۰ نفر

هدیه جهش ارزی برای صادرات

هادی‌زنوز : ۵سال رشد اقتصادی نداشتیم

۵ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴
کد خبر: 166535
هادی‌زنوز : ۵سال رشد اقتصادی نداشتیم

یک اقتصاددان گفت: «بررسی‌ها نشان می دهد،اگر کارنامه امسال در رشد اقتصادی 4 درصد محقق شود، تولید ناخالص داخلی ایران معادل سال 1390 خواهد بود.»

بهروز هادی‌زنوز مشاور مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به وضعیت رکودی صنایع و تولید در کشور، اظهار داشت: «با توجه به اینکه نرخ ارز در ایران بسیار پرنوسان است، بنابراین سرمایه‌گذاری برای صادرات و بازارهای صادراتی نمی‌تواند رخ دهد و صادرکنندگان نمی‌توانند در بازارهای جهانی قدرت رقابت داشته باشند.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، وی افزود: «صنعتی که با تکنولوژی عقب‌مانده و مقیاس کوچک احداث شده، اولا هزینه هر کالایی که تولید می کند، بالاست. دوما، به علت مناسباتی که ما با جهان و کشورهای اطراف داریم، نمی‌توانیم به کشورهای دوست و همسایه صادرات کالا داشته باشیم.»

این اقتصاددان تصریح کرد: «کالاهای ما فاقد کیفیت است و از استانداردهای لازم برخوردار نیست. از سوی دیگر، شبکه فروش و بعد از فروش نداریم. در عین حال، عضو سازمان تجارت جهانی هم نیستیم.»

هادی‌زنوز عنوان کرد: «اگر چنین رکودی هم در اقتصاد نباشد، اشباع از سمت عرضه و محدودیت در سمت تقاضا،اقتصاد ایران را به رکود بخش صنعت و کالاهای صنعتی می‌کشاند که این اتفاق البته افتاده است.»

وی با بیان اینکه این مشکل بعد از تشدید تحریم‌ها و به دنبال یک دهه لنگر کردن نرخ ارز برای کنترل تورم اتفاق افتاد،یادآورشد:«به همین دلیل هم امروز شاهد جهش نرخ ارز هستیم.»

این اقتصاددان ادامه داد: «جهش نرخ ارز باعث می‌شود که توان رقابتی در بازار صادراتی به وجود آید و انگیزه صادرات ایجاد شود، اما از آن طرف، هزینه تولید و سرمایه‌گذاری بالا می‌رود. به این ترتیب، نیاز به سرمایه در گردش افزایش می‌یابد.»

هادی‌زنوز گفت:«با وجود این مشکلات، بحران بانکی هم وجود دارد که نه می‌شود سرمایه در گردش تامین کرد و نه می‌توان ارز آزاد خریداری کرد؛مهمتر از آن نمی‌توان تجهیزات خارجی وارد کرد. علاوه بر این‌، محدودیت‌های بانکی نیز وجود دارد.»

وی با بیان این‌که وقتی کشوری رشد اقتصادی نداشته باشد،بازارش گسترش پیدا نمی‌کند، گفت: «بررسی ها نشان می دهد،اگر کارنامه امسال در رشد اقتصادی 4 درصد محقق شود، تولید ناخالص داخلی ایران معادل سال 1390 خواهد بود؛ یعنی 5 سال رشد اقتصادی نداشتیم.»