۰ نفر

ترکان: صادرات کالا از مناطق آزاد امسال به ۸۰۰ میلیون دلار افزایش می یابد

۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۰۴
کد خبر: 162692
ترکان: صادرات کالا از مناطق آزاد امسال به ۸۰۰ میلیون دلار افزایش می یابد

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: میزان صادرات کالا از مناطق ازاد تجاری تا پایان سال جاری به بیش از 800 میلیون دلار افزایش می یابد.

اکبر ترکان روز سه شنبه در سفر به منطقه آزاد اروند و بازدید از طرح های عمرانی در حال اجرا در شهرستان های آبادان و خرمشهر در جمع خبرنگاران، افزود: بر اساس مصوبات و تکالیف ستاد اقتصاد مقاومتی، میزان صادرات از مناطق آزاد کشور باید هر سال نسبت به سال قبل آن 30 درصد افزایش یابد. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد :بر اساس آمار، میزان صادرات کالا از این مناطق در سال گذشته 640 میلیون دلار بود که این میزان تا پایان سال جاری به بیش از 800 میلیون دلار افزایش می یابد. 

ترکان اضافه کرد: بر اساس برنامه تدوین شده، میزان صادرات کالا از مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور در سال 96 به یک میلیارد دلار افزایش می یابد. 

** زمان استقرار گمرک در ورودی های محدوده منطقه آزاد اروند 

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش های خبرنگاران در خصوص زمان استقرار گمرک در ورودی محدوده منطقه آزاد اروند نیز گفت: اینکه گفته شده گمرک از مصوبه دولت برای استقرار در ورودی های این منطقه تمکین نمی کند، سخن درستی نیست اما گمرک نیز نظرات و نکاتی برای استقرار دارد. 

ترکان اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان خوزستان، آقای فروزنده به عنوان نماینده ایشان تعیین و قرار شد با بررسی موارد، در راستای تحقق نکات مورد نظر گمرک کشور برای استقرار در ورودی های منطقه آزاد اروند اقدام کند؛ لذا زمان استقرار گمرک در ورودی های این منطقه به بررسی آقای فروزنده و تحقق این نکات بستگی دارد. 

** بخش نورد فولاد کاوه اروند تا دو ماه آینده بهره برداری می شود 

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در بخش دیگری از سخنانش در خصوص طرح های مورد بازدید در این سفر نیز گفت: در این سفر از روند تکمیل فولاد کاوه اروند بازدید شد و این طرح که با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان و جانبازان در حال اجراست، پس از نصب کامل تجهیزات تا دو ماه آینده بهره برداری می شود. 

وی ادامه داد: در این سفر همچنین از روند ساخت و تکمیل نخستین نیروگاه بادی 100 مگاواتی و 40 مگاواتی فتو ولتائیک (خورشیدی و حرارتی) با مشارکت سرمایه گذار آلمانی و بخش خصوصی در منطقه آزاد اروند بازدید شد. 

ترکان اظهار کرد: این نیروگاه بر اساس آخرین فناوری روز در حال ساخت است و با بهره برداری کامل، هرکدام از توربین های آن، 3.4 مگاوات برق تولید کرده و به عنوان بزرگترین نیروگاه تولید نیرو در کشور فعالیت خواهد کرد. 

وی در خصوص دیگر بازدید های این سفر نیز گفت: همچنین از واحد پالایشی (مینی پالایشگاه) در منطقه آزاد اروند و واحد تولید کننده تجهیزات الکترونیکی (کارتخوان) بازدید شد. 

11 بوستان شهری نیز روز سه شنبه با حضور اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در خرمشهر و محدوده منطقه آزاد اروند بهره برداری شد. 

این بوستان های شهری با مجموع مساحت 144 هزار و 600 متر مربع و اعتبار هزینه شده 190 میلیارد ریال در خرمشهر بهره برداری شد. 

اکبر ترکان روز سه شنبه در بدو ورود به منطقه آزاد اروند و شهرستان های آبادان و خرمشهر، مورد استقبال اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه و جمعی از مسؤولان محلی دو شهرستان قرار گرفت. 

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) می شود که در محل تلاقی دو رودخانه اروندرود و کارون واقع است. 

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت است که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.