۰ نفر

رییس کمسیون اجتماعی مجلس:

نرخ بیکاری در میان اقشار تحصیل‌کرده ۴۰ درصد است

۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳
کد خبر: 165251
نرخ بیکاری در میان اقشار تحصیل‌کرده ۴۰ درصد است

خدادادی گفت: ما شاهد هستیم که متاسفانه نرخ بیکاری در کشورمان به خصوص در میان اقشار تحصیل کرده و در برخی از رشته ها به 40 درصد رشد پیدا کرده است و در کل آمار بیکاری 18 درصد است.علی رغم اینکه سیاست دولت در اعلام نرخ بیکاری تغییر کرده است اما هنوز آمار بیکاری در کشورمان بالا است.

سلمان خدادادی، درباره روند تصمیم گیری دولت  برای افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در لایحه بودجه سال 96 اظهار کرد: لایحه بودجه سال 96 دو روز پیش به کمیسیون های تخصصی مجلس ارائه شده است که در این راستا بررسی مواردی همچون بحث اشتغال،بهداشت و موضوعات مربوط به زندگی روزمره مردم به کمیسیون اجتماعی تعلق پیدا کرده است

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، وی با اشاره به اینکه بررسی بودجه سال 96 هنوز در کمیسیون اجتماعی شروع نشده است، گفت: جلسات کمیسیون از امروز به صورت مستمر برای بررسی لایحه بودجه سال 96 آغاز می شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در روند بررسی بودجه میزان اعداد و ارقام قید نشده و تنها کمیسیون های تخصصی سیاست های کلی دولت را که در لایحه بودجه تهیه و تنظیم شده است مورد بررسی قرار می دهند.

خدادادی تصریح کرد: با توجه مطالعه ای که نسبت به لایحه بودجه سال 96 داشته ایم متوجه شدیم که سیاست های دولت در سال 96 در جهت کاهش نرخ بیکاری بوده است اما دولت صریحا و به طور مشخص به اقدامات خود برای کاهش نرخ بیکاری اشاره نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت در برنامه ششم توسعه تاکید داشت که نرخ بیکاری را از 11 درصد به 7 درصد می رساند یعنی قرار است که نرخ بیکاری 4 درصد کاهش داشته باشد روندی که در اظهارات رئیس جمهور نیز همواره بر آن تاکید شده است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: روحانی در اظهارات خود رشد اقتصادی کشور را 7/4 اعلام کرده است که اگر اینگونه باشد ما خوشحال می شویم ولی آمار گویای این موضوع نیست زیرا وقتی رشد اقتصادی 7 درصد باشد نرخ بیکاری هم باید 7 درصد باشد اما در حال حاضر نرخ بیکاری در کشورمان 11 درصد و یا بیشتر از آن است.

خدادادی با بیان اینکه دولت آمادگی برای کاهش آمار بیکاری اقدام جدی را انجام نداده است تصریح کرد: ما شاهد هستیم که متاسفانه نرخ بیکاری در کشورمان به خصوص در میان اقشار تحصیل کرده و در برخی از رشته ها به 40 درصد رشد پیدا کرده است و در کل آمار بیکاری 18 درصد است.علی رغم اینکه سیاست دولت در اعلام نرخ بیکاری تغییر کرده است اما هنوز آمار بیکاری در کشورمان بالا است.

رئیس کمسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در دولت های قبل سیاست ها به این گونه بود  که هر کسی شاغل نبود بیکار محسوب می شد ولی در دولت یازدهم هر کس در هفته 24 ساعت کار کند شاغل محسوب می شود  و این سبب شده است که نرخ بیکاری از سوی دولت کمتر اعلام شود در حالی که طبق معیارهای جهانی  24 ساعت کار کردن در هفته ملاک داشتن شغل محسوب نمی شود از این رو آمار بیکاری بدون شک کاهش چشمگیری در دولت یازدهم هم نداشته است.

خدادادی با بیان اینکه دولت سیاست خود را در اعلام نرخ بیکاری تغییر داده است تاکید کرد: در لایحه بودجه سال 96 نیز در وضعیت کلی که ما بودجه را مورد بررسی قرار دادیم مشاهده کردیم که متاسفانه چشم انداز خوبی از سوی دولت در بحث اشتغال اتخاذ نشده است.