۰ نفر

نایب رییس انجمن سنگ‌:

اقتصاد مقاومتی با سود بانکی ۲۸ درصد محقق نمی‌شود

۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۵
کد خبر: 165313
اقتصاد مقاومتی با سود بانکی ۲۸ درصد محقق نمی‌شود

در کنار مناقشاتی در خصوص صادرات و وضع عوارض برخی محصولات معدنی از جمله سنگ ایران به وجود آمده است، نایب رییس هیات مدیره انجمن سنگ آهن سیستم بانکی و مالی را یکی از موانع توسعه صنعت سنگ عنوان کرد.

مالک رحمتی در نشست خبری انجمن سنگ ایران با بیان این‌که اکتشاف حلقه اول توسعه فعالیت‌های معدنی است، گفت: ما زمانی باید از معادن به عنوان یکی از منابع اصلی توسعه انتظار پیشرفت داشته باشیم که زیرساخت‌های مربوط به آن را فراهم کنیم که اکتشاف حلقه اول پیشرفت و توسعه معادن و صنایع معدنی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی در ادامه با اشاره به چهار چالش پیش‌روی تولید سنگ کشور، عنوان کرد: در چهار محور برای پیشبرد اهداف صنعت سنگ مانع وجود دارد که اولین‌ آن محیط سیاسی ایران یعنی تحریم‌های بین‌المللی است که با وجود آنکه برجام و برخی توافقات بین‌المللی صورت گرفته است، اما همچنان خیلی اثرات آن باقی است که به خاطر اخلال در اجرای توافقات بوده یا این‌که هنوز به مرحله‌ رفع کامل نرسیده است.

رحمتی افزود: دومین مانع توسعه سنگ نبود امنیت در منطقه است که مهم‌ترین آن اخلالی است که در بازار هدف ما به وجود آورده، یعنی در حالی که عراق مهم‌ترین مشتری سنگ ایران بود و یا سوریه به عنوان یکی از بازارهای سنگ ایران شناخته می‌شد، امروز با وضعیت امنیتی که در آنها وجود دارد تقریبا به‌طور کامل این بازارها را از دست داده‌ایم و این بی‌امنیتی کمر تولیدکنندگان سنگ را شکسته است.

وی در همین رابطه و در تشریح سومین چالش پیش‌روی صنعت سنگ، اظهار کرد: مشکل مالی و بانکی دیگر معضل پیش‌روی تولید در ایران است به‌طوری که کشورهای رقیب ما علاوه بر این‌که از انواع مشوق‌ها صادراتی و تولیدی برخوردارند با وام‌هایی که بهره‌های دو تا چهار درصد دارند، تولید می‌کنند، اما در ایران نرخ تسهیلات گرچه اسما ۱۸ درصد است ولی در عمل ما تسهیلات را ۲۸ تا ۳۰ درصد سود دریافت می‌کنیم که تحقق اقتصاد مقاومتی با چنین سود بانکی خنده‌دار است.

نایب رییس هیات مدیره انجمن سنگ ایران با بیان این‌که موضوع وضع حقوق مالکانه و یا عدم دریافت مشوق‌های صادراتی از جمله معضلات پیش‌روی تولید صنایع معدنی است، گفت: چهارمین محور چالش‌برانگیز پیش‌روی توسعه سنگ محیط قانونی و حقوقی موجود است؛ به‌طوری که هر سال با مشکل وضع حقوق مالکانه دست و پنجه نرم می‌کنیم، در حالی که باید این موضوع را یک بار برای همیشه درباره‌ معادن حل بکنیم.

رحمتی ادامه داد: مشوق‌های صادراتی نیز از دیگر مسائلی است که در این رابطه با دولت چالش داریم، چرا که هنوز دولت نتوانسته است به یک صادرکننده این اطمینان را بدهد در یک سیاست کلی نرخ‌های حمایتی برای یک برنامه بلندمدت تثبیت کند تا فعالین اقتصادی با خیال راحت در رابطه با بازاریابی و صادرات برنامه‌ریزی کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در حوزه اکتشاف مشوق‌های لازم وجود نداشته است و امروز به خاطر عدم دستیابی به منابع جدید ذخائر کشف شده قدیمی در حال اتمام است به‌طوری که در زمانی ما تولیدی حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تن سنگ داشتیم که امروز به خاطر فقر به ذخائر زیر ۱۲ میلیون تن رسیده است.

نایب رییس هیات مدیره انجمن سنگ ایران با تاکید بر این که در حوزه فرآوری مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: اکنون حدود ۱۹۰۰ کارخانه فرآوری موجود است، اما برای ایجاد چرخه ارزش باید تمام اجزای آن از اکتشاف و استخراج گرفته تا فرآوری به شکل متوازن رشد کند.

خارجی ها با تعرفه ۱۰۰ درصد هم خطرناک هستند

در ادامه این نشست ابوالقاسم شفیعی - رییس انجمن سنگ ایران - با بیان این که صنعت سنگ از معادن گرفته تا فرآوری در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند، گفت: به گونه‌ای که از حدود ۱۸۰۰ معدن سنگ تزیینی دارای پروانه، حدود ۴۰ درصد آنها به دلیل رکود اقتصادی و نداشتن بازارمتوقف شده‌اند و بقیه معادن نیز عمدتا با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می‌کنند؛ به طوری که از ظرفیت تولید ۲۷ میلیون تنی معادن سنگ تزیینی کشور، طبق آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گشته ۱۳.۱ میلیون تن استخراج شده است که کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی معادن بوده و صادرات سنگ‌کوپ با ۳۷۰ هزار تن کمتر از سه درصد کوپ تولیدی است.

وی با اشاره به کشور های موفق در حوزه سنگ ادامه داد: تجربه کشورهایی نظیر چین، هند، ایتالیا و ترکیه  که در حوزه سنگ موفق بودند نشان می‌دهد که حجم قابل توجهی از تولیدات سنگ آنها به صورت کوپ، صادر می‌شود و حتی بعضا در عین واردات سنگ کوپ، صادرکننده کوپ از معادن خود هستند، زیرا با توجه به سطح تکنولوژی و توان تولید، ارزش افزوده ناشی از صادرات برخی اقلام سنگ‌کوپ نسبت به فرآوری و تولید آن بیشتر است.

رییس انجمن سنگ با اشاره به آمار صادرات سنگ کوپ در دنیا گفت: هند دومین تولیدکننده و بزرگ‌ترین صادرکننده کوپ دنیا همچنین ترکیه سومین تولیدکننده سنگ کوپ دنیاست که ۴۵ درصد سنگ کوپ تولیدی خود را صادر می‌کند یا ایتالیا دومین واردکننده سنگ کوپ در دنیا و پنجمین صادرکننده سنگ‌کوپ است که ۲۲ درصد از کوپ‌های تولیدی خود را صادر می‌کند.

وی با انتقاد از عوارضی که برای صادرات سنگ وضع شده است اظهار کرد: اگر منظور از عوارض این است که فرآوری بالا رود باید بگویم که این‌طور نیست. مشکل فرآوری ما نبود بازارهاست. برخی از سنگ‌های خارجی مشابه سنگ‌های ایران از سنگ ما بسیار ارزان‌تر است. ۹۷ درصد از سنگ تولیدی کشور را در اختیار دارند، اگر می‌شود چرا بریده را صادر نمی‌کنند اگر دولت می‌خواهد برای کسری بودجه عوارض بگیرد آن یک بحثی است. مسلما دولت نیاز به درآمد دارد این هم یک منبع درآمدی بسیار ناچیز می‌تواند باشد، اما اگر دولت قصد دارد که از این طریق فرآوری را بالا ببرد، اشتباه است.