۰ نفر

دولت از درآمد نفت به بخش‌خصوصی وام دهد

۳ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۲۵
کد خبر: 166127
دولت از درآمد نفت به بخش‌خصوصی وام دهد

یک اقتصاد دان می‌گوید دولت باید درآمدهای بخش نفت را در بخش صنایع سرمایه گذاری کند و از محل آن به بخش خصوصی وام دهد تا شاهد به راه افتادن چرخ اقتصاد ایران باشیم.

حمید دیهیم، درباره تحقق رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی در شش ماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: در صحت و سقم این نرخ شبهه‌ای وجود ندارد ولی باید دید که این رشد اقتصادی از کدام بخش‌های حاصل شده است؟  واقعیت این است که رشد اقصادی ۷.۴ درصدی از تمامی بخش‌ها حاصل نشده و بخش عمدهای از آن حاصل از بخش نفت بوده است. به این ترتیب که در چند ماه گذشته ما توانسته‌ایم تولیدات نفت خود را افزایش دهیم و از سوی دیگر با افزایش قیمت نفت، درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته و به این ترتیب موجبات رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی فراهم شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، او افزود: با این حال نکته مهمی که نباید از آن غافل ماند این است که وقتی درآمد نفتی افزایش یافته است، این موضوع در حساب‌های دولت در خارج از کشور منعکس است اما اثر ملموسی در اقتصاد ایران نداشته است. اکنون باید دید که دولت این درآمدها را چگونه هزینه می‌کند و در کدام بخش‌ها به کار می‌اندازد و این رشد چه تاثیری در اقتصاد ایران خواهد گذاشت. به نظر من مهم ترین کاری که دولت باید بکند سرمایه گذاری درآمد نفتی به ویژه در بخش صنایع است. اکنون صنایع در ایران در وضعیتی قرار گرفته‌اند که فقط با ۴۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند و این صنایع برای اینکه توان بهره‌گیری از ظرفیت خالی خود را داشته باشند نیاز به کمک دولت دارند و البته وضعیت آنها هم با کمک نسبتا اندک دولت بهبود خواهد یافت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: درآمدهای حاصل از فروش نفت باید در اقتصاد ایران خرج شود تا ضریب فزاینده سرمایه‌گذاری خود را نشان داده و تولیدات افزایش یابد به نظر من از این پس، این موضوع اهمیت دارد که دولت چگونه درآمدهای نفتی را خرج می‌کند؟  یکی از مهمترین اقداماتی که دولت باید انجام دهد این است که درآمدهای نفتی را در راستای کمک به بخش خصوصیخرج کند و تجربه اقتصاد کشورهای مختلف در دنیا نشان داده است که بخش خصوصی مولد است و دولت با کمک به این بخش می‌تواند اقتصاد کشور را به راه بیندازد.  

رئیس انجمن اقتصاد دانان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رشد بالای اقتصادی که آن را امسال تجربه کردیم در سال‌های بعدی نیز قابل تحقق خواهد بود؟  بیان کرد: در نظر داشته باشید که رشد اقتصادی در کشورها و میزان درآمد لازم برای آن بستگی به اندازه اقتصاد کشورها دارد. طبیعتا اقتصادی مانند چین اگر بخواهد یک درصد رشد کند، نیاز به سرمایه گذاری بالا و همچنین کار بیشتری از سوی نیروی انسانی دارد. در حالی که یک اقتصاد کوچک با افزایش درآمد اندک نیز می تواند رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای را محقق کند؛ بنابراین طبیعیتا ما در اقتصاد ایران هم نمی توانیم با درآمدهای اندک رشد اقتصادی بالایی داشته باشیم و پیش‌بینی من این است که در سال‌های آتی دولت نمی‌تواند رشد اقتصادی که در سال جاری به دلیل نفت و استفاده از ظرفیت‌های خالی تجربه کرده به دست‌ آورد. در نتیجه دولت باید برای تجربه رشد اقتصادی متناسب اقداماتی مانند سرمایه گذاری یا وام به بخش خصوصی ارائه دهد تا صنایع به کار افتند.

این استاد دانشگاه درباره ترکیب رشد اقتصادی تاکید کرد که همه رشد اقتصادی محقق شده در شش ماهه نخست سال جاری به دلیل افزایش قیمت نفت نبوده است. ما در بخش کشاورزی نیز رشد داشته و بخش کوچکی نیز مربوط به صنعت بوده ولی رشد بخش صنعت کافی نیست و نیازمند اقدامات مفید و موثر دولت در این زمینه هستیم.