۰ نفر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد؛

تحویل گرفتن ۲۵۰۰ تن پرتقال از باغداران مازندران

۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۴
کد خبر: 164383
تحویل گرفتن ۲۵۰۰ تن پرتقال از باغداران مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون 2500 تن پرتقال از کشاورزان مازندرانی تحویل گرفته شد و بیش از 5000 تن حواله صادر نیز برای جمع آوری پرتقال ها صادر شده که در حال ارسال به کارخانجات هستیم.

دلاور حیدر پور در بازدید از کارخانه کشت و صنعت کوثر رامسر اظهار کرد: پرتقال دارای قیمت تضمینی است و دارای تقسیم بندی درجه ۱ ، ۲ و ۳ بوده  و  پرتغال درجه سه صنعتی است، تحویل این پرتقال ها از آذرماه آغاز شده و به کارخانجات آبمیوه گیری برای کنسانتره ارسال شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حیدرپور با اشاره به اینکه پرتقال های سالم به دلیل اینکه دارای قیمت تضمینی است دارای ارزش ریالی برای کشاورزان است، عنوان کرد: پس از پایان خرید پرتقال درجه سه، خرید پرتقال های درجه دو، آغاز و خرید آنها بدون مشکل صورت می گیرد. خرید محصولات کشاورزان توسط تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی به منظور ایجاد ثبات مدیریتی صورت می گیرد تا قیمت ها از قیمت خرید تضمینی بالاتر رفته و نیازی به خرید دولتی نباشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره خرید محصول کیوی کشاورزان نیز عنوان کرد: با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر اینکه 2000 میلیارد ریال اعتبار به کشاورزان خسارت دیده مازندران اختصاص می یابد، برای خرید کیوی نیز از سوی دولت برای وزارت جهاد کشاورزی سقف تعیین شده است از این رو، با هماهنگی مراکز استان، خرید کیوی نیز آغاز و در مرحله نخست، 10 محموله کیوی به استان خراسان در شهرستان چناران ارسال شده است.

حیدرپور با اشاره به اینکه دولت برای جبران خسارت برف به کشاورزان مازندرانی پرداخت تسهیلات 2000 میلیارد ریالی با بهره 10 درصدی به کشاورزان را مصوب کرده است، ادامه داد: 300 میلیارد ریال نیز دولت تسهیلات بلاعوض و نیز 200 میلیارد ریال نیز پرداخت مابالتفاوت قیمت کیوی به کشاورزان پرداخت می شود که پرداخت آن آغاز شده است.

وی درباره استمهال وام افراد خسارت دیده گفت: در قانون بودجه سال جاری بند و تبصره ۱۳ قانون بودجه مصوب شده که کشاورزانی که خسارت می بینند با تایید کمیته ای متشکل از نمایندگان فرمانداری، جهاد کشاورزی و بانک عامل برای کشاورزان دارای سررسید تسهیلات، ستاد استمهال تشکیل شود.

این مسئول با اشاره به اینکه برف اخیر غیر منتظره بود و در تاریخ هواشناسی مازندران بارش برف و سرمای ۵ درجه زیر صفر ثبت نشده است، عنوان کرد: این سرما و برف موجب برو خسارت زیادی به باغداران، کشاورزان و دامداران و گلخانه داران شد از این جهت بخشی از خسارت ها با کمک دولت رفع می شود و بخشی دیگر مشکلاتی است که باغداران باید تحمل کنند.

وی گفت:  با توجه به وارد شدن خسارت برف در چند سال اخیر؛ بازنگری در حفظ و توسعه باغات مازندران ضروری است، محققان باید بررسی کنند ارقام زودرس برای مازندران به کار گرفته شود تا پیش از احتمال خطر فصل سرد محصول برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در زمان بارش برف پاییزی، بیش از 70 درصد محصول نارنگی برداشت شده بود و خسارت کمتری دید اما پرتقال به دلیل اینکه قریب به 90 درصد محصول برداشت نشده و بر روی درخت ها بود خسارت بیشتری دید. باید با نگاهی به گذشته تصمیماتی در آینده برای پهنه بندی باغ های استان مازندران صورت گیرد تا احتمال خسارت کمتر شود.

وی درباره خسارت برف به کیوی و پرتقال تصریح کرد: شکستگی هایی سرما و برف به مرکبات و کیوی مازندران خسارت وارد کرده است. همچنین دامداری های استان نیز خسارت دیدند که تقریبا هزار راس دام در برف پاییزی تلف شد، چندین مرغداری و گلخانه خراب شد از این رو مجموعا در این بخش 9هزار و 400 میلیارد ریال به بخش کشاورزی مازندران خسارت وارد شده است.

حیدرپور با اشاره به اینکه کشاورزی از بخش های مهم اقتصادی کشور است و موجب رشد سایر بخش ها می شود، افزود: مازندران یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است و بیش از ۱۰ درصد ارزش تولیدات کشاورزی کشور در استان مازندران قرار دارد؛ به دلیل اینکه تراکم جمعیت و محدودیت زمین قطعات اراضی کوچک و خرد در مازندران بسیار است، کشاورزان انتظار دارند که با متوسط نیم یا یک هکتار زمین همه امور آنها به بهترین شکل بگذرد.

وی عنوان کرد: کشاورزی یک حد اقتصادی دارد، برای افزایش درآمد باید حد نصاب زمین ها رعایت شود، در زمین های بیشتر عایدی بیشتر است اما چون زمین های کشاورزی مازندران خرد است این عمل غیراقتصادی به نظر می آید و کفاف زندگی کشاورز را نمی دهد.