۰ نفر

جامساز: بار دیگر بودجه عمرانی صرف کسری بودجه پنهان می‌شود

۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۰۴
کد خبر: 164147
جامساز: بار دیگر بودجه عمرانی صرف کسری بودجه پنهان می‌شود

یک اقتصاددان می‌گوید درآمدی که دولت در بودجه سال ۱۳۹۶ برای خود پیش‌بینی کرده، لزوما محقق نمی‌شود و لذا بار دیگر بخشی از بودجه عمرانی صرف تامین هزینه‌های جاری دولت خواهد شد.

محمود جامساز، درباره بودجه سال ۱۳۹۶، اظهار کرد: نرخ دلار در بودجه سال آینده ۳۳۰۰ تومان تعیین شده و تعیین نرخ ۳۳۰۰ تومانی برای دلار به این مفهوم است که درآمدهای نفتی برای تبدیل به ریال، مصارف جاری دولت و واردات رسمی به نرخ فوق محاسبه می‌شود. به نظر من یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در بودجه، تنگناهای ارزی دولت است به همین سبب میزان صادرات نفت را دو میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز و به قیمت ۵۰ دلار پیش‌بینی کرده است و نتیجه آنکه درآمد ارزی کشور در بودجه سال ۱۳۹۶ معادل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی همچنین گفت: از سوی دیگر اکنون بحث تک‌نرخی شدن ارز مطرح است و بانک مرکزی هم اعتقاد دارد با افزایش نرخ مبادله‌ای می‌توان نرخ بازار آزاد را به این نرخ نزدیک کرد، اما به اعتبار تجارب تاریخی هرگاه نرخ مبادلاتی یا مبادله‌ای ارز افزایش می‌یابد، نرخ بازار آزاد فراتر از میزان افزایش نرخ ارز توسط بانک مرکزی اوج می‌گیرد. به نظر من به همین دلیل است که اکنون دلار آزاد به مرز ۴۰۰۰ تومان رسیده است، البته نمی‌توان تعیین نرخ ۳۳۰۰ تومانی ارز در بودجه ۱۳۹۵ را تنها علت افزایش دلار در بازار آزاد دانست، زیرا عوامل متعددی رخ داد که منجر به افزایش نرخ ارز شد،  مثل تغییراتی که در ریاست‌جمهوری آمریکا رخ داد و همچنین تحولات سیاست‌های منطقه‌ای بین‌المللی و تمدید تحریم‌های داماتو و ایسا که به معنی تمدید ایجاد محدودیت برای سرمایه‌گذار نفتی ایران تا سقف ۲۰ میلیون دلار است. همه این موارد  با یکدیگر اسباب افزایش قیمت دلار را فراهم کرده است.

این اقتصاددان همچنین درباره وضعیت نفت در بودجه سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: درست است که در هفته گذشته بر مبنای توافقات اوپک در زمینه فریز نفتی، ضمن آنکه ایران مجاز شد روزانه ۹۰ هزار بشکه به تولیدات ایران اضافه شود و از سوی دیگر قیمت نفت هم افزایش یافت، ولی معلوم نیست که سیاست‌های آمریکا در این خصوص درباره‌ شیل اویل چگونه خواهد بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که از ماه می تاکنون ۵۰ درصد به تعداد سکوهای نفتی آمریکا افزوده شده است که نشان می‌دهد آمریکا مایل به افزایش قیمت نفت نیست و ممکن است با تولیدات اضافه جلوی افزایش قیمت را بگیرد، لذا مساله تعیین نرخ ارز در بودجه سال ۱۳۹۶ و رساندن آن به ۳۳۰۰ تومان که مسلما با توجه به قیمت پیش‌بینی۵۰ تا ۵۵ دلار و صادرات روزانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز تعیین شده است که درباره‌ قیمت آن همانگونه که اشاره رفت ممکن است محقق نشود و قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار سوق داده شود.

جامساز همچنین اظهار کرد: درباره صادرات روزانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه نفت در روز هم باید شیوه‌های دیپلماسی ایران درباره برجام با توجه به تحریم‌های داماتو مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر شیوه‌های دیپلماسی نرم به کار رفته شود تا روابط با اروپا حفظ شود و به این دلیل که توافق برجام به امضای ۱+۵‌ رسیده است، اروپا در مقابل آمریکا قرار گیرد، ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و شرکای خارجی خود را نگه دارد وگرنه ایران اگر قبل از اقدام پنج کشور امضاء‌کننده در زمینه داماتو اقدام به نقض برجام کند مسلما به صادرات نفت خود نخواهند رسید و در این صورت عملا قیمت تعیین شده برای ارز در حدود ۳۳۰۰ تومان علت اصلی خود را از دست می‌دهد.

این استاد دانشگاه همچنین درباره وضعیت نرخ ارز توضیح داد: البته در نظر داشته باشید که کاهش ارزش ریال دربرابر دلار با توجه به این‌که به نظر می‌رسد این بار نرخ دلار براساس تفاضل تورم ایران و آمریکا تعیین شده است می‌تواند منطقی باشد، اما به هرحال این نرخ قادر نخواهد بود که نرخ بازار آزاد را تعدیل کند مگر این‌که بانک مرکزی به اندازه کافی دلار در اختیار داشته باشد تا با مدیریت عرضه و تقاضای بازار بتوانند نرخ بازار آزاد را تعدیل کنند.

وی درباره‌ بودجه عمرانی نیز اظهار کرد: اکنون بودجه عمرانی کشور در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده متاسفانه باید بگویم که نهایت خوش‌بینی در این خصوص رعایت شده است، زیرا معلوم نیست درآمدهایی که دولت برای  بودجه خود در نظر گرفته مخصوصا درآمدهای مالیات که حدود ۱۱۳ هزار تومان تعیین شده و همچنین درآمدهای نفت و... لزوما محقق شود. از این نظر مسلما منابع بودجه عمرانی در جهت مصارف دولت هزینه خواهند شد. این یک واقعیت است و تجارب تاریخی آن را ثابت می‌کند.

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: در نظر بگیرید که اکنون حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی وجود دارد.  در هرحال پروژه‌های عمرانی مربوط به مسائل زیربنایی کشور هستند و در صورت مناسب بودن مسیر توسعه اقتصادی کشور را مهیا کرده و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جامساز اضافه کرد: اکنون می‌بینیم که دولت از بخش خصوصی خواسته است که در بودجه‌های عمرانی ورود کند، ولی بخش خصوصی و پیمانکاران با توجه به بدهی ۹۶ هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران چنین علاقه‌ای ندارد و لذا مساله پروژه‌های عمرانی در شرایط رکودی کشور یک موضوع لاینحل باقی مانده و طبق روال دولت‌ها که یک امر متعادل است بخش عمده‌ای از بودجه عمرانی که ۶۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده نیز  مصروف به هزینه‌های دولتی خواهد شد، زیرا این بودجه کسر بودجه پنهان در دل دارد که به مرور زمان روشن خواهد شد.