۰ نفر

رییس اتاق تهران: دولت قصد کوچک ‌شدن ندارد

دلار ٣٣٠٠ تومانی بودجه اختلاف زیادی با نرخ بازار دارد/ دولت واقعیت‌ها را در نظر بگیرد

۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۹:۵۳
کد خبر: 164031
دلار ٣٣٠٠ تومانی بودجه اختلاف زیادی با نرخ بازار دارد/ دولت واقعیت‌ها را در نظر بگیرد

رییس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی تهران با انتقاد از ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز در سال‌های گذشته، تاکید کرد: بانک مرکزی در گزارشی که فصل دوم سال منتشر نمود، نرخ بیکاری جمعیت جوان را ۲۶.۷ درصد اعلام کرده که رقم بسیار بالایی است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه طی هفته گذشته، قیمت ارز به حدود چهار هزار تومان نزدیک شد، تصریح کرد: سفرهای اربعین، انتخابات آمریکا، افزایش تقاضا و رونق اقتصادی از دلایل این افزایش قیمت عنوان شد اما متاسفانه مسوولان دولتی هیچ اظهارنظری در این زمینه نکردند.

وی با اشاره به اینکه این افزایش نرخ، طبیعی بود زیرا طی سه سال گذشته ۶۰ درصد تورم ریالی نسبت به ارز داشتیم، خاطر نشان کرد: اما این تورم بر روی نرخ ارز تاثیری نداشت و زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد، نرخ دلار ۳۰۵۰ تومان بود و بر روی این نرخ ثابت ماند.

خوانساری دلیل این ثبات را تزریق ارز مبادله‌ای دانست و اضافه کرد: در هفته گذشته، ارز جهش داشت و توانست قسمتی از ۶۰ درصد تورم را پوشش دهد بنابراین ما باید از این اتفاق درس بگیریم؛ زیرا اولین بار نیست که جهش قیمت‌ها در حوزه ارز را شاهد هستیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه دولت‌ها با پایین نگه‌داشتن نرخ ارز می‌خواهند قیمت‌ها را کنترل کنند،اما این نرخ، مانند فنری فشرده‌ شده و ناگهان باز می‌شود، تاکید کرد: در دولت گذشته، میلیاردها دلار، ارز ارزان در دبی و ایران تزریق شد و در نهایت، قیمت ارز بالای سه هزار تومان نگه داشته شد.

وی با اشاره به لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس گفت: در لایحه بودجه، نرخ دلار ۳۳۰۰ تومان تعیین شده که اختلاف زیادی با نرخ بازار دارد و انتظار ما این است که دولت واقعیت‌ها را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رقم بودجه نسبت به سال گذشته ۸.۷ درصد رشد داشته است، ادامه داد: از این میزان ۱۱۳ هزار میلیارد درآمد مالیاتی، ۱۱۰ هزار میلیارد درآمد نفتی و ۴۸ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده است، ۶۳ هزار میلیارد تومان نیز برای طرح ‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

به گفته او برای هزینه‌های جاری، ۲۳۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و نشان می‌دهد دولت قصد کوچک ‌شدن ندارد.

وی بااشاره به اینکه برای کنترل فساد اولین موضوع اقتصاد آزاد و رقابتی است، ادامه داد:در یک اقتصاد بسته و در شرایط نبود شفافیت، نمی‌توان فساد را کنترل کرد.

رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه رسانه‌های آزاد، شفافیت در همه امور، دولت کوچک و حداقل دخالت دولت در امور اقتصادی از جمله راهکارهای جلوگیری از فساد است، ادامه داد: اتاق بازرگانی در روزنامه‌های داخلی و خارجی برای همکاری با شرکت‌هایی که تجربه مبارزه با فساد را داشته‌اند آگهی داده است و قصد داریم تا از طریق همکاری با این شرکت‌ها، راههای مقابله با فساد را به دست آوریم.

خوانساری به سفر هیات اقتصادی ایران به اتریش و آلمان اشاره کرد و گفت: هیات ۳۵ نفره‌ای به اتریش رفتیم که سفر خوبی بود و اتریش تمایل زیادی به افزایش همکاری‌ها با ایران دارد، همچنین فاینانس یک میلیارد یورویی هم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی اختصاص می‌دهد که این رقم قابل افزایش است.

خوانساری با اشاره به اینکه در کشور آلمان نیز اتحادیه صنایع این کشور، دفتری را به اتاق بازرگانی تهران اهدا کرد تا نماینده‌ای در آنجا داشته باشیم، گفت:در سفر به چین و ژاپن هم استقبال خوبی از هیات ایرانی شد و ژاپن تمایل دارد تا همکاری‌های خود را توسعه دهد.

وی با اشاره به اینکع کشور ژاپن سه میلیارد دلار نفت از ما خریداری کرده؛  اما ۳۰۰ میلیون دلار صادرات به ایران دارد که تمایل دارند این میزان را افزایش دهند، تاکید کرد: بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شرایط ایران از لحاظ زیرساخت خدماتی که امکان جریان آزاد کالا را فراهم می‌کند رتبه ۱۳۲ را از ۱۳۶ داشته و کشورهای کنگو، چاد و ونزوئلا بعد از ایران قرار دارند.

رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه به رغم انتقاداتی که از تامین اجتماعی داشتیم؛ اما تاکنون بازخوردی از این دستگاه نگرفته‌ایم، اظهار کرد:بانک مرکزی در گزارشی که فصل دوم سال منتشر نمود، نرخ بیکاری جمعیت جوان را ۲۶.۷ درصد اعلام کرده که رقم بسیار بالایی است.