بگیرند، کلیه محصولات صادراتی آن‌ها نیز از مالیات معاف خواهد بود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: البته در خصوص صادرات محصولات خام یک استثناء وجود دارد و آن این است که افراد و شرکت‎ها در این زمینه از 20 درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به این‎که در شرایط رکود و رونق همواره باید قانون اجرا شود، تصریح کرد: کسانی که تصور می‌کنند در شرایط رکود، مالیات بیشتری اخذ می‌شود، باید در این زمینه تعمیق بیشتری در قوانین مالیاتی انجام دهند زیرا تمام مالیات‌ها بر اساس قانون اخذ می‌شوند و اگر شرکت یا شخصی دچار زیان شده باشد، قطعاً از او مالیات اخذ نمی‌شود و تمام مالیات‌ها از سود اخذ می‌شوند و کسی که سود کند مالیات نیز پرداخت می‌کند.

تقوی‌ نژاد بیان کرد: ما چه در شرایط رکود و چه در شرایط رونق حق این را نداریم که از کسی مالیات غیرقانونی دریافت کنیم چرا که قانون‌گذار تمام نرخ‌ها را دقیقاً مشخص کرده است و اتفاق مهمی که در دولت جدید رخ داده، این است که نرخ‌ها کاهش یافته و حداکثر نرخی که برای مالیات مستقیم در نظر گرفته شده، 25 درصد و نرخ مالیات بر ارزش افزوده نیز 9 درصد است و این جزو کمترین نرخ‌هایی است که در بین 160 کشور اجراکننده مالیات بر ارزش افزوده از مودیان وصول می‌شود.

در پایان این نشست مقرر شد کمیته‌های کارشناسی مالیاتی طی امروز و فردا در استان حضور پیدا کنند و از نزدیک پرونده‌هایی که در خصوص تقسیط و بخشودگی جرایم مالیاتی با مشکل مواجه شده‌اند را مورد بررسی قرار دهند و به این پرونده‌ها رسیدگی شود.