۰ نفر

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد؛

نرخ رشد پایین، خطرناک‌تر از رکود است

۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۷
کد خبر: 165561
نرخ رشد پایین، خطرناک‌تر از رکود است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به خروج از رکود و ورود اقتصاد کشور به نرخ رشد پایین، گفت: اقتصاد کشور با نرخ رشد پایین نمی‌تواند اشتغال و بهره‌وری لازم را ایجاد کند و طبیعتا در سال‌های آینده کشور با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهد شد.

پدرام سلطانی، در ارتباط با خروج اقتصاد ایران از رکود، گفت: با توجه به محاسبات اقتصادی و نرخ رشد مثبتی که در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم اقتصاد کشور از رکود خارج شده است اما در حال حاضر مهم‌ترین بحث کشور رونق اقتصادی است که همچنان به این مهم دست پیدا نکرده‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در حال حاضر اقتصاد کشور وارد نرخ رشد پایین شده که به اعتقاد اکثر کارشناس‌ها و اقتصاددان‌ها نرخ رشد پایین از رکود خطرناک‌تر بوده زیرا با توجه به اقتصاد پر مشکل ایران و با نرخ رشد پایین مسائل و مشکلات بیش از پیش خواهد شد.

وی گفت: اقتصاد کشور با نرخ رشد پایین نمی‌تواند اشتغال و بهره‌وری لازم را ایجاد کند و طبیعتا در سال‌های آینده کشور با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهد شد.

سلطانی با بیان این که نرخ رشد فعلی حاصل رشد متوازن در اقتصاد کشور نیست، ادامه داد: برخی از بخش‌ها مانند فروش نفت شاهد افزایش تولید بوده و از سوی دیگر بخش‌های مختلف رشد را ثابت مانده و حتی گاهی رشد منفی را تجربه کرده‌اند که متوسط این ارقام موجب مثبت شدن نرخ رشد شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که آمارها حاکی از نرخ رشد 4 تا 5 درصدی برای سال جاری دارد، اظهار کرد: با توجه به روند صعودی نرخ رشد به نظر می‌رسد در سال جاری نرخ رشد مثبتی را شاهد باشیم البته نگرانی‌ها بیشتر برای سال آینده بوده زیرا میزان تولید فروش نفت کشور مانند سال جاری نخواهد بود و باید دید که چه حوزه‌ای می‌تواند جایگزین نفت برای رشد اقتصادی سال‌های آینده باشد.

وی در ارتباط با نرخ گذاری دولت و حرکت به سمت اقتصاد آزاد توسط دولت تصریح کرد: طبق قانون دولت متعهد شده که دستورالعمل نحوه ارسال کالاهای عمومی و کالاهای یارانه‌ای را مشخص کند و باقی کالاها را از نرخ گذاری خارج کند.

سلطانی افزود: این موضوع در کمیسیون شورای اقتصاد با بخش خصوصی بارها مورد بحث قرار گرفت و به جمع‌بندی رسید و قرار بود در شورای اقتصاد تصویب شود که تا کنون خبری از این موضوع نشده و به نظر می‌رسد به نتیجه‌ای نخواهد رسید و این نشان دهنده‌ آن است که دولت به اقتصاد آزاد اعتقادی ندارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: دولت برای انجام نرخ گذاری دلایل مشخص و البته قابل تفکر دارد اما چیزی که قابل لمس است بهبود نیافتن وضعیت اقتصادی و رفاهی کشور با نرخ گذاری در چند سال اخیر است.