۰ نفر

تصویب الگوی توسعه مشاغل خانگی

ربیعی: تا پنج سال دیگر وضعمان بهتر می‌شود

۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۰
کد خبر: 164553
ربیعی: تا پنج سال دیگر وضعمان بهتر می‌شود

تصویب الگوی توسعه مشاغل خانگی، تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بنگاههای اقتصادی و رونمایی از سامانه نشان مهارت آموزی الکترونیک از مهمترین خبرهای هفته جاری بود.

در هفته‌ای که گذشت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان بازدید از کارخانه تولید تجهیزات پزشکی هلال ایران (سها) اعلام کرد که با کنترل تورم تا ۵ سال آینده وضعیت خوبی را شاهد خواهیم بود چرا که بعد از سالها رکود، رشد ۵ درصدی را تجربه می‌کنیم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ربیعی درباره تعیین دستمزد و مستمری هم گفت: دولت نمی‌تواند به یکباره همه را جبران کند هرچند که توانسته در این مدت سه سال مزد و مستمری را نسبت به تورم پیشی دهد.

به اعتقاد وزیر کار در فرهنگ کار و بهره‌وری دچار مشکل هستیم و باید در مدارس فرهنگ کار را نهادینه کنیم تا از این طریق تولید و مصرف کالای ایرانی را افزایش دهیم.

در هفته‌ای که گذشت الگوی توسعه مشاغل خانگی با حضور معاون اشتغال وزیر کار در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به تصویب رسید.

در الگوی مشاغل خانگی، شناسایی پتانسیلها و مزیتهای نسبی و رقابتی مناطق و جلب مشارکت فعالان و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی، توسعه فعالیتهای شبکه‌ای، مشاوره و ارزیابی متقاضیان و توسعه بازار پیش‌بینی شده و از اهمیت بسزایی برخوردار است. این الگو صرفا بر اعطای وام کم بهره متمرکز نشده و مشاوره و توانمندسازی افراد قبل از معرفی به نهادهای مالی صورت خواهد گرفت.

خبر دیگر این هفته پیشنهاد تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استانها بود.

آنطور که کریم یاوری، مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفته این کارگروه پیشنهادی به منظور بررسی و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان و کارآفرینان در حمایت از تولید و پایداری مشاغل و صیانت از کارگران در استانها تشکیل خواهد شد.

وی گفت: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانمندسازی بنگاهای اقتصادی و همکاری موثر و فعال در حل و فصل مشکلات آنها سرلوحه کار تمام سازمانها، معاونتها و بانکهای زیرمجموعه وزارتخانه قرار گرفته است.

یاوری همچنین از گسترش دامنه پوشش بیمه بیکاری با رویکرد کاهش مدت استفاده از مقرری خبر داد و گفت: از طریق هدایت مقرری بگیران به اشتغال مجدد، توانمندسازی آنان با ارائه آموزشهای فنی و حرفه‌ای مورد نیاز و ارتقاء مهارت آنها در مشاغل قبلی میزان استفاده از مقرری بیمه بیکاری کاهش یافته است.

این هفته لایحه اعطای تسهیلات برای اشتغالزایی در روستاها از سوی دولت تقدیم مجلس شد.

بر اساس این لایحه قرار است یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بانکهای عامل صرف اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی شود تا اشتغال پایدار به وجود آید.

از دیگر خبرهای این هفته به رونمایی از سامانه نشان مهارت آموزی الکترونیک اختصاص داشت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از استقرار این سامانه را نظارت بر  تارنماهای فعال در زمینه آموزشهای مهارت اعلام کرد.

آنطور که سازگارنژاد گفته این سامانه در ساماندهی محتوای آموزشی تارنماها و محتوای آموزشهای مهارتی دیجیتال موثر است و به خانواده‌ها اطمینان می‌دهد که فرزندانشان آموزشهای منطبق با استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را فرا بگیرند.

برگزاری دومین المپیاد تکنسین های ایران خبر دیگری بود که منتشر شد.

به گفته مدیر مسابقات ملی و بین المللی مهارت این المپیاد توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و یک شرکت کره‌ای برای دومین سال پیاپی در حوزه نصب و تعمیر محصولات، لوازم خانگی، دستگاه‌های تهویه مطبوع و لوازم صوتی و تصویری برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این دوره از مسابقات را ترویج فرهنگ مهارت‌ آموزی و ارتقا سطح دانش فنی و تخصصی تکنسین‌ها با رویکرد مشتری‌مداری، شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر مهارتی و ایجاد فرصتهای شغلی مولد عنوان کرد.