۰ نفر

پرداخت وام اشتغال با بهره ۴ درصد به روستاییان

۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱
کد خبر: 163000
پرداخت وام اشتغال با بهره ۴ درصد به روستاییان

مهمترین رویدادهای هفته جاری به تشکیل اولین نشست کارگروه تخصصی مزد، برگزاری نشست منطقه‌ای سازمان جهانی کار و تصویب لایحه اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اختصاص داشت.

 این هفته شانزدهمین اجلاس آسیا- اقیانوسیه سازمان جهانی کار (ILO) با حضور وزیر کار و نمایندگانی از انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی، شوراهای اسلامی کار و سازمان تامین اجتماعی در اندونزی آغاز به کار کرد. در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران موفق شد ریاست گروه دولتها را برعهده بگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ربیعی در این دیدار با کشورهای کره جنوبی، نپال و مالزی دیدار و در خصوص مباحثی همچون اشتغال، گسترش حمایتهای اجتماعی و پوشش‌های بیمه‌ای، افزایش خدمات درمانی و رفاهی، تشکیل و تقویت تشکل‌های تعاونی، تبادل دانش در زمینه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای و اعزام نیروی کار ایرانی گفت وگو کرد.

تدوین استراتژی ایجاد شغل و ارتقای برابری کارگران از جمله محورهای مذاکرات این نشست چهار روزه است.

تشکیل نخستین جلسه کارگروه تخصصی مزد از دیگر رویدادهای این هفته بود.

معاونت روابط کار با دعوت از نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار و نمایندگانی از وزارت اقتصاد نشست مقدماتی بررسی ابعاد دستمزد را ترتیب داد.

در این نشست مباحث مختلفی در خصوص وضع معیشت خانوارهای کارگری مطرح و مقرر شد: یک مرجع مشخص واحد که مورد پذیرش گروههای کارگری و کارفرمایی است برای محاسبه و استخراج هزینه سبد معیشت خانوار تعیین و معرفی شود.

در هفته‌ای که گذشت لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ از سوی رییس جمهوری به مجلس ارائه شد.

در لایحه بودجه سال آینده، بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۴.۰۴۶.۷۸۰.۱۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده که نسبت به بودجه مصوب سال ۹۵ با رشد ۱۱ درصدی مواجه بوده است.

هزینه صدور کارنامه شغلی ایرانیان خارج از کشور در بودجه ۹۶ مبلغ ۳۰ هزار تومان و تمدید آن ۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین دولت از محل درآمدهای حاصل از صدور پروانه کار اتباع خارجی درآمدی برای خود پیش‌بینی کرده که هزینه صدور پروانه کار اتباع خارجی ۳۶۰ هزار تومان و تمدید آن ۲۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان است.

نشست تخصصی هم اندیشی بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل از دیگر خبرهای این هفته بود.

در این نشست استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، فارس و گلستان به ارائه گزارشی از عملکرد ۸ ماهه خود پرداختند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار از افزایش منابع بیمه بیکاری خبر داد و گفت: در سال ۹۳ منابع بیمه بیکاری از مصارف پیشی گرفت و طبق آمار سال ۹۴ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان منابع صندوق بیمه بیکاری نسبت به مصارف افزایش پیدا کرد اما در سال جاری علیرغم افزایش منابع بیمه بیکاری، مصارف کاهش داشته است.

وی از شناسایی اشتغال پنهان مقرری بگیران خبر داد و گفت: این امر به منظور تحت پوشش قرار دادن جمعیت بیکار بیشتر است.

از دیگر خبرهای هفته به تصویب یک فوریت لایحه اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال مناطق محروم، مرزی و روستایی اختصاص داشت.

با تصویب این طرح، تسهیلات اشتغال صندوق توسعه ملی صرفا برای حمایت از روستاییان و مناطق محروم اختصاص می‌یابد.

قرار است این تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد ۴ درصد پرداخت شود تا روستاییان توان بازپرداخت آن را داشته باشند.