۰ نفر

ماتادورها؛ بزرگ‌ترین تامین‌کننده میوه جهان

۵ دی ۱۳۹۵، ۸:۲۲
کد خبر: 166484
ماتادورها؛ بزرگ‌ترین تامین‌کننده میوه جهان

تولید میوه یکی از خروجی‌های کشاورزی در کشورهاست. بعضی مناطق با توجه به شرایط جغرافیایی، موقعیت مناسبی برای تولید میوه و سایر محصولات کشاورزی دارند.

 این موضوع در صورتی که کشورها راهکارهای مناسبی برای صادرات داشته باشند، مزایای زیادی به همراه خواهد داشت. بر این اساس بسیاری از کشورها در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری قابل توجهی ‌می‌کنند. این موضوع می‌تواند برای کشورهای در حال توسعه، بازارهای خوبی ایجاد کند. در آخرین گزارشی که از صادرات میوه به دست آمده، کشورهایی که بیشترین حجم صادرات سالانه را دارند، معرفی شده‌اند. میوه در اشکال مختلف صادر می‌شود. از میوه‌های تازه گرفته تا میوه‌های یخ‌زده، کنسروی و خشک‌شده. تمرکز این گزارش بر صادرات میوه‌های تازه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، اسپانیا به واسطه صادرات بالای مرکبات در صدر این لیست قرار گرفته است. این کشور درصد بالایی از صادرات مرکبات جهان را دارد. همچنین آن‌طور که در این گزارش آمده، اسپانیا در صادرات گوجه‌فرنگی، سومین صادرکننده جهان شناخته می‌شود. جمع کل صادرات میوه این کشور سالانه نزدیک به 7.2 میلیون تن است.

با وجود اینکه بخش زیادی از اسپانیا نیمه‌خشک بوده و بارش باران اغلب ناکافی است، اما به نظر می‌رسد شرایط پرورش ایده‌آل و نزدیکی به بازارهای مهم اروپای شمالی، موجب شده تا صادرات اسپانیا در صدر صادرات میوه در جهان باشد. دومین صادرکننده بزرگ میوه در جهان اکوادور است. از مهم‌ترین میوه‌های صادراتی این کشور کوچک امریکای‌جنوبی، موز، آناناس و انبه است. خط استوا دقیقا از روی کشور اکوادور عبور کرده و این مساله شرایط آب و هوایی خاصی را به وجود آورده است. قرار داشتن روی خط استوا و شرایط آب‌و‌هوایی ویژه، در کشاورزی اکوادور تاثیر بسزایی دارد و باعث شده انواع زیادی از میوه‌های استوایی و غیراستوایی در همه سال در دسترس هستند. صادرات میوه در اکوادور سالانه به 6.1 میلیون تن می‌رسد.

در این گزارش، کاستاریکا سومین کشوری است که بیشترین صادرات میوه در جهان را دارد. در این کشور میوه‌های گرمسیری مانند موز، آناناس و خربزه بیشترین حجم صادرات میوه را شامل می‌شود. صادرات میوه کاستاریکا، سالانه نزدیک به 4.4 میلیون تن است. امریکا بعد از چین بزرگ‌ترین صادرکننده سیب در جهان است. علاوه بر این در این کشور، صادرات پرتقال و موز نیز شرایط خوبی دارد. در مجموع این کشور با صادرات سالانه 4.2میلیون تن میوه توانسته رتبه چهارم را در بین صادرکنندگان بزرگ میوه جهان به دست بیاورد. صادرات قابل ‌توجه آواکادو و گوجه‌فرنگی مکزیک، درصد زیادی از کل صادرات جهانی میوه را به خود اختصاص داده است. در این کشور سالانه 3.2 میلیون تن میوه به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این میزان صادرات میوه، مکزیک را در بین بزرگ‌ترین صادرکنندگان میوه در جایگاه پنجم قرار داده است. فیلیپین دیگر کشوری است که نامش در میان کشورهای صادرکننده میوه به چشم می‌خورد. این کشور به دلیل داشتن کشتزارهای وسیع میندانائو، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان آناناس است. علاوه بر این موز و انبه هم در صادرات میوه فیلیپین سهم چشمگیری دارد. مجموع میوه‌های صادراتی از فیلیپین سالانه به 3میلیون تن می‌رسد.

صادرات بالای کیوی ایتالیا، این کشور را به برترین صادرکننده این محصول در جهان تبدیل کرده است. همچنین باعث شده ایتالیا به عنوان هفتمین کشور صادرکننده میوه در جهان شناخته شود. این کشور سالانه نزدیک به 2.8میلیون تن میوه به کشورهای دیگر صادر می‌کند. آفریقای‌جنوبی از مهم‌ترین صادرکنندگان انگور، سیب و گلابی در جهان است. این صادرات در آفریقای‌جنوبی باعث شده تا این کشور در بین 10کشور برتر صادرکننده میوه در جهان قرار بگیرد. مجموع صادرات میوه این کشور نیز سالانه به 2.8 میلیون تن می‌رسد.

پس از این کشور، گواتمالا قرار دارد که در سال‌های اخیر میزان زیادی آناناس و انبه از این کشور صادر شده است. همچنین موز نیز به صادرات بالای میوه در گواتمالا کمک کرده است. صادرات میوه این کشور نزدیک به 2.8میلیون تن در سال است. آخرین کشوری که در بین 10 کشور برتر صادرکننده میوه در جهان قرار دارد، هلند است. طبق آخرین گزارش به دست آمده، مجموع صادرات میوه هلند 2.7 میلیون تن برآورد شده است.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، بیشترین صادرکنندگان برتر جهان کشورهای گرمسیری هستند. همان‌طور که گفته شد، شرایط مناسب جغرافیایی، موهبتی است که بعضی از کشورها از آن برخوردار هستند. البته تولید به‌تنهایی نمی‌تواند برای کشورها سودآور باشد. اینکه در این کشورها تا چه حد برای صادرات، فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌شود، اهمیت دارد چرا که این مساله می‌تواند منجر به بهره‌برداری مناسب از امکانات کشاورزی موجود در کشورها شود.