۰ نفر

محسن رضایی: برجام یک گلوله برفی در حال آب شدن است

۲ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸
کد خبر: 165957
 محسن رضایی: برجام یک گلوله برفی در حال آب شدن است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه، عقب نشینی ترکیه درباره تغییر نظام سیاسی سوریه و اعلام این موضوع در قالب بیانیه مشترک را یک نقطه عطف در تحولات سوریه خواند.

محسن رضایی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به بررسی تحولات منطقه پس ترور سفیر روسیه در ترکیه و جلسات هماهنگی ایران روسیه و ترکیه در موضوع سوریه و تاثیر انتخاب کابینه و آغار به کار ترامپ بر تحولات غرب خاورمیانه پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفتگوی تلویزیونی با اشاره به نشست مشترک ایران، ترکیه و روسیه، مهم ترین دستاورد این نشست را عقب نشینی ترکیه درباره نظام سیاسی و بشار اسد خواند و تاکید کرد: به هر حال می دانیم مواضع پیشین ترکیه درباره سوریه چه بود  اما حالا در قالب بیانیه مشترک، این تغییر مواضع را شاهد هستیم که اتفاق مهمی است.

اهم سخنان وی به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

* اتحاد ترکیه، ایران و روسیه یک اتفاق مهم بود، ترور سفیر روسیه در ترکیه با هدف لغو این نشست و عدم شکل گیری همسویی مواضع طرفین صورت گرفت. ترکیه علاوه بر حضور در این ائتلاف، به آمریکا چراغ سبز نشان میدهد که با شما هم هستیم. در واقع ترکیه بر سر یک دو راهی قرار گرفته است.

* آمریکا دولت عربستان را کنترل خواهد کرد . معمولاً اربابان، نوکرها را کنترل میکنند و همین رویه را با برخی دیگر از حاکمان منطقه شاهد بودیم و پیش بینی من این است که اجازه مانور بیشتر به عربستان داده نمی شود.

*{ درباره تصویب قانون تازه علیه برجام در کنگره آمریکا} آقای اوباما این قانون را امضاء نکرد و دولت ایران نیز تولید پیشرانه های هسته ای را در دستور کار قرار داد اما این کفایت نمیکند، چرا که نباید حیثیت سیاست خارجی ایران آسیب ببیند. من برجام را به یک گلوله برفی تشبیه کردم که به مرور در حال آب شدن است. نباید بگذاریم برجام به یک جنازه تبدیل شود و باید اثری برای مردم داشته باشد.

*در مذاکرات هسته ای باید سه گروه تیم هسته ای، تیم دیپلماتیک و تیم اقتصادی حضور می یافتند. تیم های هسته ای و دیپلماتیک خوب عمل کردند اما تیم اقتصادی حضور نداشت. باید تیم اقتصادی احکامی را تنظیم می کرد که وزارت خزانه داری آمریکا مکلف به اجرایش بعد از توافق می شد اما این غفلت تاریخی شد که نتیجه اش را دیدیم.

*{ درباره رشد اقتصادی دولت }دولت نرخ رشد اقتصادی را 7.4 درصد اعلام کرده اما ما آمارهایی داریم که رشد اقتصادی 6.4 درصد است و اگر نفت را کم کنیم، رشد اقتصادی حدود 4 درصد بوده و سال گذشته نیز این رشد یک درصد بوده است. در این شش ماه چه اتفاقی افتاده که این رشد بوده است؟ ما خوشحال می شویم که رشد اقتصادی حتی 9 درصد باشد اما باید آمارهای متناسب با شرایط اقتصادی باشد.

* میزان نقدینگی در کشور بیش از یک میلیون میلیارد تومان است، تاکید کرد که این پول ها به جای سفته بازی به بنگاه های اقتصادی زودبازده منتقل شود. دولت اخیراً یک طرح خوب تصویب کرد که 12 هزار میلیارد تومان به بنگاه های زودبازده تزریق کند اما دو اشکال داشت؛ اول اینکه خیلی دیر عمل شده و انتظار می رفت سه سال پیش این اتفاق بیافتد و دوم اینکه نباید محافظه کارانه عمل کنند و باید رقم بیشتری را اختصاص دهند.

* یکی از استاندارهای خوب کشور که در سوریه نیز زخمی شده و از دوستان خوب ماست، تاکید می کرد من اگر بخواهم تیر چراغ برق را جابجا کنم، باید با وزارت مربوطه هماهنگ کنم و در این حد اختیارات ندارم. باید اختیارات در حوزه تولید و خدمات به استان ها و شهرستان ها سپرده شود و در حوزه امنیتی و نظامی، این تمرکز در مرکز وجود داشته باشد.

*فساد در سیستم اداری نمی‌گذارد اقتصاد تحرک پیدا کند . این فساد مانع شایسته‌ سالاری است، یک انسان بی‌عرزه از طریق رانت طرحی را به نظام بانکی تحمیل می‌کند که هیچ فایده‌ای ندارد.

*من از سیاستمداران و دولتمردان می‌خواهم اگر نمی‌توانند خدمت بیشتری کنند لااقل در مذاکرات و توافقات امنیت ملی را دست کم نگیرند و نسبت به آن ناشکری نکنند. همه ما باید تلاش کنیم در عین حفظ امنیت اقتصاد را درست کنیم.