۰ نفر

استمرار روند کاهشی تورم روستایی

۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۶:۴۶
کد خبر: 162962
استمرار روند کاهشی تورم روستایی

مرکز آمار ایران، نرخ تورم روستایی در 12ماهه منتهی به آبان ماه 1395 نسبت به مدت مشابه سال قبل را 7.3درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه (12ماهه منتهی به مهرماه) را 7.5درصد اعلام کرد.

بدین‌ترتیب، گزارش مرکز آمار ایران حاکی از کاهش 0.2واحد درصدی تورم روستایی در آبان نسبت به مهر است. بر این اساس، شاخص کل قیمت کالا و خدمات مصرفی (برمبنای 100=1390) 244.5 است که نسبت به ماه گذشته (مهرماه) 0.2درصد افزایش دارد. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در آبان به رقم 265.6 رسید که نسبت به ماه قبل 0.2درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی نیز به عدد 261.9 رسید که نسبت به ماه قبل 0.1درصد افزایش نشان می‌دهد. گزارش مرکز آمار ایران از تورم شهری در آبان ماه حاکی از کاهش شاخص در برخی گروه‌ کالاهای خوراکی اعم از گوشت قرمز، ماهی، شیر، پنیر، تخم مرغ و خشکبار نسبت به مهر ماه بود که گزارش اخیر مرکز آمار ایران از تورم روستایی در آبان ماه، افت شاخص در همین گروه‌های کالایی در خانوار روستایی را هم حکایت می‌کند. بدین‌ترتیب، تغییری که در سبد غذایی خانوار شهری مشاهده شده بود، درمورد خانوار روستایی هم صادق است.

 تغییر ترکیب سبد خوراکی خانوار روستایی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  شاخص گروه اصلی خوراکی‌های خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.9درصد افزایش را نشان می‌دهد و نرخ تورم 12ماهه این گروه 6.5درصد است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل 9درصد افزایش نشان می‌دهد که درصد تغییرات این گروه در 12ماهه منتهی به آبان ماه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل 6.5درصد است و این نسبت به تورم 12ماهه منتهی به آبان 1395 (6.4) افزایش یافته است. در میان گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، بیشترین تورم برای سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) به ثبت رسیده است. تورم در این بخش در آبان سال جاری 17.5درصد اعلام شده است. همچنین تورم نقطه به نقطه این کالا 14.1درصد به ثبت رسیده است. علاوه بر این، تورم ماهی‌ها و صدفداران در آبان سال جاری 11.9درصد اعلام شده که دومین کالا در میان بالاترین تورم‌ها در اقلام خوراکی خانوار روستایی است. تورم نقطه به نقطه در این گروه کالایی هم 10.7درصد بوده است. در همین حال، شاخص این گروه در آبان به رقم 348.1 رسیده است که کاهش 0.6درصدی را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

جزییات آمار تورم خانوار شهری در آبان که چندی پیش از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافت، نشان داد که در سبد خوراکی‌های خانوار شهری، شاخص بخش مهمی از کالاهای خوراکی نسبت به مهر کاهشی بوده که این موضوع در خانوار روستایی نیز به صورت گسترده‌تر مشهود است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص کالاهای گوشت قرمز، ماهی، شیر، پنیر و تخم‌مرغ و همچنین میوه و خشکبار نسبت به مهر کاهش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد سبد خوراکی‌های خانوار روستایی هم دچار تغییراتی شده تا شاید از این رهگذر بتواند توازن را در میان سایر هزینه‌های خانوار برقرار کند. در حالی که تورم گوشت قرمز در خانوار روستایی در آبان رقم 5.2درصد اعلام شده است، شاخص این گروه کالایی به 227.2 رسیده است که نسبت به مهر کاهش 0.3درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تورم شیر، پنیر و تخم‌مرغ در آبان 6.6درصد اعلام شده است. این درحالی است که شاخص در این گروه با کاهش 0.1درصدی نسبت به مهر ماه به 241.1 رسیده است. بیشترین افت شاخص اما در گروه میوه و خشکبار مشاهده شده است. شاخص این گروه کالایی در آبان ماه به رقم 264.8 رسیده است که نسبت به مهر ماه کاهش 10.4درصدی را نشان می‌دهد. در همین حال، تورم این قلم کالا در آبان ماه تنها تورم منفی در اقلام خوراکی و آشامیدنی خانوار روستایی است که رقم منفی 6.1درصدی را به ثبت رسانده است.

 آموزش صدرنشین تورم خدمات

شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در آبان ماه 1395 نیز به رقم 230.2 رسید که 0.3درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد؛ میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.4درصد بوده و نرخ تورم 12ماهه منتهی به آبان 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 8درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به مهرماه 1395 (8.3درصد) کاهش یافته است.

در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیشترین تورم مربوط به آموزش است. تورم آموزش در آبان به 16درصد رسیده است. در همین حال، شاخص آموزش در ماه گذشته به 209.7 رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن 0.6درصد افزایش یافته است. تورم نقطه به نقطه آموزش روستایی هم 15.4درصد به ثبت رسیده است. پس از آموزش، بیشترین تورم در گروه‌ کالاهای غیرخوراکی و خدمات مربوط به آب، برق وسوخت است که تورم 12درصدی را در آبان به ثبت رسیده است. شاخص این گروه در آبان به 213.7 رسید که نسبت به مهر افزایش 0.4درصدی را نشان می‌دهد. نرخ تورم مسکن در آبان نیز در خانوار روستایی 7.2درصد اعلام شده است. شاخص در این بخش به رقم 187.5 رسیده است که افزایش 0.2درصدی را نسبت به مهر نشان می‌دهد. همچنین تورم اجاره در آبان 7.1 درصد بوده است و رقم شاخص در این بخش به 186 رسیده است که افزایش 0.2درصدی را نسبت به مهر نشان می‌دهد. در میان کالاهای غیرخوراکی و خدمات خانوار روستایی، تورم بخش بهداشت در آبان ماه 10.8درصد اعلام شده است. رقم شاخص در این گروه خدمات به 271.2 رسیده است که افزایش 0.2درصدی را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد. در حالی که در تورم شهری بیشترین تورم در بخش کالاهای غیرخوراکی به ترتیب به بخش‌های آب، برق، سوخت، آموزش و بهداشت و درمان با ارقام 17.9 درصد، 14.1 درصد و 10.1 درصد اختصاص دارد، این توالی در خانوار روستایی مربوط به آموزش با تورم 16 درصدی، آب، برق و سوخت با تورم 12درصدی و بهداشت و درمان با تورم 10.38درصدی است.

گرچه تورم روستایی هم همچون تورم شهری روند کاهشی داشته است اما تغییراتی در سبد غذایی خانوار روستایی نیز مشاهده می‌شود. فارغ از استمرار روند کاهشی تورم در خانوار روستایی، موضوع حائزاهمیت در این میان، رمزگشایی کاهش شاخص برخی‌ کالاهای خوراکی نظیر گوشت، ماهی، شیر و پنیر و میوه و خشکبار است. افت کیفی سبد غذایی خانوار شهری، نخستین برداشتی است که می‌توان از کاهش شاخص در این اقلام خوراکی داشت؛ موضوعی که می‌تواند کیفیت کاهش تورم روستایی را هم همچون تورم شهری زیر سوال ببرد.