۰ نفر

مدیرعامل ایزوایکو اعلام کرد؛

آمادگی کامل ایران برای ساخت کشتی‌های بزرگ و کوچک

۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 163141
آمادگی کامل ایران برای ساخت کشتی‌های بزرگ و کوچک

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) اعلام کرد: این مجتمع برای ساخت انواع کشتی‌های بزرگ و کوچک آمادگی کامل دارد و می‌تواند در این موضع نیازمندی‌های ایران را برطرف کند که درهمین راستا برنامه‌ هشت ساله توسعه ایزوایکو در حال تدوین است.

حمید رضاییان‌اصل در نشستی خبری که در حاشیه‌ای بازدید خبرنگاران از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران برگزار شد، اظهار کرد: این مجتمع که در گذشته بدهی‌هایش آنقدر زیاد شده بود که به مرز ورشکستگی رسیده بود طی پنج سال گذشته به گونه‌ای عمل کردیم که نه تنها بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها تسویه شد بلکه امروز این شرکت به مجموعه‌ای سودده تبدیل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به افزایش بیش از پنج برابر درآمد مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) طی پنج سال گذشته گفت: در صددیم تا ایزوایکو در چهار سال آینده به یکی از برندها و شرکت‌های برتر کشتی سازی تبدیل شود، چرا که با قاطعیت می‌توانیم بگوییم در کشور هیچ مجموعه ای توانمندی ایزوایکو را در ساخت کشتی ندارد و می‌توانیم هر نوع کشتی در هر سایزی که مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور باشد را به صورت کامل از طراحی و ساخت تا به آب انداختن آن‌را اجرا کنیم.

رضائیان اصل ایزوایکو در حوزه سکوهای نفتی و گازی نیز فعالیت‌های مناسبی داشته و پروژه‌های مهمی را به سرانجام رسانده است؛ به گونه‌ای که وزارت نفت در فازهای مختلف پارس جنوبی به این شرکت اعتماد کرده و امروز یکی از طرف‌های اصلی  قرارداد وزارت نفت برای طراحی وساخت و راه‌اندازی سکوهای نفتی و گازی هستیم.

شکستن رکورد جهانی در رسیدن به گاز

مدیرعامل ایزوایکو اعلام کرد: در سکوی  B۱۸ پارس جنوبی رکورد تولید مجددا از سوی ایزوایکو شکسته شد چرا که در گذشته توانستیم یک بار رکورد جهانی را در رسیدن به گاز از زمان نصب سکوهای نفتی تا راه‌اندازی آن‌را بشکنیم و آن‌را از شش ماه که از سوی یکی از شرکت‌های اروپایی ثبت شده بود به حدود ۱۶۰ روز کاهش دهیم و پس از آن برای دومین بار رکورد خود را در دوماه گذشته در سکوی B۱۸ پارس جنوبی شکستیم و موفق شدیم به عنوان تنها شرکت در این زمینه نام خود را یکبار دیگر ثبت کنیم و این زمان را به ۶۲ روز کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: در پروژه B۱۸  پارس جنوبی نیز که در محدوده نقطه صفر مرزی ایران و قطر قرار دارد، در آینده نزدیک سکوی دیگری نصب می‌کنیم که امیدواریم مجددا این رکورد را جابجا کنیم و بتوانیم در زمان بسیار کمتری به گاز برسیم چرا که هر روز زودتر سکوهای گازی راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری برسند، حدود شش میلیون دلار منفعت اقتصادی بیشتری برای ایران خواهد داشت.

رضائیان اصل گفت: ایزوایکو در حوزه دانش بنیان نیز چندین پروژه مهم را در دستور کار خود قرار داده است و این پروژه ها در حوزه فراساحلی و کشتی سازی به گونه‌ای مدیریت شده‌اند که از بین ۴۰۰۰ اختراع ثبت شده در کشور انتخاب شده‌اند و یکی از آن‌ها به عنوان نماینده ایران در مسابقات جهانی سئول به مقام نقره دست یافت.

مدیرعامل ایزوایکو تصریح کرد: این شرکت اگر منابع مالی کافی در اختیار داشته باشد توانمندی بالایی برای اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه فراساحلی و کشتی سازی دارد و از مشتریان ایرانی انتظار می‌رود که سفارش‌های خود را به این مجتمع بدهند تا ضمن توانمندتر شدن ایزوایکو بتوانیم اشتغال زایی و درآمدزایی بیشتری برای کشور به ارمغان بیاوریم چرا که هم اکنون ایزوایکو روز به روز توانمند تر از گذشته می‌شود و ادامه این روند نیازمند ملی شدن نگاه‌ها در داخل کشور است.

به گفته وی پیش از این تعمیر شناورهای ۸۰ هزار تنی، ۳۵ روز طول می‌کشید اما هم‌اکنون طی ۱۲ روز تعمیر کامل این شناورها انجام می‌شود که نشان دهنده افزایش بهره‌وری در این حوزه است. همچنین دکل حفاری را که امروز کسی در داخل کشور توانایی و جرات تعمیر آن‌را ندارد به راحتی تعمیر می‌کنیم که و اگر منابع مالی مورد نیاز در اختیار این شرکت قرار گیرد، دانش فنی ساخت دکل‌های حفاری در ایزوایکو ایجاد شده و وجود دارد.

رضائیان اصل تاکید کرد: شرکت‌ها و متقاضیان داخلی بدانند که ایزوایکو پروژه‌های آن‌ها را با همان شرایط قیمت و کیفیت کشورهای اروپایی که به آن‌ها سفارش می‌دهند، انجام می‌دهد  چرا که ساخت کشتی مانند دیگر محصولات نیست و باید برای ورود به آب‌های آزاد مرحله به مرحله طراحی تا ساخت و بهره‌برداری آن به تایید موسسه‌های استاندارد بین‌المللی برسد و ایزوایکو نشان داده که با گواهی‌ها و تاییده‌های شرکت‌های هلندی و آلمانی، کشتی‌های مناسبی با استاندارد روز دنیا ساخته و هم‌اکنون در آب‌های آزاد شناور هستند.