۰ نفر

وزیر بهداشت خبر داد؛

تولید ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل

۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۸:۵۷
کد خبر: 161612
تولید ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه توریسم سلامت وجود دارد، تأکید کرد که دانش و مهارت جامعه پزشکی با درآمد ما از توریسم درمانی قابل قیاس نیست.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با شبکه العالم، در مورد توریسم سلامت و خدمات پزشکی ارائه شده به بیماران خارجی گفت: در ایران توریسم سلامت اهمیت بسیار زیادی دارد و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما دانش و مهارت جامعه پزشکی با درآمد ما از توریسم درمانی قابل قیاس نیست. در حوزه اطلاع‌رسانی و معرفی توانمندی‌ها که احتیاج به آژانس‌های قوی و هتل‌های مجهز و وسیله رفت‌وآمد است، موفقیت چندانی نداشته‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر بهداشت اظهار داشت: ایران از پزشکان برجسته، مراکز مجهز و تجهیزات پیشرفته برخوردار است که بی نظیر است و لازم است که سایر سازمان‌های دولتی مانند وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز وزارت امور خارجه در این حوزه کمک کنند تا در آینده شاهد رونق توریسم سلامت باشیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: سایر کشورها نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند و دفاتری را برای اعزام بیمار به ایران دایر کنند. ما بیمارستان‌هایی را که می‌توانند به بیماران خارجی خدمات درمانی با کیفیت دهند، مشخص و درجه‌بندی کرده‌ایم و تقاضای ما این است که غیر از مسیر قانونی، از راه‌های دیگر برای اعزام بیماران اقدام نکنند زیرا ممکن است گرفتار افراد سودجو شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به مهارت و دانش بی‌نظیر پزشکان و متخصصان ایرانی و بهای بسیار مناسب خدمات پزشکی در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا، اظهار داشت: از گذشته‌های دور مردم منطقه با پزشکی و توانمندی پزشکان ایرانی آشنا هستند و به آن اعتماد دارند اما مشکل ما ناشی از نبود تسهیلات برای رفت‌وآمد و مراقبت از بیماران و استقرار و پذیرایی آنها است که چندان رشد نداشته و امیدوارم که این مشکل حل شود.

هاشمی گفت: در ایران ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی با ۲۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف گروه پزشکی فعال هستند که تعدادی از آنها خارجی هستند و رتبه تولید علم ایران در منطقه اول و در دنیا، شانزدهم است و وزارت بهداشت و یا گروه‌های پزشکی یک‌سوم تولید علم را در قالب بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان برعهده دارند و علاوه بر این، ۶۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه پزشکی در کشور وجود دارد.

وزیر بهداشت به تولید انواع واکسن‌ها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز کشور، تولید داخل است و انواع روش‌های جراحی و تشخیصی در کشور به دست توانای پزشکان متخصص ایرانی انجام می شود و بیش از ۲۰ سال است که بیماران ایرانی برای درمان نیازی به اعزام به خارج از کشور ندارند و به دلیل بهای مناسب خدمات پزشکی در ایران، بیمارانی از سایر کشورها به ایران می آیند.

وی خاطرنشان کرد: ایران در دهه‌های اخیر پیشرفت بسیار مناسبی در حوزه پیوند قلب، کلیه، معده، لوزالمعمده، روده و کبد داشته است.

وزیر بهداشت افزود: دانش پزشکی حداقل هر پنج سال یک‌بار و برخی معتقدند هر سه سال یک‌بار جدید می‌شود. در تمامی مراکز آموزشی و پژوهشی ایران جدیدترین علوم و روش‌های پزشکی دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد اما ایران در این زمینه رقبای منطقه‌ای و بین المللی نیز دارد. در منطقه مراکز تحقیقاتی ایران و ترکیه در حال رقابت هستند.

هاشمی تصریح کرد: در حوزه سلول درمانی نیز ایران پیشرفت خوبی داشته که سلول‌های بنیادی یکی از حوزه‌های آن است. ایران بیش از ۲۸ سال قبل کار پیوند مغز استخوان را برای سرطان خون شروع کرد و اکنون چندین هزار بیمار در کشور وجود دارد که پیوند شده‌اند.

وی گفت: اکنون بیش از ۱۵ سال است که از سلول‌های بنیادی در رشته چشم‌پزشکی استفاده می‌شود و می‌دانم که از سلول‌های بنیادی در بیماران قلبی و قطع نخاعی استفاده می شود که بخشی از آنها تجربی است و بعضی از آنها به ثمر رسیده است.

وزیر بهداشت درباره حجم همکاری با مراکز علمی دنیا، گفت: خوشبختانه روابط و همکاری بسیار مناسبی با وزرای بهداشت منطقه داریم و تقریبا با همه آنها در کنفرانس‌ها و اجتماعات مختلف در ارتباط هستیم و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بیش از این به حوزه بهداشت و درمان سایر کشورها این کمک کند.

هاشمی اظهار داشت: ایران در منطقه ای قرار دارد که منافع ما ایجاب می کند به کشورهای منطقه کمک کنیم و از توانمندی‌های همدیگر استفاده کنیم. مسلمانان چاره‌ای به جز اعتماد به همدیگر و حل کردن مشکلاتشان با کمک همدیگر ندارند زیرا نمی‌توان به کمک بیگانگان امیدوار بود.

وی تأکید کرد: افتخار می‌کنیم که تجریباتمان را در اختیار هر کشوری از هر کجای دنیا با هر عقیده و فرهنگی که دارد، قرار دهیم؛ به ویژه برادران و خواهران عزیز مسلمان که طبعا آنان در اولویت هستند و فکر می‌کنم که حداقل در بعضی از حوزه ها که ایران سرآمد است، می توانند از تجربیات ایران استفاده کنند. ایران در نانوتکنولوژی رتبه هفتم را در دنیا دارد و برخی از مراکز پیوند ایران در منطقه و دنیا کم‌نظیر هستند.

وزیر بهداشت گفت: در سفر اخیرم به چین از بیمارستانی بازدید کردم که افتخارشان، انجام ۱۰۰ پیوند کبد در سال بود که به آنها گفتم که فقط در یکی از بیمارستان‌های شیراز، سالانه بیش از ۶۰۰ پیوند کبد انجام می‌شود و در ایران، ۲۸ جراح هستند که فقط در حوزه پیوند کبد فعالیت دارند.

هاشمی درباره خدمات پزشکی ارائه شده به کشورهای بحران‌زده منطقه مانند عراق و سوریه گفت: آنچه ایران تا به حال انجام داده و انجام خواهیم داد، بنا به درخواست دولت‌های منطقه بوده است. ما در ارائه خدمات به عراق، سوریه و افغانستان و لبنان و هر کجای دنیا کوتاهی نکرده‌ایم و تا جایی که توانسته‌ایم در حوزه های مختلف پزشکی کمک کرده‌ایم.

وزیر بهداشت شعار انقلاب اسلامی را دفاع از مظلومان عنوان کرد و افزود: همواره کنار مظلومان و ملت‌های منطقه بوده ایم و در زمینه خدمات دارویی و درمانی کمک‌های مناسبی به آنها کرده‌ایم.

هاشمی با اشاره به کیفیت داروهای تولیدی داخل، گفت: کیفیت داروهای تولیدی ایران بسیار مناسب است؛ به گونه‌ای که داروی ایرانی به بعضی کشورها مانند روسیه و آفریقای جنوبی صادر می‌شود و خوشبختانه این توانمندی وجود دارد که با دیگر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی رقابت کنیم.

وزیر بهداشت افزود: با وجود شهرک‌های دارویی در کشور که عمدتا به پژوهش و تولید می‌پردازند، شرایط ایران مناسب است. البته همیشه فرصت برای ارتقا وجود دارد و بعد از توافق هسته ای، فرصت‌های بسیار ارزشمندی فراهم شده و شرکای بسیاری را از نقاط مختلف دنیا علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و نگاه آنها استفاده از نیروی جوان، دانشمند و پرانگیزه و باتجربه ایرانی است و در عین حال، بازار منطقه نیز می‌تواند برای آنان ترغیب‌کننده باشد.

دکتر هاشمی تأکید کرد: مسیر قبلی خودمان را با اعتماد به نفس بیشتر ادامه می دهیم و به صورت دائم در حال نوسازی و بازسازی صنعت دارویی کشور هستیم و برای صادرات نیز هدف‌گذاری ۱۰ ساله‌ای را انجام داده‌ایم. هر قدر حضور ما در بازارهای بین‌المللی بیشتر باشد، طبعا کیفیت هم ارتقا خواهد یافت زیرا این رقابت بسیار سخت است.