۰ نفر

مشاور عالی وزیر کشاورزی عنوان کرد؛

خسارت آفات کشاورزی در ایران کمتر از دنیاست

۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۷
کد خبر: 164356
خسارت آفات کشاورزی در ایران کمتر از دنیاست

‌مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: متوسط خسارات آفات و بیماری‌ها در بخش کشاورزی در دنیا ۴۰ درصد و در ایران ۳۵ درصد است.

حسین شریعتمدار امروز - چهارشنبه - در سی و هفتمین همایش سالانه نباتات کشور در بندر عباس با اشاره به اینکه ایجاد ساختارهای جدید در سازمان حفظ نباتات کشور از ضروریات این حوزه است، اظهار کرد: ساختار علمی، ذهنی و تشکیلاتی از مهم‌ترین ساختارهایی است که باید ایجاد شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به اینکه کشاورزان به‌ عنوان ذی‌نفع و دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان سیاست گذار نقش مهمی در اجرای سیاست‌های سازمان حفظ نباتات کشور دارند، اظهار کرد: حذف سموم پرخطر، آموزش بهره‌برداران و مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌ها باید به‌ طور جدی پیگیری شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کر: در سال گذشته در کشور مبارزه با آفات و بیماری‌ها در بیش از ۲۳ میلیون هکتار در بخش باغبانی، ۱۶ میلیون هکتار در حوزه زراعی، دو میلیون هکتار مدیریت آفات و یک‌ میلیون و ۷۰۰ هکتار در بخش شبکه مراقبت انجام شد.

شریعتمدار اضافه کرد: همچنین مبارزه باسن گندم در دو میلیون هکتار از اراضی گندم انجام شد.

وی بابیان اینکه مبارزه با علف‌های هرز، بهره‌گیری از پهباد در پایش آفات از دیگر اقدامات سازمان حفظ نباتات کشور در سال گذشته بوده است، خاطرنشان کرد: تولید ۳۰۰ تن صابون حشره‌کش، گسترش مبارزه غیر شیمیایی و ثبت ۴۵۰ برند سموم از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان حفظ نباتات کشور در سال جاری است.

این مقام مسئول با اشاره به ورود آفت مگس زیتون به کشور در اوایل دهه ۸۰ بیان کرد: اکنون سه استان ایلام، زنجان و قزوین به‌طور ویژه‌ای با این آفت مواجه هستند و هرساله برای مهار مشکلات ناشی از این آفت، هزینه بالایی برای تهیه سم صرف می‌شود.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: استان‌های مرزی بخصوص استان هرمزگان درزمینهٔ اجرای طرح‌های کنترلی در مبادی ورودی برای جلوگیری از آفت‌های نباتی بسیار اهمیت دارند و ضمن تأکید و تلاش برای تقویت کنترل‌ها در این زمینه از مردم استان هرمزگان نیز تقاضا داریم در این زمینه مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا مبادا با ورود یک نهال به کشور این آفت‌های جدید نیز وارد کشورمان شوند.

شریعتمدار ساماندهی ۴۰۰۰ واحد فروشگاه غیرمجاز در کشور را از موفقیت‌های سازمان حفظ نباتات کشور دانست و عنوان کرد: ۴۵۰ واحد فروشگاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که امیدواریم تا پایان سال این واحدها ساماندهی شوند.