۰ نفر

در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس بررسی شد:

قیمت دارو در سال آینده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۷:۱۵
کد خبر: 164918
قیمت دارو در سال آینده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

رسول دیناروند درباره یارانه دارو در لایحه بودجه سال ۹۶ گفته است؛ بر اساس لایحه دولت، میزان یارانه دارو برای سال ۹۶ تقریباً 5 درصد کاهش‌یافته است.

 به گفته رئیس سازمان غذا و دارو مجموعه یارانه دارو دارای دو ردیف اعتباری بود که ۲۲۰۰ میلیارد تومان در مجموع می‌شد و برای سال ۹۶، 5 درصد آن کاهش‌یافته و ۱۱۰ میلیارد تومان نسبت به سال ۹۵ کاهش بودجه داریم. البته دیناروند گفته؛ باوجود این موضوع، مشکلی برای قیمت دارو پیش نمی‌آید و شاید در مجلس این ردیف اصلاح شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از روزنامه سپید ،  رییس سازمان غذا و داروی کشور تاکید دارد: «بر همین اساس ما ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از بیماران داریم که البته کاهش ۵ درصدی آن در سال آینده تاثیر زیادی در اقداماتمان نخواهد داشت و ما می‌توانیم این میزان را با صرفه‌جویی جبران کنیم. بنابراین اصلاً نگرانی دراین‌باره وجود ندارد.» اما به نظر می‌رسد کاهش بودجه یارانه دارو در سال 96 مورد اختلاف نمایندگان مجلس قرار دارد. برخی از نمایندگان معتقدند کاهش یارانه دارو بر دشواری‌هایی که بیماران با آن دست به گریبان هستند می‌افزاید. دیدگاهی دیگری نیز در مجلس وجود دارد که الگوی مصرف دارو در ایران را غلط دانسته و معتقد هستند با کاهش یارانه دارو و افزیش قیمت آن الگوی مصرف دارو رو به اصلاح‌ می‌رود.

کاهش بودجه یارانه دارو به صلاح بیماران نیس

همایون یوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره کاهش یارانه دارو در بودجه سال 95 می‌گوید:«باید بررسی شود که این کاهش بودجه می‌تواند چه تاثیراتی در حمایت‌هایی داشته باشد که از بیماران به عمل می‌آوریم. در بحث‌های، نمایندگان مجلس باید با دقت به این حوزه نگاه کنند و کاهش یارانه دارو شاید فشار بیشتری به مردم تحمیل کند چون کمبودهایی را به وجود بیاورد و این به صلاح سلامت مردم نیست. مجلس نیز این مسئله را بررسی می‌کند و امیدوار هستیم که در این زمینه حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد.»

  یوسفی درباره وضعیت یارانه دارو در سال 95 می‌گوید: «وضعیت نسبت به چند سال گذشته بهبود پیداکرده است اما هنوز هم جا دارد که برای بهبود وضعیت تلاش بیشتری صورت بگیرد و دولت و مجلس هم باید در کنار یکدیگر برای کاهش مشکلات بیماران گام بردارند.»

کاهش بودجه یارانه دارو قطعاً برای مردم مشکل‌آفرین است

  عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه هم  با تاکید بر اینکه از کاهش یارانه دارو قطعاً بیماران ضرر می‌بینند، می‌گوید:«این مسئله باید در صحن علنی مجلس اصلاح شود. ما اگر بخواهیم بودجه نظام سلامت را کم کنیم قطعاً آثار نامطلوبی بر جامعه خواهد داشت. در حال حاضر هم دارو باقیمت مناسب به‌دست بیمار نمی‌رسد. اگر بخواهیم همین یارانه دارو راهم کاهش دهیم قطعاً برای مردم ایجاد مشکل می‌کند. من بعید می‌دانم در صحن علنی مجلس این کاهش بودجه پذیرفته شود و یقینا بودجه دارو در کمیسیون تلفیق اصلاح خواهد شد.»

 از دو تا سه هفته قبل روند صعودی در افزایش قیمت دلار را شاهد بودیم و مقامات کشور نیز در مورد آن اظهارنظر کردند. رسول دیناروند هم درباره تاثیر نوسانات ارز در قیمت داروهای وارداتی گفت: «ما شاهد افزایش نرخ ارز بودیم به‌طوری که از ابتدای امسال تاکنون تقریباً نرخ ارز ۱۰ درصد افزایش‌یافته است اما ازآنجایی‌که با کاهش قیمت ارزی داروها مواجه شدیم، تقریباً در قیمت داروهای وارداتی نیز افزایشی نداشتیم؛ یعنی افزایش نرخ ارز با کاهش قیمت ارزی داروها جبران شده است.

یوسفیان ملا اما با اشاره به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت دارو می‌گوید:«وقتی‌که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند و افزایش آن نیز از قدرت و اراده دولت خارج است، از سوی دیگر نیز اگر یارانه دارو را کاهش بدهیم به افزایش قیمت می‌انجامد. حداقل این بود که امسال با توجه به نرخ ارزی که دولت در نظر دارد درصدی به یارانه دارو افزوده شود و نه اینکه نسبت به سال گذشته نیز کاهش پیدا کند. کاهش یارانه دارو اثر مطلوبی نخواهد داشت.»

  این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با تاکید بر اینکه کاهش یارانه دارو را نمی‌توان باصرفه جویی جبران کرد، گفت:«دارو قابل صرفه‌جویی نیست. میزان مشخصی برای بیمار مشخص می‌شود که باید مصرف شود و نمی‌توان انتظار داشت که درزمینه دارو صرفه‌جویی صورت بگیرد و صرفه‌جویی در این زمینه آسیب‌هایی را به دنبال دارد.»

کاهش یارانه دارو برای تصحیح فرهنگ مصرف داروضروری است

  سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه با کاهش یارانه دارو موافق است،می‌گوید:«متاسفانه فرهنگ مصرف داروی ما فرهنگ صحیحی نیست. بسیاری از داروهایی که مصرف می‌شود به دلیل اصرار بیمار بوده یا برخی از پزشکان ما عادت دارند تعداد داروهایی که تجویز می‌کنند، از استاندارد جهانی بیشتر است. بسیاری از داروها به صورت خود مصرف از داروخانه‌ها خریداری می‌شود که بسیار هم زیاد است و یکی از دلایل آن نیز ارزان بودن بیش از اندازه دارو در مقایسه با جهان است. برای مثال 20 عدد مترونیدازول در سویس که یکی از تولیدکنندگان جهانی دارو است قیمتی نزدیک به 50 فرانک دارد در صورتی که در ایران این 20 عدد قرص با 5 هزار تومان هم قابل دسترسی است. قیمت پایین دارو یکی از مسائلی است که مصرف بی‌رویه دارو را در کشور ما توصیه می‌‌کند.»

  وی ادامه داد:«بنابراین کاهش تدریجی یارانه دارو اقدامی اساسی است که باید به تدریج انجام شود. از بابت بیماران خاص نیز نگرانی وجود ندارد چون تحت پوشش قرار دارند و داروهای آنها یا به رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد یا تحت پوشش بیمه است. اگر هم توان پرداخت نداشته باشند ساز و کارهای حمایتی وجود دارد که کل قیمت دارو را دولت پرداخت کند.»