۰ نفر

کارآفرینی؛ کلید دستیابی به اقتصاد مقاومتی

۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۵
کد خبر: 165548
کارآفرینی؛ کلید دستیابی به اقتصاد مقاومتی

مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گرایش به کارآفرینی بسیار کم است زیرا توانایی کارآفرینی به بحث آموزش باز می‌گردد که در آن بحث نیز چندان خوب نیستیم.

پریسا ریاحی در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان لرستان با بیان اینکه متاسفانه در کشور برای کارآفرینان شرایط سخت و پرتلاطمی وجود دارد که کار را برای این افراد سخت کرده است، اظهار کرد: کشور ما رقبای جهانی زیادی دارد که با توجه به دسترسی آسان و نیروی کار ارزان‌تری که به فناوری‌های جدید نسبت به ما دارند بازار داخلی‌مان را هدف خود قرار داده‌اند و این امر سبب شده بسیاری از تولیدکننده‌های ما طی سال‌های اخیر بازار داخلی ایران را از دست بدهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این مسئول ادامه داد: کارآفرینان باید در خود ظرفیت به وجود آورند و به راه‌های جدید فکر کنند، در چنین شرایطی تنها از طریق خلاقیت، نوآوری و تنوع در محصولات می‌توان فعالیت خود را ادامه داد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که در محصولات ساده نیز شاهد از دست دادن مزیت‌های خود هستیم که باید در این رابطه چاره‌اندیشی کنیم و در کنار آن باید به بحث توسعه به شکل توسعه پایدار، فراگیر و متوازن فکر کنیم.

ریاحی یادآور شد: کارآفرینی تنها ایجاد یک کسب و کار متداول نیست بلکه ویژگی‌های خاصی دارد که برای ما اهمیت ویژه و مهمی دارد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر موضوع اقتصاد مقاومتی دارند، کلید دستیابی به اقتصاد مقاومتی را کارآفرینی دانست و افزود: همچنین اولین بند سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی نیز به کارآفرینی اشاره می‌کند.

این مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما باید به دنبال کارآفرینی از نوع اقتصادی و اجتماعی باشیم زیرا نه تنها رشد و توسعه اقتصادی را به دنبال دارد بلکه به وسیله آن می‌توان بسیاری از مشکلات از قبیل فقرو کم سوادی را کاهش و یا حل کرد، گفت: جامعه‌ای می‌تواند تغییر کند که خود طالب تغییر باشد و این در حالیست که نگاه کارآفرینی همیشه به دنبال بهبود است و از شکست و تجربه درس فرا می‌گیرد.

وی با اشاره به جشنواره کارآفرینان برتر لرستان، اظهار کرد: افرادی در این جشنواره انتخاب شده‌اند که طی سال‌های سخت ۹۱ تا ۹۴ که از لحاظ اقتصادی مشکل فراوانی داشتیم، رشد داشتند و در زمینه اقتصادی و اجتماعی از طریق اشتغال توانستند رونق پیدا کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: رشد این افراد از طریق نوآوری بدون تکیه بر وام و تسهیلات است و در شرایطی که برای همه افراد یکسان بود با تکیه بر نوآوری و مدیریت خوبی که داشتند توانستند رشد کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی است که ارزش کار کارآفرینان مشخص می‌شود، افزود:کارآفرینان برتر با دریافت لوح‌های تقدیر وظیفشان نسبت به قبل سنگین‌تر خواهد شد.

ریاحی ادامه داد: روش‌های کسب و کار در کشور ما نسبت به قبل فرق کرده زیرا در گذشته معمولا افراد شغل و پیشه پدران خود را دنبال می‌کردند و این در حالیست که اکنون جوانان شغل پدر خود را ادامه نمی‌دهند.

ریاحی با تاکید بر اینکه متاسفانه بحث کارآفرینی در آموزش‌های رسمی کشور ما وجود ندارد و این در حالیست که در کشورهای دیگر آموزش‌های کارآفرینی از دوره‌های تدریس آغاز می‌شود، بیان کرد: مشکلات مالیات و بیمه مشکلی را حل نمی‌کند و کارآفرینان برتر ما طی سال ۹۵  هیچ‌کدام مشکل مالیاتی نداشتند و این در حالی است که رشد نیز داشته‌اند.

مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بنگاه اقتصادی در حال فعالیت در کشور وجود دارد و این در حالیست که رتبه ایران در بحث کارآفرینی در کل جهان ۱۸۵ است، گرایش به کارآفرینی را بسیار کم دانست و افزود: توانایی کارآفرینی به بحث آموزش باز می‌گردد که در آن بحث نیز چندان خوب نیستیم. در حوزه کار آفرینی در منطقه خاورمیانه، ایران از ۱۵ کشور بررسی شده دارای جایگاه چهاردهم بوده و این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای منطقه با مشکل روبرو هستند و مشکلات داخلی دارند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ایران رتبه ۱۸۰ را در بحث کارآفرینی کسب کرد و امسال نیز رتبه ما کاهش پیدا کرده و به رتبه ۱۸۵ رسیده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه امسال تعداد زیادی از منتخبان لرستان توسط رقبای خود از دیگر استان‌ها مورد داوری قرار گرفتند که این امر بسیار با ارزش است، افزود: امیدوارم طی سال‌های آتی شاهد تغییر و تحول لرستان بعنوان پیشرو کارآفرینی در کشور باشیم.